Author Topic: A/D/A Less is more?  (Read 12142 times)

Offline ask

  • picoposter
  • Posts: 18
A/D/A Less is more?
« on: December 05, 2006, 06:01:37 PM »
Jeg skal udvide med 8 I/O via ADAT og spekulerer på om Alesis AI3 vil give mig bedre kvalitet end Behringer ADA8000 (som både er billigere og har preamps). Følges pris og kvalitet ad, eller er det kvantiteten (af Behringers salg) der gør udslaget, så jeg bare skal sluge min stolthed?

Alle kommentarer er velkomne  :wink:

Offline Michailov

  • nanoposter
  • Posts: 455
A/D/A Less is more?
« Reply #1 on: December 05, 2006, 07:04:05 PM »
behringers ADA 8000 er fortrinnelig til prisen, men undgå at bruge dens preamps...
Got hitched, got debt - God damn
Bli'r der nogensinde tid til DIY igen, eller bliver min kælder ommøbleret til systue og walk-in closet?

Offline Michael

  • mikroposter
  • Posts: 959
    • http://www.artbyaccident.dk
A/D/A Less is more?
« Reply #2 on: December 05, 2006, 09:49:49 PM »
Der er internt lavet tests af en masse forskellige AD/DA interfaces, og konklusionen har været, at ADA8000 ligger på niveau med de bedste, SÅ LÆNGE du kører line in. Så som sagt ovenfor, ikke deres preamps, men AD/DA konverterne er fede. :)
Hygge......:-) Michael.

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
A/D/A Less is more?
« Reply #3 on: December 05, 2006, 10:30:46 PM »
For 4,5 kilo kan du købe en RME adi pro på Ebay.. Det er en fornugtig pris for en god konverter..

Offline Michael

  • mikroposter
  • Posts: 959
    • http://www.artbyaccident.dk
A/D/A Less is more?
« Reply #4 on: December 05, 2006, 11:03:06 PM »
Quote from: "dwoor"
For 4,5 kilo kan du købe en RME adi pro på Ebay.. Det er en fornugtig pris for en god konverter..

Men den lyder iflg. tests, lavet af Luny, Mike Runner m.fl. IKKE bedre end ADA8000 i konverter delen. :wink:
Hygge......:-) Michael.

Offline ask

  • picoposter
  • Posts: 18
A/D/A Less is more?
« Reply #5 on: December 05, 2006, 11:09:05 PM »
Jeg takker og bukker!

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
A/D/A Less is more?
« Reply #6 on: December 05, 2006, 11:47:40 PM »
Quote from: "Michael"
Quote from: "dwoor"
For 4,5 kilo kan du købe en RME adi pro på Ebay.. Det er en fornugtig pris for en god konverter..

Men den lyder iflg. tests, lavet af Luny, Mike Runner m.fl. IKKE bedre end ADA8000 i konverter delen. :wink:


Jeg har set og læst den test... Der er flere muligheder på RME'en, og var det ikke en anden Behringer konverter der blev testet? En mixer eller så noget?

Sætter du gain i nul for kun at bruge konverteren eller hvordan komme du udenom preampen?  :wink:

Offline Michael

  • mikroposter
  • Posts: 959
    • http://www.artbyaccident.dk
A/D/A Less is more?
« Reply #7 on: December 06, 2006, 12:47:09 AM »
Quote from: "dwoor"
Jeg har set og læst den test... Der er flere muligheder på RME'en, og var det ikke en anden Behringer konverter der blev testet? En mixer eller så noget?

Jakob E, vores DIY guru har udtalt sig uhyre positivt omkring konverterne.
Testen sku' så vidt jeg ved, være udført med ADA 8000.
At RME måske har lidt flere muligheder, gør jo ikke konverterne bedre, og de muligheder koster også en god slante ekstra. :wink:
Quote from: "dwoor"
Sætter du gain i nul for kun at bruge konverteren eller hvordan komme du udenom preampen?  :wink:

Hvis du kører line in i ADA 8000, er det direkte til konverteren. :)
Hygge......:-) Michael.

Offline Black Dog

  • milliposter
  • Posts: 1266
A/D/A Less is more?
« Reply #8 on: December 06, 2006, 07:25:23 AM »
http://www.gyraf.dk/schematics/Behringer_ada8000_analouge.PDF

Ingen vej uden om preamp'en, desværre..

..men måske lyder den fint uanset - jeg har aldrig hørt den..

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
A/D/A Less is more?
« Reply #9 on: December 06, 2006, 08:04:02 AM »
Jeg tror lige jeg må finde den test og læse den igen... Lige nu udtaler jeg mig i blinde..

En ting er sikkert.. Preampen i ADA8000 stinker, men en lille modificering så man kørte udenom denne ville være dejligt.. Det er nok ikke helt lige til  :?

Jeg har lige indspillet trommer ind igennem en ADA8000 til noget preindspilning.. Det får ikke noget stort igang i mig.. Så jeg glæder mig til mine projekter står klar.. Det bliver sendt igennem en RME adi 8 pro, da jeg fik dem billigt..

