Author Topic: LA-4 HJÆLPETRÅD!  (Read 81792 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: LA-4 HJÆLPETRÅD!
« Reply #30 on: June 24, 2009, 08:40:07 AM »
Jeps, til de to midterste ben på Meter switchen. Det er ligemeget hvilken ledning du lodder på hvilket ben.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #31 on: June 24, 2009, 10:32:19 AM »
Ok, det var da nemt. Thanx  :)

Så skulle jeg også gerne modtage de sidste modstande i dag så jeg kan få den samlet færdig og prøve kræfter med justeringen, det bliver spændende...
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline steand

• nanoposter
« Reply #32 on: June 25, 2009, 08:21:56 AM »
OBS !!! RETTELSE !!! Der mangler 1 jord-forbindelse på Printet. !!!!!

Jeg sad i 6 timer i går og biksede med at Justere "Dyret", den ville bare ikke komme i nærheden af de værdier der står i original-manualen fra Urei. Og de to kanaler er temmeligt forskellige, så jeg er begyndt at prøve at forstå diagrammet, og skifte modtande her og der, og også den BD139 der driver lysdioderene. Altsammen uden resultat.

Jeg begynte at måle lidt, og fandt frem til at der magler Jord/0-volt på "-" minus siden af C7 den side som sidder sammen med R34 Ratio trim., den hænger godt nok sammen med en del andre jord punkter, men de er ikke forbundet til strømforsyningens jord. Det nemmeste er at lodde en stump leding direkte på den 10K modtand som sidder på samme printbane, sammen med R34, og så til f.eks. "0" benet på LDR'en, eller et andet "0" volt sted.

Jeg skal nok tage et billede i aften (sidder på arb. nu)

PS: Der er muligvis flere "fejl", for jeg kan stadigvæk ikke justere "dyret" ordenligt.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #33 on: June 25, 2009, 10:03:57 AM »
Nej, det er ikke rigtigt, Steand. Der skelnes mellem Audio Ground og Chassis Ground i designet. I følge diagrammet skal Audio og Chassis Ground kun samles ét eneste sted og det er helt oppe ved inputtet. Det er på vores print sikret med lusen J1 og at man, som silketrykket antyder, forbinder øen i dét hjørne til kassen. Dét hjørne er vores stjernepunkt.

EDIT: Jo, vent. Det har sq ret...! Godt spottet!

Satans også! Nå, men det kan faktisk klares ved blot at forbinde Threshold potmeterets CCW til Output potmeterets CCW.
Er du enig i at det er en god måde?
« Last Edit: June 25, 2009, 10:37:31 AM by Luny Tune »
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #34 on: June 25, 2009, 10:55:50 AM »
Altså som jeg skrev har jeg loddet en ledning fra 10k modstanden til "0" på LDR'en.
Jeg ville undgå at lodde på Trimmeren, da den er af plastik og smelter nemt.

om "Threshold potmeterets CCW til Output potmeterets CCW." er en god måde kan jeg ikke genneskue her på arb. men hvis der er forbindelse er det vel fint.

Mål med et Ohm meter at der er gennemgang ("0" ohm) mellem 0 på strømforsyningen og på "-" siden af C7. Er der det er det fint, for det er den forb. som manglede.

PS: Men jeg kan stadig ikke justere lortet ind. Den kompressor konsekvent for meget, så der må være mere galt.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #35 on: June 25, 2009, 11:16:48 AM »
Men det må være en lokal fejl, for den comper og lyder fint her. Faktisk også uden rettelse af den stelfejl her...

Jeg har rettet stelfejlen ved potmetrene og har nu 0Ω til stjernepunktet fra C7 hos mig nu og tjekker lige hvordan det påvirker compen.
« Last Edit: June 25, 2009, 11:32:24 AM by Luny Tune »
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #36 on: June 25, 2009, 11:56:37 AM »
Jo min Comper også fint, og også uden den maglende forbindelse. Men den pumper for hårdt (for mange hormoner ;D).

