Author Topic: LA-4 HJÆLPETRÅD!  (Read 81791 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: LA-4 HJÆLPETRÅD!
« Reply #120 on: October 18, 2010, 03:33:12 PM »
Vi har fået fra Farnell og hvis man ikke er ked af at skulle betale lidt overpris, da vi jo stadig taler relativt få kroner set sådan udgifter i livet som helhed-agtigt, så kan den også fås hos banzaimusic.com.

Ja, det er sq sjovt at blive klogere på tingene sådan hen ad vejen. Det kunne være fedt bare at vide det hele fra starten, men sådan fungerer det jo ikke helt så et par fejlafleveringer må vi lige leve med. :)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline steand

• nanoposter
« Reply #121 on: October 18, 2010, 08:09:41 PM »
Nu sidder jeg og kigger i databladet fro VTL5C4/2, og kan se at de 2 LDR modstande inden i den er elektrisk forbundet i serie med hindanden !!!!!

Det er ikke umiddelbart forenligt med det originale diagram.
Hvis f.eks. LDR1 går til R13 i den ene ende, vil den gå til LDR2 og IC2-A på ben 2, og ikke til Stel, som diagrammet viser.
Den DC spænding der ligger på IC2-A, vil så komme op på IC1-D (ben13), og dermed lægge en DC spænding oveni musik signalet.
Det vil forskyde IC1-D's arbejdspunkt, så den IKKE vil klippe symmetrisk ved overstyring. Og klipning vil også forekomme tidligere end nødvendig ifht. originalen.

Derudover vil spændingsdelingen af musikken være over en kombination af R13 og summen af LDR1+LDR2, hvilket kan forklare hvorfor du ca. fordobler R13, da summen af LDR'erne er dobbelt så stor som kun een LDR ville være.
Faktisk risikerer du også at Meteret's udslag påvirkes af musikken, da Strømmen fra spændingsdelingen ved. R13 også går igennem LDR2, som styrer meteret.

Altså Dobbelt udgaven af VTL5C4 er nok ikke det mest egnede.

Offline steand

• nanoposter
« Reply #122 on: October 18, 2010, 08:12:35 PM »
Men 2 stk VTL 5C4 burde opføre sig mere som originalt. Og det stadigvæk med de længere tider, og med 2 stk, er der stadig uafhængighed mellem Audio og METER delen, hvilket ikke opnåes med dobbelt udgaven.

Offline steand

• nanoposter
« Reply #123 on: October 18, 2010, 08:21:45 PM »
I øvrigt ser det ud til at af alle de Vactrol'er PerkinElmer laver, er 5C4 den eneste med så lang en release tid (1,5 sekund), at den ønskede lange Release tid i LA4'eren kan opnåes.
Så noget kunne tyde på at der i Den der i dag bruges som "original" i Universal Audio's genudgivelser. Den er også vist i Application notes brugt i en Audio Limiter.

PS: VTL5C10 har en attack/release på 1.0ms/1.5sekunder, og kunne evt. være alternativ,hvis man gerne vil have en hurtig attack tid. Men som jeg forstår på jer der kender LA4'eren, er det tale om at den har en længere attack end den udgave vi allerede har bygget.
« Last Edit: October 18, 2010, 09:06:13 PM by steand »

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #124 on: October 18, 2010, 09:39:36 PM »
Glæder mig til at høre dette. bestiller optoer imorgen.  :D

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #125 on: October 19, 2010, 11:00:34 PM »
Nu sad jeg lige og tyggede lidt på dette og fik nærlæst hvad Steand skriver. Som jeg forstår det er vtl5c4/2 så ikke den "rigtige løsning". Steand har du prøvet med 2 vtl5c4? Under alle omstændigheder ser det ud til jeg slipper for lysdiode/gaffa løsningen hvilket i min bog er en god ting. ;D

Torben hvad siger du til Steands pointe her med at de ikke må være i serie?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #126 on: October 20, 2010, 12:21:49 AM »
1. Jeg kan ikke følge Steands udsagn om at LDR ikke ligger til stel i den ene ende da det midterste ben (midten af LDR'en) jo netop ligger til stel. Hvordan DC skulle vandre forbi stel, gennem LDR 1 og op i signalvejen kan jeg ikke gennemskue. (?)
2. UREI/JBL anbefaler en dual vactrol.
3. Mine LA-4 med VTL5C4/2 lyder som de skal og meteret viser korrekt.