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1965
    • http://www.gyraf.dk
A/D/A Less is more?
« Reply #10 on: December 06, 2006, 09:13:18 AM »
Vi konkluderede, da vi testede dem, at der ikke var grund til at modificere - det ville kræve en stor ombygning at komme uden om preamps'ene - og de er faktisk ikke så ringe som nogen gerne vil gøre dem til.

Så vær ikke bange for de preamps - de er sårn' cirka det samme som sidder i de gamle Amek Angela'er - og de lyder hæderligt hvis man ikke gain'er dem mere end til de sidste 30% af knap-vandringen.

Der kan selvfølgelig være store variationer inden for samme model, når vi taler behringer-gear.

Jakob E.

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2805
    • http://tunetown.dk
A/D/A Less is more?
« Reply #11 on: December 06, 2006, 10:15:17 AM »
Hmmm...ja, jeg har sq lavet gode ting på en AMEK Angela. Den kan godt ha' tendens til give alting en sådan lidt vattet hviskende top men lyder i øvrigt fint. De to første skiver med mit band, Pangea, blev lavet på en Angela og vi fik de vildeste anmeldelser på dem i bl.a. Japan hvor en del af bedømmelsen meget ofte går på den tekniske side af sagen også.

Jeg vil så sige at jeg kun har hørt en test af ADA8000 og den kumulerede effekt af 5, 10, 15 og 20 gange re-entry, men i den lå den forbavsende tæt på ADI-8 Pro performance og slet ikke nede i bunden ved Digi001 og Fostex VC-8. Det er desværre tre stk. Fostex VC-8 jeg har siddende, men med tanke på hvad jeg kan få ud af disse de-ringeste-på-markedet-konvertere så synes jeg roligt man kan overveje Behringerne som en seriøs spiller på et marked hvor man ellers hurtigt kan få lov at slippe boxen for godt grej.

Lene Riebau - Eternity (Link Fjernet)

Hele dette mix er lavet analogt. Udover at en pæn del af det er tracket gennem Fostex VC-8 (ikke bassen, som er indspillet af en kendt Italiensk bassist i hans eget studie i Italien) så er alt splittet ud gennem 24 Fostex konvertere og ud på pulten og mixet sendt tilbage gennem Fostex konvertere igen ind i computeren.

(Mixet er ikke valgt fordi det stikker ud som specielt vellydende. Det er bare det første jeg lige skulle ha' af vejen fordi det var svært at "knække". Der er andet og mere mums på den skive. :P)

Det antal gange jeg kører ud og ind af konvertere under en produktion var ikke nok til at der var nævneværdig forskel på ADI-8 Pro og ADA8000 i den test af kumuleret effekt vi lavede.

Mine næste konvertere bliver stensikkert ADA8000. Jeg skal også bruge 3 konvertere for at få 24 in/out og så er der oven i købet voldsomt mange penge sparet.....som skal bruges på mere outboard!! MERE OUTBOARD!!! :twisted:
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline ask

  • picoposter
  • Posts: 18
A/D/A Less is more?
« Reply #12 on: December 06, 2006, 11:36:51 AM »
:shock: Har lige opdaget (flot Ask!) at Behringer kun har I/P på forsiden - det disker den til mit brug, den skal sidde i rack permanent forbundet til outboard, det går bare ikke med kabler in og ud af racket.

Offline Michailov

  • nanoposter
  • Posts: 455
A/D/A Less is more?
« Reply #13 on: December 06, 2006, 12:16:38 PM »
Quote from: "ask"
:shock: Har lige opdaget (flot Ask!) at Behringer kun har I/P på forsiden - det disker den til mit brug, den skal sidde i rack permanent forbundet til outboard, det går bare ikke med kabler in og ud af racket.

jeg har lidt samme problem, men har dog et rack med skydeskinner hvorfor jeg har kunne lave lidt luft til kabelføringen.... jeg medgiver det ser ikke så pænt ud, men jeg kører kun synth ind i den (ekstern synth i cubase) og har derfor kun brug for lejlighedsvis gain-justering... så jeg har valgt at leve med det.
Min næste converter bliver endnu en ada8000 som skal håndtere min dårlige samvittighed... DIY projekter.

arrrgh..... i går var første gang jeg var nede i min kælder i 10 dage for blot at tænde lyset og se at alting stod som det skulle..... og så var jeg nødt til at gå op igen og på arbejde.. suk :cry:
Got hitched, got debt - God damn
Bli'r der nogensinde tid til DIY igen, eller bliver min kælder ommøbleret til systue og walk-in closet?

Offline lasse78

  • nanoposter
  • Posts: 139
    • http://www.lasseelkjaer.soundvenue.com
A/D/A Less is more?
« Reply #14 on: December 06, 2006, 01:34:50 PM »
Er der en frisk sjæl der lige kan smide et link til den converter test  :)