Author Topic: LA-4 HJÆLPETRÅD!  (Read 81794 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: LA-4 HJÆLPETRÅD!
« Reply #105 on: January 29, 2010, 01:04:49 AM »
Nej, det er common mode rejection der justeres på den trimmer.. Det er trimmeren i den anden ende af boardet lige under IC 2 der kan skiftes til 2K5Ω for lettere/mulig justering af Ratios.

Tjek at input stikkene er forbundet ordentligt. Mangler pin 2 eller 3 forbindelse til printet falder level med 6 dB. Sørg også for at outputsenene er sat ens op, f.eks. at du nu også har vendt og monteret begge trafoer ens. Det kan betyde ret meget fo level gennem maskinen.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #106 on: January 29, 2010, 01:12:43 AM »
øv. Har nemlig dobbelt checket at både ind og outputs er forbundet ens og der hul igennem på alle 3 ben og at trafoerne er forbundet ens...nå men checker det lige igen imorgen.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #107 on: January 29, 2010, 01:55:50 AM »
Ok, tjek også modstandende i inputtet. At de ikke er f.eks en faktor 10 for store.

Tjek at sensitivityswitchen ikke er monteret modsat/forkert så den dæmper 20 dB hele tiden.
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #108 on: March 17, 2010, 02:57:43 PM »
Har fundet på en lille finte vedr. sensitivity switchen og den lille uheldige ting jeg har fået indarbejdet i designet hvor vi får uønsket støj i "High" mode.

Første post i tråden er opdateret med det tip.
« Last Edit: March 17, 2010, 03:05:00 PM by Luny Tune »
Torben

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #109 on: April 08, 2010, 03:52:14 PM »
Yes, endelig nåede jeg til justeringen efter jeg fik helt ild i den igår.

Jeg mangler dog at spænde noget over R13, da jeg ikke rigtig har noget at arbejde med. Er der andre som har sat modstande i serie med R13 som Steand og fået det til at køre? I så fald, hvilke værdier endte i på?
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #110 on: August 12, 2010, 02:44:53 PM »
så lykkedes det endeligt  >:( at få hul igennem på begge kanaler. Jeg er dog lidt i tvivl om alt er rigtigt da:

1. min nål i meteret ikke viser noget i GR.  både +4 og +8 virker fint.

2. Når jeg skifter ratio så er 2:1 lavere end 4:1 hvorefeter 8:1 er på samme niveua som 2:1. altså når jeg drejer ratio går lyden fra 2:1 til 4:1 op, fra 4:1 til 8:1 ned, fra 8:1 til 12:1 ned, og fra 12:1 til 20:1 ned.

er dette en unormal opførsel af en ujusteret tLA4

Jeg mistænker dog at det muligvis også kunne ligge i justeringen?

Jeg har sat en 2k5 trimmer istedet for den 500 trimmer.

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #111 on: August 13, 2010, 09:20:26 PM »
Så fik jeg rettet Persons strandede LA4 til. Puha der var meget der skulle laves om...heldigvis havde han ikke haft den tændt... Den opfører sig nu som min egen. Jeg har læst den internationale hjælpetråd igennem også, og har her hæftet mig ved at der står, det er bedst man selv laver sine optoer. Kunne jeg få en helt præcis beskrivelse af hvordan man lige laver sådan en fætter. Der står også at det er bedst at skifte en af opampsne til en anden type. Det betyder meget for mig at de kommer så tæt på den originale så muligt så vil gerne implementere disse ændringer.
« Last Edit: August 13, 2010, 11:53:28 PM by sheep_production »

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #112 on: August 20, 2010, 05:37:51 PM »
1. Det viste sig at bestå af flere fejl at meteret ikke virkede. Jeg havde valgt løsningen med at lodde en ledning fra opto til modstand for at lave den manglede ground. Havde loddet til den forkerte resistor på alle 4 boards. På persons maskine havde han sat nogle modstande parallelt i stedet for serielt ved jumper 5. værdien skulle være 8k2 og det passede også hvis bare de havde været loddet serielt. meteret var derfor helt ude af skala.

2. Det er helt normalt at maskinen gør dette

Mine makskiner har nu pænt deres nåle i 0 i grmetermode og så er det jo bare at lave resten af justeringen. Håber jeg da.
« Last Edit: August 20, 2010, 06:00:19 PM by sheep_production »

Offline sheep_production

• nanoposter
Re: LA-4 Hjælpetråd!
« Reply #113 on: August 21, 2010, 04:17:34 PM »
jeg har nu justeret begge maskiner og med lidt god vilje rammer de næsten indenfor tolerancen på 20% på de forskellige ratios

Jeg synes ikke der sker så meget når jeg skifter fra mone til stereo. Jeg har gjort som Anders altså de 2 to punkter 15 til henholdsvis ben 1 og 3. Jeg har prøvet at bippe og der er ingen forbindelse hverken når switch er oppe eller nede. skal det være ben 1 og 2?

hvordan skal stereo-linket laves så det fungerer. på diagrammet er der et phonostik, men der er ikke plads til det på bagsiden. skal man bare lodde på ben 1 og 3 på switchen og så kører det eller...?

/ Anders

Torben skriver punkt 15 mødes i en switch...? Er det meningen at man skal kunne styre treshold fra en knap på begge maskiner når de er de stereo linket?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #114 on: August 21, 2010, 04:22:48 PM »
På byggeweekenden fik jeg at vide det ikke var nødvendigt at lodde ground op til IEC. Jeg synes det ser lidt underligt ud... Vil det ikke være en fordel at connecte det tredje ben fra IEC-power til min stjerneground?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #115 on: August 21, 2010, 10:53:04 PM »
så vidt jeg kan se på billederne af den originale går der 3 ledninger fra IEC to til trafoen og en grøn som unægteligt må være ground??

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #116 on: September 01, 2010, 10:22:52 PM »
bump

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #117 on: October 15, 2010, 03:33:36 PM »
Sorry, jeg skylder vist et par svar herinde.

Stereoswitchen:
Lod ledningerne på pin 1 og 2. De skal jo forbindes når kontakten vippes. Bip eventuelt switchen for at finde positionen hvor to pins forbindes.

@Sheep
Jeg tror du har misforstået noget på byggeweekenden og har altså ret i din tvivl om rigtigheden af det du hørte. Det er naturligvis fornuftigt at forbinde Ground fra IEC til kassen.
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #118 on: October 15, 2010, 06:51:40 PM »
Efter endnu en omgang tests har jeg fået større forståelse af designet og der er nogle ting der er værd at vide. Vi leder jo gerne efter en fornuftig erstatning for den originale opto. NSL6910 bliver sværere

For det første er det desværre sådan at NSL32 alligevel ikke kan give levere helt samme karakter som originalen. Vi havde jo nogle problemer med at få justeret ratio og fandt to forskellige måder at kompensere på, men de er dels enten forkerte eller ikke tilstrækkelige i tilfældet med NSL32.

Steand og jeg fandt to måder at kompensere på. Steand kompenserede sådan at LDR'en skulle drives længere ned i modstand for at kunne arbejde og jeg kompenserede ved at sørge for at lysdioderne lyste mindre. Begge dele fiksede det umiddelbare problem med justering af Threshold men dels modarbejder Steands metode compens (originalens) karakter og min metode kompenserer ikke på en måde så man samtidig sikrer at karakteren bliver korrekt.

Sagen er at der skal være et nøje bestemt "misforhold" mellem hvor meget lysdioden lyser og LDR'en.

R13 (82kΩ) bestemmer dels hvor let LDR'en har ved at trække signalet til stel (som altså er dét der sker når den skruer ned), eller sagt på en anden måde: R13 bestemmer hvor på LDR'ens logaritmiske kurve der skal arbejdes. Formålet er at få den rigtige og vellydende attack og release.

Ratiotrimmeren R34 (500Ω trimmer i sidechainen) bestemmer hvor meget lysdioden max kommer til at lyse - dermed hvor stor forskel der max bliver på lys og mørke - og, "oversat til ratio", hvor stærkt lysdioden lyser i forhold til hvor kraftigt signal der kommer ind i kredsløbet i sidechainen. Og set i forhold til LDR'en betyder det også at vi dér kontrollerer at vi bevæger os dér på LDR'en hvor den arbejder som vi ønsker og som vi har justeret os ind til med R13.

Rækkefølgen i den måde vi gerne vil have tingene til at fungere på er at vi skal have kontrol (R34) over lysdioden så den påvirker den lysfølsomme modstand i et område som vi med en modstandsværdi (R13) sørger for fungerer hensigtsmæssigt.

Rent teknisk er det sådan set simpelt nok at forstå hvordan vi "bare" kan ændre på trimmeren så den passer til whatever lysdiode vi smider I printet. Der er jo allerede designet sådan at der kompenseres med R34 så der var ikke langt til at beslutte bare at indrette os sådan at R34 har en værdi som muliggør trimning indtil det bare passer.

