Author Topic: Hvilke trafoer i GSSL?  (Read 10155 times)

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
  • working hard or hardly working?...
Re: Hvilke trafoer i GSSL?
« Reply #15 on: February 09, 2010, 04:05:16 PM »
Men hvis du ikke er sikker på du rigtig kender "lyden af trafo" eller er i tvivl om hvad det rigtig er de gør ved lyden (Det er i hvert fald svært at forklare skulle jeg hilse at sige!) så synes jeg KLART du skal benytte denne lejlighed til at høre maskinen uden og bagefter med. Det er vitterlig noget viden man kan bruge til noget og som man kun kan tilegne sig ved at høre det med egne ører. Og især på sine egne produktioner hvor man er helt inde at lytte på molekylært niveau. Der vil man ret let kunne spotte præcis hvad det er.

Torben jeg har to stk. OEP'er jeg skal have smidt i min GSSL. Som du skriver ovenfor så er denne ændring noget man skal lytte til på egne mix. Mit spørgsmål går på om hvorledes jeg kunne lave den fedeste sammenligning - altså en før/efter. Jeg har selv flg. forslag men vil lige høre din mening inden jeg splitter maskinen ad og installerer trafoerne:

Uden trafo:
1. GSSL på samlet mix output og bypasser maskinen
2. GSSL på samlet mix output og lader signalet blive komprimeret ved en eller anden given indstilling der lyder godt.

Med trafo:
1. GSSL på samlet mix output og bypasser maskinen
2. GSSL på samlet mix output og lader signalet blive komprimeret ved den samme indstilling som før (altså eks. 2 uden trafo).

Noget jeg har glemt eller bør gøre for at forskellen bliver tydeligere?

Mvh. Jens

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #16 on: February 11, 2010, 10:28:38 PM »
Jeg synes det lyder helt fornuftigt. :)

Og hvis du gør det at monterer trafoerne først og med stik på ledninger og sådan så kan du teste uden og uden at røre kontrollerne så lige løfte låget og bytte stikkene rundt og teste med.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Thunbo

• picoposter
  • Mathias Thunbo
    • Lydtek
« Reply #17 on: February 25, 2019, 11:53:58 PM »
Hej med jer.

Jeg er i fuld sving med min første GSSL. Skønt at læse gamle tråde og vide, at jeg ikke er den eneste med spørgsmål.

Jeg er ved at installere to Lundahl 5402'ere og jeg har fundet to forskellige måder at gøre dette på - samt jeg har købt et print, der skulle gøre det nemmere - men skaber mere forvirring, da den giver mig en helt tredje installations mulighed. Kan nogen sige mig hvad der er bedst - eller om alle 3 metoder er lige meget/lige gode?

Første billede er et print, jeg har købt fra Don Audio.
Andet billede er fra det internationale site.
Og sidste mulighed, er løsningen fra Luny Tune her i tråden.

Pft.

Mange hilsner Mathias Thunbo

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #18 on: March 02, 2019, 05:50:49 PM »
Hej Mattthias,
Velkommen til...

Gssl kan drive lidt af hvert, så det er nok ikke så vigtigt præcis hvilken konfiguration af LL5402 transformere du bruger.

Jakob E.

Offline Thunbo

• picoposter
  • Mathias Thunbo
    • Lydtek
« Reply #19 on: March 03, 2019, 10:34:46 AM »
Hej Jakob!

Jo Tak, og tak for svar. :-)

Jeg er i mellemtiden også blevet klogere på det her Don Audio print jeg har købt..
Da jeg fik tegnet printet af på et stykke papir gav alt mening. Jeg kan tilslutte den som Luny Tune skriver -så det vil jeg prøve.

Tak og god solskinsdag til jer alle sammen.

Mange hilsner Mathias Thunbo

Offline Thunbo

• picoposter
  • Mathias Thunbo
    • Lydtek
« Reply #20 on: March 05, 2019, 12:34:26 PM »
Hej igen.
Jeg har været i kontakt med en flink fyr i Tyskland, Aaron, der har givet mig lidt info omkring de her LL5402 trafoer.
Her under er hans svar omkring configurations mulighederne. -I tilfælde af at andre, sidder med lign. tanker...

The LL5402 primaries must be series and secondaries parallel to have a 1:1 configuration because the winding are different on both ends... Well, the thing is, you have a few options. If you swap input / output you won't have an impedance issue in most cases, but you can play around with it for 2:1 or 1:2 configurations without adding a pad or increasing the volume by other active components.
Usually if you have the 1:1 configuation, it should not make a different... but in some cases it does because the LL5402 has different windings and your gear looks at a high or a low impedance first...

As test, if you have a proper 1:1 configuration, you should not hear a loudness difference if you go into the trafo... if you hear a loudness difference, you might have to swap input/output because one of the windings is parallel and the other side series to get the ll5402 1:1.
A general purpose 1:1 trafo has two same windings and it does not make a different if you go into the input (primary) or output (secondary) because it´s 1:1...   but this would be to easy :) Jakob who developed this GSSL Gainstage also used the LL5402 for his GPULTEC in a similar way the PCB can be configurated. The only complicated thing is to understand that the LL5402 must be wired parallel for the secondary get the 1:1 style. There is more wire on the secondaries which would result in a 1:2 stepup configuration if you would make both sides in series. On the Don-Audio PCB the 1:1 config is series/parallel
and the 1:2 config is series/series.... so completely the opposite like with a general purpose 1:1 trafo which is series/series = 1:1.

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #21 on: March 06, 2019, 10:23:34 AM »
Go info.

Men som sagt, for GSSL har du nærmest frit valg på alle hylder, fordi den kan drive næsten alt.

Jakob E.

Offline Thunbo

• picoposter
  • Mathias Thunbo
    • Lydtek
« Reply #22 on: March 14, 2019, 04:33:01 PM »
Jeg tænker at lave en konfiguration med en form af kontakt, så jeg kan køre med/uden trafoerne. -Så jeg både har de 4 oprindelige 100Ω modstande (udenom trafoerne) og de "nye" 22Ω (med trafoerne).

Det jeg er i tvivl om er; Skal jeg bare sætte en lus på der i printet, hvor der oprindeligt sad 4stk 100Ω modstande?

Mathias

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #23 on: March 16, 2019, 02:18:02 PM »
Seriøst, så tror jeg at du bare skal lave trafoprintet og montere det. Jeg tror aldrig du kommer til at bruge den uden trafoerne i signalvejen.
Både jeg selv og flere andre har haft tanken du nu sidder med, og ingen jeg kender til har fortrudt bare at montere trafoerne permanent koblet ind, eller hvis de har lavet switchen så bruger de den aldrig uden trafoerne patchet ind.

jeg forstår så flimrende tanken, men i praksis lyder trafoer simpelthen bare lækkert i signalvejen. Om det skal være farvelade-trafoer eller mere transparent lydende trafoer kan så være et spørgsmål om behov, smag, stil osv. (som jeg også har skitseret på side 1 i denne tråd), men de rigtige trafoer lyder fandme bare godt.

Og igen, prøv det, og hvis det viser jeg at du er ekstra-unik og gerne vil bevare muligheden for at koble dem ud, så kan du jo bare modde maskinen til dén tid.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter