Author Topic: Hvilke trafoer i GSSL?  (Read 10153 times)

Offline Morten Pilegaard

• picoposter
    • http://www.mpj.dk
Hvilke trafoer i GSSL?
« on: February 17, 2008, 11:22:02 PM »
Hej!
Jeg vil gerne putte trafoer i min GSSL, da jeg får på fornemmelsen at man ligeså godt kan gøre det når man nu er igang.. - Jeg har ligeledes på fornemmelsen at hvis jeg først får sat låget på og sat den i racket får den svært ved at komme ud igen og få monteret trafoer på et senere tidspunkt.

(Jeg har søgt på emnet!)

Jeg skal bare høre.. - Jeg fandt en bestillingsliste i en tidligere tråd;

Code: [Select]

Trafo til gssl      
                                        antal             pris pr stk     samlet
OEP A262A2E                             2                106,66       213,32
Skrærm til trafo                         2                 38,44         76,88
Ledning m stik                           2                   6,30         12,60
Klemrække                               2                   1,20           2,40
Modulprint                                 1                 17,70         17,70
Modstande                                4                  0,80           3,20

I alt:                                                        326,1

1) Den omtalte trafo OEP A262A2E, kan jeg bl.a finde hos RS-components, som jeg kan købe hos (http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=A262A2E&x=0&y=0), men er det den rigtige? Folk snakker altid om Jensen, og Lundahl trafoer, men denne hedder Oxford Electrical Products.

Resten er der vidst tjek på!

Lige til allersidst, - Er folk generelt glade for at smide trafoer i? Jeg frygter måske at det bliver for meget? At compen er mere transparent uden? Jeg kan jo under alle omstændigheder bare se om jeg kan lide det og så kan jeg lave det om hvis jeg ikke kan.

De aller bedste hilsner,

Morten.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Hvilke trafoer i GSSL?
« Reply #1 on: February 18, 2008, 01:18:21 AM »
Jeg tror du vil være vild med OEP'ere i GSSL'en på enkelte (også mange enkelte :) ) spor i et mix. Som master-/buss-/sumcomp vil jeg anbefale et sæt Lundahl trafoer.

Jeg var selv i starten ligeglad med om der sad OEP eller Lundahl i outputtet uanset hvad jeg brugte den til, men efterhånden, og måske især fordi der nu hos mig er en anselig mængde trafoer i spil, så er jeg blevet en smule træt af OEP'erne i min sumcomp. Jeg bytter dem ud med Lundahl'er når jeg lige finder den nødvendige mønt til det.

Sagen er at OEP'erne "farver", eller som jeg synes dækker deres indvirkning bedre "fortætter" lyden mere. Der bliver sådan lidt..."tæt og ufremkommeligt" i den lave mellemtone og det synes jeg er en lidt uheldig indvirkning lige dér i signalvejen. Mine tests har vist at Lundahl'erne er mere transparente dernede også.

Men jeg er lige så vild med OEP i outputtet når det drejer sig om spor-for-spor brug i mixet. (Jeg har tre GSSL'er. To til mixkanalerne og én med indbygget passiv eq til master insertet.)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline nick

• picoposter
Re: Hvilke trafoer i GSSL?
« Reply #2 on: January 13, 2010, 10:57:41 PM »
Hey ;)  vækker lige tråden med et trafo spørgsmål.jeg har et par lundahl trafoer liggende,men jeg har søgt i de tråde der omhandler trafomoddin' og kan kun se Blackdog's fornemme oep tegning på hvor/hvordan trafoerne sættes.lodder jeg mine lundahl trafoer på samme måde som var det oep'erne?.Ved Torben(luny) har lundahl trafoer i een af sine Gssl'er..fedt lige at høre inden jeg smider låg på bæstet og glemmer at trafomodde,hehe   vh Nick

Offline nick

• picoposter
« Reply #3 on: January 19, 2010, 09:00:27 AM »
ville være fedt hvis der er een af jer der har lyst til at fortælle mig hvor/hvordan jeg forbinder mine Lundahl 5402'ere i GSSL? Linket til billederne er desværre ikke tilgængelige mere   vh Nick