Det springende punkt for karakteren var lidt sværere at regne ud. For mig i hvert fald. Jeg ved ikke hvor let kyndige folk har det med den slags, men der skulle godt nok lige nogle seriøse hjernevriderier til før jeg fangede det. Min første ide var at sætte en modstand parallelt med den lysfølsomme modstand. Det fungerede sådan set fint nok, bortset fra det med at tiderne altså ikke ændrede sig så det duede jo så ikke. Rasmus kom så i tanker om dét med princippet om at hvis du har to modstande hvor den ene er en faktor 10 større end den anden så kan den største udelades og så gik det faktisk pænt hurtigt derfra.

Det gik op for os at når R13 er på 82kΩ (og den sidder som en slags impendans ind i den del af kredsløbet) så er det jo klart at hvis man har en LDR på 1MΩ så skal den tvinges meget langt ned i dens ON tilstand før den vil begynde at påvirke signalet. De 82kΩ betyder jo i følge førnævnte princip at LDR'en i sin OFF tilstand og en femtedel op ad dens logaritmiske kurve helt kan udelades. Den skal altså påvirkes meget før den får indvirkning på signalet og når den er tvunget så langt hen på sin logaritmiske kurve så betyder det jo også at kurven er blevet stejl dér hvor LDR'en arbejder og dét er præcis hvad vi vil undgå for vi vil netop gerne benytte dens langsommere tider og altså arbejde på et fladere stykke af dens kurve.

Måden at kommer der hen på er altså at hæve R13 modstandens værdi så den til det område på LDR'en som vi gerne vil arbejde på. Og så skal vi sådan set bare ha' givet R34 en sådan værdi at den KAN justeres til den rette ratio.

Vi havde allerede nogle mislykkede tests med forskellige optoer før disse ting gik helt op for os og den vi herefter testede var VTL5C4/2 og så havde vi vores breakthrough. Resultatet vi kom frem til var:

VTL5C4/2
R13 = 150kΩ (180 kΩ fungerer rigtig godt også, men gør maskinen en smule langsommere end vores testfiler fra originalen.)
R34 = 10kΩ

Jeg tænker at jeg vil teste med andre optokoblere fra tid til anden og føje til listen her med numre og værdier der passer sammen. Når jeg finder flere kobinationer så laver jeg en tilsvarende liste i første post og dokumentationen så man ligesom har en liste over alternativer.

PS: Dokumentationen er opdateret med anvisninger til montering af en VTL5C4/2 og de nødvendige modifikationer.
« Last Edit: October 16, 2010, 01:46:45 PM by Luny Tune »
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #119 on: October 18, 2010, 12:40:11 PM »
Super job Torben.

Det er selvf. ikke ligemeget hvor på arbejdsområdet LDR'en arbejder.

En anden sjov ting er jo at læse datablade, og jeg har kigget i databalse for både NSL32 og VTL5C4/2 og VTL5C4.
Man kan her se opgivet nogle Turn-On og Turn-Off tider, som er som følger.

Dims_____Turn-On____Turn-Off
VTL5C4      6.0 ms        1.5 sec
VTL5C4/2   6.0 ms        1.5 sec
NSL-32      3.5 ms        0.5 sec

Tiderner kan oversættes til Attack og Release tidern for vores LA4, idet komressionen udføres af spændingsdeleren R13 og LDR1 modstanden.

Faktisk kan vi se at det Torben oplever, stemmer overens med de Data som fabrikanterne opgiver.
Nemlige at NSL'en er har ca. dobbelt så hurtig attack, og trippel Release tid.

Så derfor opleves en LA4 med NSL-32, som værende noget hurtigere end en med VTL5C4.
At skifte R13 til 150K begrænser komressions området en anelse, idet Off modstanden i LDR1 er ca. et par hundrede Kohm (500kohm for NSL32 efter 10 sekunder), og det er LDR1/(LDR1+R13) som gælder fro spændings delingen. Så øger vi R13 vil max og min forholdet i spændingsdeleren ændres. Men da de moderne opto'er måske har en lavere On-modstand (VTL 150ohm, og NSL 500ohm) end de originale LA4 opto'er, kan det være derfro at det kommer til at lyde mere som originalen, med en øget R13.

Interessant nok laves VTL'eren med forskellige ON/OFF tider, så man kan vælge hvor hurtig en Opto man skal bruge.

Det er så FEdt at Torben har testet sig frem til at en 5C4'er har tider som kommer til at lyde som originalen.

PS: hvor køber i den der Dobbelt VTL 5c4/2 ?? , i DK kan jeg kun finde enkelt udgaven VTL 5C4.