Author Topic: LA-4 HJÆLPETRÅD!  (Read 81793 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: LA-4 Hjælpetråd!
« Reply #15 on: May 23, 2009, 03:55:05 PM »
Her kommer lige en lidt dybere forklaring end du måske beder om, men vi har så vidt jeg husker ikke en egentlig forklaring af vedr. trafoer herude så jeg griber lige chancen.

Som udgangspunkt monterer vi denne "omvendt". Det giver efter min mening en fornuftig sammenhæng mellem input og output OG trafoen lyder godt sådan, synes jeg. Jeg har særdeles svært ved at høre forskel på Cinemag og OEP trafoerne i den konfiguration.

(Det kan man selv lave om på hvis man vil have mere output f.eks. og selve trafoen kan også wires anderledes så omsætningsforholdet ændres men det er en anden snak. Jeg nævner det bare for at vi hele tiden kan holde os for øje at vi hele tiden har en verden af muligheder for at tilpasse grejet til specifikke behov. Jeg synes det er en vigtig pointe så min opstilling her ikke fremstår som måden at gøre det på.)

Trafoen har 4 vindinger; 2 primære og 2 sekundære. Kig på mærkatet på trafoen og lur hvad de mener med det der er skrevet.
Hvis man holder den læseret så er den primære side øverst og den sekundære nederst.

S og F betyder Start og Finish og 1 og 2 betyder vinding 1 og vinding 2. S1 er altså starten på vinding 1, S2 er starten på vinding 2, F1 er enden af vinding 1, og F2....ja, mon ikke den er feset ind. ;D

Vi vil gerne benytte vindingerne i serie på begge sider af transformeren og derfor skal vi forbinde enden af første vinding til starten af anden vinding; F1 til S2 på begge sider.

Og da vi monterer den omvendt så sender vi "To Transformer" til den sekundære side og "From Transformer" til den primære side.

OEP trafoerne har desuden et Screen/skærm ben som forbindes til stjernestelpunktet (Chassis) på printet.

Loddet op kan transformeren så se ud som på det vedhæftede billede. Læg mærke til lusene på de midterste ben. Det er der hvor jeg bare har forbundet vindingerne i serie.

(Jeg har brugt farvekoden på ledningerne så jeg havde styr på hvad der kom hvorfra: Til trafoen 1-2 (Brun-Rød) og Fra trafoen 3-4 (Orange-Gul) og den kvikke læser bemærker så snart at jeg IKKE har monteret denne trafo modsat, men jeg vil bare lige anbefale at man f.eks. gør sådan med farvekoder så man holder styr på hvad der er hvad.)

Jeg har glemt et minus "-" på silketrykket på printet ved "To Transformer" men det skulle selvfølgelig ha' stået ved hullet ved siden af +.

Så altså:
Kortslut F1 til S2 på henholdsvis primær og sekundær side.
Forbind signalet fra "From Transformer" + til S1 og - til F2 på sekundærsiden.
Forbind signalet til "To Transformer" fra S1 til + og F2 til - på primærsiden.
Forbind det niende ben, (skærm) som på mærkatet kun er angivet med en prik, til "Chassis" på printet.

Der er vildt meget gain gennem maskinen selv sådan her med en step down trafo på, men comper man altid HELT i bund med 20:1 ratio så vil man trods alt opleve en smule mindre gain ud af maskinen og så kan man vende trafoen om og i stedet for 2:1 omsætningsforhold så få 1:2. Husk at det ikke kun giver dobbelt så meget gain  men 4 gange så meget gain i dB ud. Jeg HAR prøvet det og så er der åndsvagt meget gain igennem maskinen. Hehehe :o

Eller man kan wire trafoen 1:1, vistnok ved at parallelle sekundær siden ???, og jeg tror nok jeg fik prøvet det af også i min jagt på at få max. trafolyd ud af OEP'en, men dels har den vist meget gode betingelser i kredsløbet som det er og dels synes jeg trafoen lød bedst bare monteret omvendt som beskrevet.

God lodning! :)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
Re: LA-4 Hjælpetråd!
« Reply #16 on: May 25, 2009, 01:27:51 AM »
OG SÅ lykkedes sq endelig at få justeret den rigtigt efter foreskrifterne i manualen.

