I forbindelse med de lærerige oplysninger omkring afskærmning af trafoer
har jeg leget lidt med en ide som jeg vil høre jeres mening om.
Ideen er en 2 delt skærm hvor den nederste del kunne være en ca. 20mm høj bakke med et 6mm gevind i midten, som sidder i en form for popnitte(rivnuts),
hvor man kan fastspænde sine trafoer i.
På bunden vil sidde en meget stærk form for tape så man kan "klister" bund bakke fast der hvor man vil have den.
Top delen vil bare være et "låg" som man skruer fast på bund delen med 2 stk skruer.
Ideen med bund delen er at jeg tror det vil være nemmer at få monteret trafoen ved at slippe for at skulle hekse med bla. store undersænkninger i bundpladen på kassen til en lang skrue.
Hele skærmen vil blive fremstillet i El-galv plade.
Håber det giver mening uden en skitse
(prøver at lave en skitse i paint)
Kom bare med input. Prøver at få lavet en prototype i weekenden.
Per
Det lyder som en fin idé. Du kunne evt lade låget gå en 5-7mm ned af siderne, så der bliver lukket helt af, og fæstne låget til bunden i den kant.
Hvis ikke det er for meget besvær, kunne du også (udover den dobbeltklæbende tape) bore et hul i hvert hjørne af bunden, så denne evt kunne fastgøres med undersænkede skruer nedefra, eller popnitter. (Kan være en fordel hvis maskinen skal med på tour)
Husk også at sørge for at bolten der holder trafoen, på ingen måde kan komme til at røre låget. Dette vil resultere i en kortslutning af trafoen.
En af mine tidligere kollegaer fortalte faktisk om en effektforstærker han havde bygget, hvor trafoen lige nøjagtigt kunne være der, og bolten lige præcist gik fri af top-pladen.. En dag blev der så stillet noget tungt ovenpå forstærkeren, der resulterede i at toppladen kom ned og røre bolten.. Og så var det svejst sammen.
Dette skyldes at kabinettet lægger sig som en vikling rundt om trafoen, og det bliver indukseret en høj strøm igennem det.. Der skal selvfølgelig en stor trafo til at generere så meget strøm at bolt og plade kan svejses sammen, og det vil ikke ske med de trafoer der bruges til diy outboard gear, men det giver en forståelse for hvad der sker..