Super job Torben.
Det er selvf. ikke ligemeget hvor på arbejdsområdet LDR'en arbejder.
En anden sjov ting er jo at læse datablade, og jeg har kigget i databalse for både NSL32 og VTL5C4/2 og VTL5C4.
Man kan her se opgivet nogle Turn-On og Turn-Off tider, som er som følger.
Dims_____Turn-On____Turn-Off
VTL5C4 6.0 ms 1.5 sec
VTL5C4/2 6.0 ms 1.5 sec
NSL-32 3.5 ms 0.5 sec
Tiderner kan oversættes til Attack og Release tidern for vores LA4, idet komressionen udføres af spændingsdeleren R13 og LDR1 modstanden.
Faktisk kan vi se at det Torben oplever, stemmer overens med de Data som fabrikanterne opgiver.
Nemlige at NSL'en er har ca. dobbelt så hurtig attack, og trippel Release tid.
Så derfor opleves en LA4 med NSL-32, som værende noget hurtigere end en med VTL5C4.
At skifte R13 til 150K begrænser komressions området en anelse, idet Off modstanden i LDR1 er ca. et par hundrede Kohm (500kohm for NSL32 efter 10 sekunder), og det er LDR1/(LDR1+R13) som gælder fro spændings delingen. Så øger vi R13 vil max og min forholdet i spændingsdeleren ændres. Men da de moderne opto'er måske har en lavere On-modstand (VTL 150ohm, og NSL 500ohm) end de originale LA4 opto'er, kan det være derfro at det kommer til at lyde mere som originalen, med en øget R13.
Interessant nok laves VTL'eren med forskellige ON/OFF tider, så man kan vælge hvor hurtig en Opto man skal bruge.
Det er så FEdt at Torben har testet sig frem til at en 5C4'er har tider som kommer til at lyde som originalen.
PS: hvor køber i den der Dobbelt VTL 5c4/2 ?? , i DK kan jeg kun finde enkelt udgaven VTL 5C4.