Jeg har sq ikke før kunnet få det til at virke ordentligt selvom jeg havde to multimetre og et skop på og en masse tålmodighed.

Man skal bare ikke bruge multimetre osv. til et meget andet end at tjekke 0dB testsignal ind i maskinen.
Brug dens eget meter når det først er kalibreret ordentligt.

Med multimetre osv. på fik jeg i bedste fald bare en umusikalsk indtilling men med dens eget meter (man skifter bare mellem VU og GR visningen) ramte jeg den lige i røven med det samme.

Når man skal justere ratio skal man også hæve inputtet 20 dB men det er lige akkurat hvad Input Sensitivity switchen gør så det er også fint klaret på den måde.

Nå, men mens pakkerne ryger ud i landet skal jeg nok lige lave en vejledning i hvordan de sidste ting samles. :)
Torben

Offline AndersB

• nanoposter
Re: LA-4 HJÆLPETRÅD!
« Reply #17 on: June 18, 2009, 10:13:48 AM »
Hej

JEg har lidt problemer med den ene af mine LA4A'er.

Jeg har kalibreret meteret efter manualen og alle visninger er fine.
GR står i nul
og +4 og +8 er begge stortset i nul.

Men når jeg skal dæmpe signalet 5dB sker der næsten ingenting. jeg ahr prøvet at måle med skob og threshold potmeteret reagerer underligt. Det virker ikke som det andet (der fungerer) Det reagerer ikke til at starte med så kommer det pludselig og virker så fint...

De lyder heller ikke helt ens - selv når de står ens. Det er som om den maskine der virker comper "rigtigt" det lyder og "føles" rigtigt (jep jeg har en pædagogisk uddannelse)

maskinen som ikke virker rigtigt - forvrænger lidt og "føles" (!! jep :) ) forkert.

Meteret bevæger sig når den comper bare ikke særlig meget. Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal begynde. Jeg har tjekket og dobbelt tjeket forkabling og den er som den skal være.

Det er lidt ærgeligt at jeg ikke har opdaget fejlen før - men nu vil jeg sgu gerne have maskinerne til at kører.

Fordelen er jo jeg har en der virker. kan det være en transistor eler en ic der er stået af. hvordan skal jeg måle på dem? Skal jeg måle DC eller AC eller kan man ikke genereliserer med det. Jeg har prøvet at måle DC på IC3 og der ser tallene ens ud.

Jeg håber på lidt hjælp her :)

Mvh Anders

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #18 on: June 19, 2009, 09:40:46 PM »
Nå, men nu har jeg så målt lidt mere og prøvet at pille IC3 helt ud. Det resulterer i (selvfølgelig siger nogle) Ingen komprimering - fint nok det må altså være i komprimeringsdelen der er noget galt. jeg har prøvet at sætte en ic fra den anden LA4A i og det ændrede ikke noget. Så måske det er den transistor BD139 hedder den vist der laver ballade - er det særligt sandsynligt?

jeg leder videre - men gode forslag modtages gerne.

Mvh Anders

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #19 on: June 19, 2009, 10:11:51 PM »
Har du været gennem justeringen?

Tjek også at den 2K2 modstand der sidder mellem Threshold og Output potmetrene har ordentlig forbindelse. (Hos mig havde jeg et problem da selve modstandens "krop" rørte Outputpotmeteret. Jeg har aldrig hørt om at der skulle være elektrisk forbindelse dér(??) men da jeg løftede kroppen fra potmeterets hus virkede det hele pludselig. Om det så har været noget mekanisk...dunno... Jeg VED dog at hvis denne modstand ikke har ordentlig forbindelse der hvor den bør så fungerer threshold ikke.)

Tjek også at den lille 4148 diode der sidder lige oppe til højre for IC 3 (under 100pF kondensatoren) vender rigtigt.