Offline bluesfendermanblues

• nanoposter
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline nick

• picoposter
« Reply #5 on: January 19, 2010, 10:08:10 PM »
Hej Bluefender man blues :) Jeg kan desværre ikke bruge dine link,da jeg har allerede har 2 stk Lundahl 5402 og bare skal bruge et svar fra een af jer der har monteret disse trafoer i deres GSSL.Jeg prøver een gang til : ville være fedt hvis der er een af jer der har lyst til at fortælle mig hvor/hvordan jeg forbinder mine Lundahl 5402'ere i GSSL? Linket til billederne er desværre ikke tilgængelige mere   vh Nick

Offline bluesfendermanblues

• nanoposter
« Reply #6 on: January 20, 2010, 01:00:41 AM »
Prøv at PM' Lunytunes - han er expert i trafoer i GSSL'en
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #7 on: January 20, 2010, 02:21:04 AM »
Husk at skifte de fire 100Ω modstande til 22Ω og monter 5402'erne som på vedhæftede billede.

(Ind til venstre og ud til højre. Vindingerne på primærsiden parallelt og på sekundærsiden i serie.)

Klik for større billede!
Torben

Offline nick

• picoposter
« Reply #8 on: January 20, 2010, 07:39:52 PM »
det var jo lige det jeg manglede :D  bukker dybt og takker   vh Nick

Offline nick

• picoposter
« Reply #9 on: January 23, 2010, 10:54:56 AM »
pin 3 på trafoen (ground) er det ligemeget hvor jeg forbinder den til ground eller er der et specielt sted..ved godt det er lidt pinligt spørgsmål,men fedt hvis een af jer vil svare    mvh Nick

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #10 on: January 23, 2010, 12:06:02 PM »
Der er ikke noget der er for pinligt at spørge om. Der er ting man ved og ting man ikke ved. Tænk det sådan at når du spørger om dette så er der 4 andre der sadmed samme spørgsmål og nu ånder lettet op fordi de måske selv tænkte det var for basic at spørge om. Så nu har du lige reddet dem og de har måske siddet med det spørgsmål på læben i lang tid.

Det var sådan jeg selv havde det ude på det internationale og derfor lavede vores eget forum her. Og jeg opdagede straks at så snart man fik svar på nogle af de mere somple spørgsmål så var der andre ting der pludselig gav sig selv.

Så lad endelig være med at sidde med ubesvarede spørgsmål.

NÅ, men det kunne være jeg skulle prøve at svare også!?! ;D

Jeg har selv gjort dét at jeg har forbundet den til 0 dér hvor Output stikket på printet er. Og det er måske hér du tænker "D'oh!! Det kunne jeg jo ha' sagt mig selv!" MEN når nu det er en trafo der smides på her melder der sig for mig et andet spørgsmål, nemlig om stel skal føres igennem til XLR stikkene. På G9 f.eks. er der faktisk ikke stelforbindelse fra selve det lille stik på printet og op til XLR stikkene. Det er jo for at undgå brumsløjfer at de ting gøres sådan men her i GSSL'en ER der jo stel på XLR stikkene da de får det fra printstikket.

Jeg har selv gjort det sådan at jeg har ført stel med op til XLR stikkene så det kan du jo starte med da det fungerer fint hos mig. Altså at stel fra printstikket føres tiol trafoens pin 3 og videre til XLR stikkenes pin 1.

Står du så pludselig med et brum-problem så ved du så også hvor du kan prøve at cutte stelforbindelsen; Mellem trafoen og XLR stikket. På den måde burde outputtet bare få sin stel fra den fælles stel der naturligt opstår når der sættes stik i inputtet.