Med en dual vactrol har man oven i købet matchede optoer så man kan være endnu mere sikker på at få en metervisning der svarer præcis til dét optoen i signalvejen laver.

Jeg er ikke helt sikker på at to VTL5C4 skal bruge den 150kΩ modstand og en 10kΩ trimmer... Jeg GÆTTER(!!) på at en mindre modstand og en mindre trimmer er nok men jeg kan omvendt også kun anbefale at teste det hvis man gerne vil have separate optoer i. Jeg skal meget gerne assistere med lydfiler at originaler og mine egne maskiner.
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #127 on: October 20, 2010, 09:21:17 AM »
Hmmm....

Thoehh... når jeg ser nærmere på det kan man vist godt have Midter benet på de 2 LDR'er i 5C4/2'eren sat til Stel, og så bruge de 2 LDR halvdele uafhængigt. Det hele afhænger af hvordan de 3 ben forbindes.

Lad os kalde dem 1,2,3, hvor LDR1=1,2 og LDR2=2,3, , altså ben 2 er fælles benet. Der er nu 2 mulige forbindelser

1) LDR'erne forbindes med 1 til R13, og 2 til ben 2 på IC2-A, og 3 til stel.
Her er LDR1&2, seriefobundet, og strømmen fra R13 (ben 1) audioen vil løbe gennem dem begge, til stel (ben3)

2) LDR'erne forbindes med 1 til R13, 2 til Stel, og ben 3 til IC2-A.
Her vil de to LDR halvdele være uafhængige, da deres fælles punkt er lagt til stel, så der kan løbe hver sin strøm i dem.

So My bad.

Man kan godt bruge dobbelt udgaven.
MAn skal bare være opmærksom på ben forbindelserne.

:-)

Offline steand

• nanoposter
« Reply #128 on: October 20, 2010, 10:32:50 AM »
Hmmm.... Det ser ud som om Farnell vil have CVR nummer, for at man kan købe der  :'(

Er der nogen som kan købe et par VTL 5C4/2'ere med hvis de alligevel skal bestille hos farnell ?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #129 on: October 20, 2010, 11:12:55 AM »
Ikke at de bliver billigere af det, men man kan købe dem hos banzaimusik.com som privatperson.

Og så er jeg også ved at høre elsupply om de kan skaffe den hjem. De har i forvejen VTL5C4 så det burde jo være muligt.
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #130 on: October 20, 2010, 12:15:08 PM »
Det er Fan'me dyrt hos Banzai !  :o
2 x 7,26€ for VTL'erne plus 7,95€ fragt.

Jeg prøver lige at oprette mig hos farnell først.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #131 on: October 20, 2010, 12:24:58 PM »
Ja, det er sgutte billigt. Men hvis du kan holde dig lidt endnu så venter jeg lige svar fra El-Supply angående dem og hvis de kan levere så har jeg to jeg godt kan undvære indtil El-Supply får nogle hjem.
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #132 on: October 20, 2010, 12:26:21 PM »
Det haster ikke så vildt. Jeg har en 1176'er der også lige skal laves  ;)

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #133 on: October 20, 2010, 12:28:54 PM »
hvis det er billigst hos farnell kan jeg godt bestille for jer der.
« Last Edit: October 21, 2010, 09:53:28 PM by sheep_production »

Offline steand

• nanoposter
« Reply #134 on: October 20, 2010, 12:36:38 PM »
 de koster Kr. 32,90/stk  hos Farnel, hvilket er lidt mere rimeligt.
Men også fragten på €8 fra banzai er meget når man ikke lige skal have andet.

Hvis Een nu købte fra Farnel, kunne frageten deles, og de kan videresendes som alm. brev. til få kroner ??
Men det er fint hvsi ElSupply får den senere.

@Torben: Jeg vil geren aftage de 2, til snarlige eksperimenter. Vi ka' lige PM'e om det.