Vedhæftet er et billede af hvordan mine trimmere for threshold og ratio står. Så kan du måske se om du er way off eller om noget vender forkert...
« Last Edit: June 19, 2009, 10:29:54 PM by Luny Tune »
Torben

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #20 on: June 20, 2009, 12:32:33 AM »
tak for det torben - måske jeg får tid i morgen. Jeg er gået lidt død i det - jeg havde faktisk tænkt på om jeg skulle spørge dig om jeg måtte komme forbi snekkersten og købe et par timer af dig til fejlfinding hvis ikke jeg fik tag på det. Men det er jo lidt af en tur så jeg giver den lige et go med dit billede ved hånden.
Jeg synes jeg har tjekket dioder, men må hellere tjekke igen. Jeg vender tilbage når jeg ved noget mere.

Modstanden skulle sidde rigtigt (jeg læste godt dit indlæg) og jeg har loddet efter.

Mht om modstande skulle være ledende har du så nogensinde prøvet atmåle på en modstand som du holder på? jeg synes at det nogle gange kan have indflydelse på modstanden. bare en tanke...

Mvh Anders

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #21 on: June 20, 2009, 02:34:01 AM »
Vi skal nok få fod på den, også over distancen. :)

Jeg havde en syg Ratio trimmer (500Ω) som lavede lidt ballade for mig i mit nummer to print.

Og så opfører den sig simpelthen underligt når den ikke er justeret. Har du justeret maskinen? Eller er det dét der ikke lader sig gøre?
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #22 on: June 20, 2009, 10:28:55 AM »
Bare en tanke:
Prøv at give potmetrene lidt kontaktspray, min opførste sig også lidt ujævnt indtil jeg fik den 2k2 modstand loddet om, og givet optmetrene kontaktspray. Da 2k2 modstanden er den der giver indgangs signal til detektor kredsløbet, vil dårlig forbindelse give underlig eller slet ingen kompression. Det gældes om at have "forbindelserne i orden", som man siger.

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #23 on: June 21, 2009, 11:29:31 PM »
[qute]Og så opfører den sig simpeolthen underligt når den ikke er justeret. Har du justeret maskinen? Eller er det dét der ikke lader sig gøre?[/quote]

Lige netop - det er det der ikke kan lade sig gøre.

Jeg har børn i denne weekend + de næste par dage så der er ikke meget tid til at nørde, men måske jeg får lidt tid i morgen aften så vil jeg lige tjekke de forskellige forslag. Jeg vender tilbage.

/ Anders

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #24 on: June 22, 2009, 11:23:10 PM »
Fejl:   Når jeg skruer helt op for threshold så komper den fint, men ikke kontinuerligt. Deter som om den skal ”ånde” altså volumen går op et øjeblik og så komper den igen – så går volumen op og så komper den igen...

Det er dog ikke med samme interval – det er forskelligt hvordan dynamikken er i musikken.

Jeg har forsøgt at sporer hvor i diagrammet der sker noget og det gør der lige så snart at lyden har noget at gører med kompresionsdelen. Det vil sige på loddepunkt 8 og på højreside af R13 (82k)

Problemet er at jeg ikke lige ligger inde med en ekstra transistor BD139. Er det ikke blot en NPN transistor og kan jeg bruge bare som test en f.eks BC 549?

Jeg har målt på den (BD139) og den reagerer også underligt i hop – altså spændingen ligger på omkring 500mV men hopper pludseligt op på 7,5 så tilbage igen på ca 500 mV – disse målinger er på Ermitteren. På basen sker der ca det samme her hopper den bare lidt anderledes. Fra knap 100mV til omkring 15V det er jo noget af et hop. Mit multimeter kan ikke følge med , men jeg jan se det på oscilloskopet. Collector spændingen ligger konstant på ca 15V hvilke hvis passer meget fint.

Jeg har tjekket dioder og icer jeg har skiftet den famøse 2k2 modstand. Det begynder at blive lidt øv – jeg kunne jo barer skifte alle vitale dele opto'er og ic 3 og Q1 (BD139) men det synes jeg måske lige er lovlig voldsomt... Jeg har loddet den 500R trimmer som torben havde problemer med af og testet – den spiller også som den skal. Jeg har tjekket for lodde-klatter (der var ikke nogle) Jeg har sagt alle de grimme ord jeg kunne – og sagt undskyld igen. HVAD SKER DER LIGE FOR NÆGTER-AT-VIRKE MASKINEN !!! nå, puha nu er jeg rolig igen :-) Undskyld jeg råbte...