(Hmm...måske man burde prøve uden stelforbindelsen mellem trafo og XLR først og hvis der ikke er hul igennem så forbinde dem... jeg er lidt usikker dér, men jeg er til gengæld ret sikker på at du SKAL have forbindelse fra 0 i printstikket til trafoen. Om det så føres videre eller ej er spørgsmålet jeg ikke kan svare entydigt på.)
Torben

Offline nick

• picoposter
« Reply #11 on: January 23, 2010, 03:24:35 PM »
Torben-du er squ en flink fyr..Jeg prøver det af og vender tilbage..der er jo måske 4 andre der får svar på det jeg prøver nu :)  Som altid: respekt fordi i har lyst til at bruger jeres tid herinde til at svare på det der trænger een på..det er guld   vh Nick

Offline nick

• picoposter
« Reply #12 on: January 23, 2010, 11:33:02 PM »
ground på outputtet på boardet er helt fint  :) ..takker stor Torben    hilsen Nick

Offline asle

• nanoposter
« Reply #13 on: February 05, 2010, 09:54:20 PM »
det er altså EXCELENT det her.

jeg ved absolut nothing om det her - og nu går det frem ad.   det ender sgu med jeg kan læse tegningerne når jeg får mine GSSL parts.

Torben.  lidt samme spørgsmål - du ved jeg ar absolut total nybegynder - jeg har i dag stillet spørgsmål om lodning til en kammerat - så - skal jeg lave min første GSSL straight... uden Trafo'er - eller kan jeg lige så godt købe 2 eller 4 lundahler og smide i (hvis jeg finder ud af hvor ).   har læst omk dit syn på hybrid studio / mix og at du gerne vil have så meget analog så muligt - og det kan jeg godt følge langt af vejen - men som komplet KOMPLET nybegynder som skal lærer sig selv at læse tegninger osv .... hva siger du så ???
:-) asle

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #14 on: February 05, 2010, 11:38:11 PM »
Du vil formentlig bruge den også, og måske endda primært, overskrævs på hele mixet. Og hvis du gerne vil have "analog mojo" så synes jeg klart du skal købe trafoer til den. Men det behøver slet ikke være med det samme. Forstået sådan at du kan bygge den uden og så tilføje trafoerne senere. Hvis det skal foregå på en byggeweekend så brug tiden på at få lavet "grundmaskinen" ordentligt og helt færdig så du har en fuldt funktionel maskine med hjem. Sagen er nemlig at hvis du bare laver den med ledninger med printstik fra output XLR'erne til printet (hvor der selvfølgelig også sidder printstik bare af det andet køn) så laver du bare det der kaldes et vero-board, som er sådan et universelt hulprint man bruger til f.eks. den slags, og monterer trafoerne på og så med printstik og ledning på så du lige kan lime det fast i bunden af kassen og skifte ledningerne rundt og så er dét monteret.

Så min anbefaling er at lave maskinen uden først og så montere trafoerne i den efterfølgende. Har du først været igennem processen med at lave maskinen så bliver du unstoppable og sådan et lille trafoboard vil være a piece of cake for dig at lave.

Jeg skal gerne tegne og fortælle når det er.

Jeg er stensikker på du vil elske det trafoerne gør og når du skal bruge den til mix/master insert så vil jeg bestemt anbefale Lundahl LL5402 trafoer. Jeg har ikke hørt andre (men jeg har så bestemt heller ikke hørt alt!!) som er så transparente og samtidig har lige præcis den kulør man gerne vil have ud af sine trafoer. Men hvis du ikke er sikker på du rigtig kender "lyden af trafo" eller er i tvivl om hvad det rigtig er de gør ved lyden (Det er i hvert fald svært at forklare skulle jeg hilse at sige!) så synes jeg KLART du skal benytte denne lejlighed til at høre maskinen uden og bagefter med. Det er vitterlig noget viden man kan bruge til noget og som man kun kan tilegne sig ved at høre det med egne ører. Og især på sine egne produktioner hvor man er helt inde at lytte på molekylært niveau. Der vil man ret let kunne spotte præcis hvad det er.

Lundahl trafoer importeres af SC-Sound i Danmark og ellers kan du købe dem online lige hér:
http://www.canford.co.uk/Products/41354/23-134_LUNDAHL-LL5402-TRANSFORMER-Analogue-audio-PCB-line-output

God online shop med pænt hurtig ekspedition. (De har også alt muligt andet af det gode grej vi ka' li.)
« Last Edit: February 05, 2010, 11:41:53 PM by Luny Tune »
Torben