Author Topic: At finde de rigtige komponenter...  (Read 4164 times)

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2805
    • http://tunetown.dk
At finde de rigtige komponenter...
« on: November 21, 2005, 01:32:35 AM »
Luny Tune
Post: 29
Siden: 02.03.05 22:53
Fra: Snekkersten / Denmark   
At finde de rigtige komponenter...
Posted: 24.10.05 16:48
Ofte hedder f.eks. IC'er noget mere end hvad der er specificeret på komponentlisterne.
Hvad skal man være opmærksom på? Kan man regne med at hvis der f.eks. står TL071 i komponentlisten, så er det fint bare den hedder dét? Om der så står CN eller CP bagefter så vil den virke efter hensigten i kredsløbet?

Lige med den Op Amp kan jeg se at der er en forskel i Slew Rate (hvad det så end betyder) og at de to kommer fra forskellige firmaer.

Er der generelt nogle firmaer man skal holde sig fra?

Send svar

Black Dog
Post: 19
Siden: 21.10.05 22:23
Fra: Århus / Denmark   
RE: At finde de rigtige komponenter...
Posted: 24.10.05 17:00
Det har jeg faktisk også studset over!

Generalt er jeg ret lost når det gælder om at vurdere kvaliteten af diverse komponenter. Jeg har stoppet min GSSL fuld af Wima kondensatorer og Rubycon elektrolytter, fordi jeg har bemærket at mange roser disse. Men jeg har i realiteten ingen chance for at bedømme hvad der er skidt og kanel!

Send svar

gyraf
Post: 11
Siden: 24.10.05 12:24
Fra: Viby J. / Denmark   
RE: RE: At finde de rigtige komponenter...
Posted: 25.10.05 09:15
Mht. IC'er, så har hver producent sit eget system af pre- og postfixes til navnet - der også kan betyde forskellige ic-huse og/eller sorteringer.

Som udgangspunkt gælder "alle" TL071'ere, når man skriver TL071 i et diagram - men selvfølgelig skal man sikre sig at man ikke får en surface-mount (smd) version, der ikke passer i printet. Almindelige ic'er hedder "DIL", Dual-In-Line.

Når det drejer sig om hvilke komponenter der vil gøre en forskel lydmæssigt, er det en hel del sværere. Det "ringeste" led i de fleste audio-konstruktioner er nok de elektrolyt-kondensatorer der findes i audio-kæden (dvs. excl. strømforsyning etc.) - og det er her der kan vindes mest ved at bruge komponenter af god kvalitet.

Jakob E.
Send svar

Luny Tune
Post: 29
Siden: 02.03.05 22:53
Fra: Snekkersten / Denmark   
RE: RE: RE: At finde de rigtige komponenter...
Posted: 25.10.05 15:47
Jamen, så er det jo bare at bruge nogle ordentlige "lytter". Det er i hvert fald et fjollet sted at spare.

Jeg sidder og prøver at støve spændingsregulatoren LM7824 op men kunne hos Farnell kun finde nogle der hed L7824CV og nogle andre varianter som dog alle er 24V. Så er de altså gode nok?

Går man nogenlunde rigtigt i byen hvis man går efter "de almindelige kendte mærker" som Texas Instruments, Panasonic osv.?

Det er vildt irriterende når man nogle gange ser to ens kredse til to vidt forskellige priser. Nogle gange er der tale om dobbelt op.

Send svar

gyraf
Post: 11
Siden: 24.10.05 12:24
Fra: Viby J. / Denmark   
RE: RE: RE: RE: At finde de rigtige komponenter...
Posted: 26.10.05 13:37
>kunne hos Farnell kun finde nogle der hed L7824CV Jeps, alle 7824'ere der a) kan klare 1 Ampere og b) er i det såkaldte "TO-220"-hus (som en powertransistor) kan bruges.. Jakob E.
Send svar

Spartakusse oprettede endnu en tråd med samme formål som denne. Jeg har tilladt mig at føre indlæggene over i denne tråd. De kan ses herunder.

partakusse
Post: 11
Siden: 26.10.05 14:07
Fra: Ruds Vedby / Denmark   
At finde de rigtige komponenter. Part II
Posted: 08.11.05 21:28
Ja........ at jeg er newbie er absolut ingen hemmelighed, og muligheden for at jeg også er halv eller heldum er åbenbart også temmelig sandsynlig:-)

Jeg har downloadet styklisten til G1176, for nu skal jeg jo være smart og lave en på egen hånd efter bygge weekenden, og hvad sker der så??? Jo, jeg blev da rigtig rundforvirret.......... lagde ud med "resistors" men opdagede til min skræk, at sådan nogle fætre altså ikke bare er "resistors". Der er "induktionssvage", "kulfilm", "metalfilm", "trådviklede" og flere endnu:-(

Jeg har søgt løs på Gyraf, og kan ikke finde ud af hvilken slags det skal være. Og det aner mig, at der garanteret er "flere slags" af resten af stumperne også. Nu er det at jeg sender en bøn ud til jer, de garvede. Er der en venlig sjæl imellem jer, der kan fortælle mig hvilke typer af de forskellige stumper jeg skal lede efter???

På forhånd STOR tak:-)

Hygge, Mic.

Send svar

Luny Tune
Post: 29
Siden: 02.03.05 22:53
Fra: Snekkersten / Denmark   
RE: At finde de rigtige komponenter. Part II
Posted: 08.11.05 23:48
En del af det er allerede dækket i "Part I" tråden. Bl.a. at det som regel er nok med 1/8W modstande med mindre andet er angivet. Metalfilm 1% er cool. Men hvis du kan væbne dig med lidt tålmodighed et par dage endnu så uploader jeg en komplet indkøbsseddel til netop G1176'eren. Jeg er tæt på at have den klar. Jeg mangler lige at få helt styr på det der er nævnt i G1176 tråden vedr. ringkerne trafoen og et par andre småting, men så kommer den ud at ligge til download med butiksnavn og varenumre og det hele. Tjek lig den anden "At finde de rigt..." tråd. Der står lidt gode råd i retning af det du spørger om. Og så er dette forum i øvrigt minded lige præcis på os som sidder med "dumme spørgsmål" så fyr bare løs! :-)
Send svar

Spartakusse
Post: 11
Siden: 26.10.05 14:07
Fra: Ruds Vedby / Denmark   
RE: RE: At finde de rigtige komponenter. Part II
Posted: 09.11.05 00:38
Hej Toben:-)

Det er sgu' cool at du gider. Har læst i den anden tråd og fik lidt på plads, men som jeg skrev, jeg er sikker på at der er ligeså mange muligheder mht. kondesatorer, elektrolytter osv. så jeg blev lidt konfus, hahaha..........

Hygge, Mic.

Send svar
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter