Author Topic: Bo Hansén - Active DI! HJÆLPETRÅD!  (Read 79900 times)

Offline Bodtbody

• picoposter
Re: Bo Hansén - Active DI! HJÆLPETRÅD!
« Reply #120 on: February 12, 2010, 03:26:37 PM »
Så fik jeg bygget min box færdig ,jeg brugte det første print her i tråden ,den  med Lundahl transformator.
Den er godfin uden forvrængning fra 10 Hz og op over 20 KHz .
Jeg vil bare sige tak for hjælpen og anbefale denne box

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #121 on: May 07, 2010, 12:33:38 PM »
Så er printene klar og kan købes ved Gustav på det internationale forum. Der er et direkte link i den første post.

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Bo Hansén

• picoposter
« Reply #122 on: July 10, 2010, 02:10:48 PM »
Jag håller på att göra om min hemsida nu under sommaren, och en del av dom äldre sidor kommer att vara ur funktion, bl.a. länken till DI-box schemat m.m.

I framtiden kommer alla länkar att ligga under min huvudsida  www.hansenaudio.se

Direktlänken till beskrivningen av DI-boxen finns här:
www.hansenaudio.se/techpage.htm

Sören kommer säkert att ändra länkarna i den första posten i detta träd, som han har gjort nu redan på ProdigyPro forumet.

Ha en trevlig och givande DIY sommar.

Hälsningar
Bosse
« Last Edit: January 04, 2011, 09:46:30 PM by Bo Hansén »
Hansén Audio
Gothenburg, Sweden
http://www.hansenaudio.se

Offline JohanMN

• picoposter
« Reply #123 on: May 27, 2012, 01:31:57 PM »
Hej alle.
Jeg sidder og har lidt problemer med udgangene på min DI. Det skal siges at jeg er så godt som helt grøn med elektronik, så al basisviden jeg måtte have været gået glip af, er meget velkomment!
DI'en bliver nu testet uden at være i box endnu, så setupet ser ud således: http://dl.dropbox.com/u/12645531/Photo%20on%202012-05-27%20at%2013.18.jpg

XLR og Jack udgangene er begge koblet til Mboxen, og jeg sidder så og skifter mellem de to indgange på mboxen. Der er hul igennem på XLR indgangen, men når jeg så skifter til jack bliver signalet meget lavt og der introduceres temmelig meget støj - mere end jeg forestiller mig er meningen. Hvad kan årsagen være til det?

Det, der undrer mig mest, er at når jeg tager XLR-stikket ud, mens jeg lytter på signalet fra jackindgangen, bliver hele signalet inklusiv støjen pludselig meget kraftigt (måske 20-30 dB kraftigere) - og til sidst fader signalet fra instrumentet ud, mens støjen bliver ved.

Er der en der kan forklare dette? Hænger det sammen med en forkert lodning på kablerne, eller noget med om bøsningerne har kontakt med en kasse - noget i den stil?

På forhånd mange tak!

Offline Bo Hansén

• picoposter
« Reply #124 on: June 05, 2012, 12:55:41 AM »
Johan MN,

Då MÅSTE bygga in kretskortet i en metall-låda/box eftersom elektroniken skall vara skärmad för att inte fiska upp störningar.

Följ min beskrivning om jordning/skärmning mycket noga, du hittar den på min tekniska sida: www.hansenaudio.se/techpage.htm.

Angående utgångs-nivåer.
XLR utgången är avpassad för att driva en balanserad phantom-matad mikrofoningång, och därför så är den cirka 14-16 dB dämpad. (beroende på vilken transformator som används)
Telejacks-utgången är inte dämpad, den ger smama nivå som du stoppar in på DI-boxens ingång, men den är impedansomvandlad så att den inte påverkar gittaren.
Telejacks-utgången har ett seriemotstånd på 10 kohm för att skydda elektroniken, så om du försöker belasta denna utgång allt för lågohmigt kommer nivån att bli svag.
Denna utgång är avpassad för att driva en vanlig instrument-ingång på en gitarrförstärkare, den är inte avpassad för att driva en linjeingång på ett mixerbord eller liknande.

Lycka till,

Hälsningar
Bo
Hansén Audio
Gothenburg, Sweden

Offline JohanMN

• picoposter
« Reply #125 on: June 07, 2012, 12:52:25 AM »
Hej Bo

Tusind tak for svaret! Det gav mig mod på at fortsætte.

"The metal case/housing for the DI-box electronics, shall only be grounded on the XLR output
connector pin 1, and also connected to a solder tag fixed in one of the XLR fasten screws.
(this is the only ground connection to the metal case)
Then a additional cable from XLR pin 1 to the electronic ground system rail (the bottom line in the schematic) in series with the 0,1 uF, 100 ohm and the two diodes."

Skal det forstås sådan at der skal loddes hele 3 kabler på XLR pin 1?? Et til output, et kassen og et til boardet?

Jeg forstår heller ikke helt det kabel der skal være mellem kassen og "a solder tag fixed in one of the XLR fasten screws." Er det ikke det samme som at lodde kablet fast på selve XLR bøsningen? Og hvis ja, er det så ikke det samme som at lodde det til selve kassen - altså fra kassen til kassen?  ;D  ???

Undskyld forvirringen!

Hvis én eller anden ligger inde med et billede, hvor man kan se jordingerne, vil jeg meget gerne kigge på det (:

Mvh Johan.

Offline Bo Hansén

• picoposter
« Reply #126 on: June 11, 2012, 10:32:04 PM »
Johan.

Jag antar att du använder dig av det färdiga kretskortet/pc-card som Gustav i Danmark säljer.

Det enda du då behöver tänka på är att ansluta XLR-kontakten till PC-cortets terminaler 1,2,3 som motsvarar kontaktens pinnar.

PC-kortets terminal märkt chassis skall anslutas i metall-lådan/kassen, och du kan då använda den ena skruven som XLR-kontakten är monterad med att sätta fast ett "löd-öra" (solder tag) som du ansluter kabeln som kommer från chassis-terminalen.
(du kan också skruva löd-örat i en separat skruv om detta är enklare)

Dom två tele-jackens anslutningar går också direkt till pc-kortets terminaler, där telejack "tip" gåt till + och "sleve" går till den omärkta terminalen på kortet.

Input tele-jacken skall du ansluta/bygla från "sleve" till "tip" brytfunktionen, så att ingången är kortsluten när ingen tele-plugg är instoppad.
(detta skall du EJ göra på "amp out" jacken)

--Bo
Hansén Audio
Gothenburg, Sweden