/Anders

ps - jeg har også skiftet threshold potmeteret...

Offline steand

• nanoposter
« Reply #25 on: June 22, 2009, 11:47:16 PM »
Jeg har målt på den (BD139) og den reagerer også underligt i hop – altså spændingen ligger på omkring 500mV men hopper pludseligt op på 7,5 så tilbage igen på ca 500 mV – disse målinger er på Ermitteren. På basen sker der ca det samme her hopper den bare lidt anderledes. Fra knap 100mV til omkring 15V det er jo noget af et hop. Mit multimeter kan ikke følge med , men jeg jan se det på oscilloskopet. Collector spændingen ligger konstant på ca 15V hvilke hvis passer meget fint.
Det der sker er at transistoren arbejder. Da spændingen på Collector stort set holdes konstant (af de 2 diodestrækninger og 47ohm's R35)
Så når der ikke kommer nogen basisstrøm, vil der komme større Vce (hvilestilstand med slukkede LED), og når basisstrømmen stiger, pga. detektorkresløbet omkring IC3, trækker stransistoren strøm i lydsioderne (LED) og Emitteren er nødt til at følge med op i spænding.
Måske kan det være C7 der vender forkert eller er deffekt.

Du kan også prøve at se om lyd signalet når frem til detektoren. Mål med treshold væk fra "0", på f.eks. pkt. 13 og 15, her skal der også være signal.

Og jo du burde kunne prøve med en BC547 ell. lign, da dioderen trækker ca. 30mA max.

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #26 on: June 23, 2009, 01:11:45 AM »
Du kan også prøve at se om lyd signalet når frem til detektoren. Mål med treshold væk fra "0", på f.eks. pkt. 13 og 15, her skal der også være signal.

Undskyld jeg er lidt langsom - men hvad betyder det? hvad er det du kalder detektoren?

Betyder det bare at man måler midt i kredsløbet i stedet for sidst?

Mange tak for hjælpen i øvrigt :)

Jeg ahr tjekket C7 og den vender rigtigt - men kan jo være defekt. Jeg prøver at skifte den også.

/Anders

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #27 on: June 23, 2009, 01:14:28 AM »
Det hele er som det skal være, Anders. Det er justeringen det handler om.

Hvis den ikke er justeret helt som den skal være så laver den det gejl dér med at springe lystigt når du comper til i 20:1 med input sesnsitivity-switchen på Low.

Jeg er lige ved at have fod på justeringsproceduren og skal nok komme med pointers til hvordan man lige rammer de rigtige punkter. Det handler om at vi gerne vil ramme lyden af en Blackface LA-4 og det kræver altså en smule anderledes justering end der helt er lagt op til i manualen. Der er lige et par vigtige tal der skal findes. Indtil videre så prøv at dreje Threshold trimmeren mod uret lige akkurat indtil det der springeri holder op. Jeg har arbejdet lidt med at man i justeringen af Threshold for Limiting til sidst i proceduren i stedet for at få -1 dB reduction ved -25 dB så har -1 dB ved -19 dB. Det flytter jo basically bare Threshold sådan at man bare ikke limiterer så meget ved den indstilling der udløser springeriet og derfor holder springeriet så op, men lige nu synes jeg også at det også ændrer en smule på karakteren.

Det jeg arbejder lidt i nu er om det gør en forskel for de tal vi måler på under proceduren om signalet sendes ind og tages ud balanceret eller ej... Mere om det senere, men altså det drejer sig om at få justeret den helt på plads. Så holder unoderne op.
Torben

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #28 on: June 23, 2009, 06:42:21 AM »
Ahh... :) Dejlig læsning Torben - jeg måtte sgu drikke tre pils igår bare for at holde humøret oppe - men så denne ovenstående besked. Tirsdag morgen er allerede meget bedre. :)

/Anders

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #29 on: June 24, 2009, 08:13:55 AM »
Undskyld jeg spørger igen, jeg mener nemlig det har været oppe og vende men jeg kan ikke lige finde det igen.
Hvordan er det meteret skal forbindes? Var det noget med at det bare skulle på lorlin switchen på en eller anden måde  ???
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)