Når den står til 4:1 er det ca. 10:1, og på 8:1 ca. 20:1, og det kan ikke justeres til det korrekte. Men de lyder jo fint af comp som det skal. Men til Justering har jeg brugt tonegenerator og VU-metre (på PC'en) til at følge proceduren; men uden held endu.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #37 on: June 25, 2009, 12:35:18 PM »
Ok, ja men det er så også det jeg sidder og bokser med at få til at stemme.

Jeg TROR man skal være opmærksom på at vi (jeg gjorde i hvert fald) måler ubalanceret på et balanceret signal. Eller rettere på et signal hvis værdier er angivet balanceret. Dvs. at du i virkeligheden skal have en 6 dB lavere aflæsning på outputtet end angivet fordi du kun måler på den ene halvdel. Og hvad betyder dét så for aflæsningen af GR? Skal vi så også kun måle den halve GR? Dér bliver jeg så grumme forvirret for normalt er det jo så let med dB når vi taler om forstærkning fordi det så er ligegyldigt hvad udgangspunktet er, men her refererer dB til en specifik spændning og så er det vel ikke ligegyldigt?

Det passer jo også nooooogenlunde med det du oplever. At ratio er dobbelt så stor vil jo sige at du har ca. det halve signal ud. I forstærkning vil det jo stadig give det rigtige resultat i dB. Er det ikke korrekt? Altså spændingen vi måler er "forkert" fordi vi kun måler på halvdelen af signalet med prøver at vride os frem til det rigtige antal volt, men i virkeligheden skal vi ramme kun den halve Gain reduction i volt for at ramme den rigtige forstærkning i dB når vi nu måler på det halve signal... Hvad siger du? Eller andre der er klogere end mig!?

Fordi jeg ikke kunne gennemskue det helt så prøvede jeg mig frem og så var den der sq. MEN jeg havde stadig det problem fra før med at den ved meget hård comp stod og "hoppede". Det var meget mindre nu men det var der stadig en smule. Og der skal findes en sikker metode til at ramme rigtigt hver gang.

Jeg ser frem til at høre hvad du finder på.
« Last Edit: June 25, 2009, 12:47:34 PM by Luny Tune »
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #38 on: June 25, 2009, 12:51:49 PM »
Jeg har lige prøvet at justere op efter den gamle metode og nu hopper den slet ikke mere ved hårdeste comp selvom jeg justerer efter den gamle metode!! Så det var altså den manglende stelforbindelse der var skyld i dét!

@Uncite
Læser du med hér?
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #39 on: June 25, 2009, 01:29:08 PM »
Hvad din udgangsspænding (Vout) er er i princippet ligegyldigt, da justeringsmetoden tager udgangspunk i at dreje på treshold til du har 1dB comp, dvs. lige der hvor den tar' fat, nulstille Vout til et bestemt punkt/reference (f.eks.0dbV på Mixer, eller -10dbFS på VU på computeren). Dærnæst øges input med 20dB, og er ratio f.eks. 4:1, SKAL Vout øges med 5dB, er ratio 20:1 skal Vout øges med 1dB. Punktum nichts weider.

Det er ovenstående, som iflg. vejledningen skal justeres med trimmerne; men det kan man altså bare ikke.

Om det er balancere eller ej, om din Vout er 1v eller 0.1v er sådan set ligegyldigt. Kompressor funktionen er ikke afhængig af det signal niveau der er i "Audio-kæden" i kredsøbet mellem ind og ud, idet den foregår ved en simpel Spændingsdeler af 2 modtande R13 og LDR1. Og med treshold justeres til samme niveau i detektor kredsløbet (nemlig til 1dB komression) dvs. detektoren arbejder altid med samme niveau'er under justeringen, ligegyldigt hvad signal-niveuet er i IND/UD audio delen.

Jeg har en mistanke om at problemet kan ligge i LDR modstanden er langt mere lysfølsom end originalen. Det medføre at der løber mindre strøm i Q1 i vores end i originalen, fordi lysdioderne skal lyde mindre før LDR'en reagere. Det betyder mindre spænding over R34 trimmeren, hvorfra signalet sendes til modkobling på IC3-A. Dvs. vi for mindre tilbagestyring, hvorfor der "Compe'es" hårdere end på originalen.

Det kan være vi skal eksperimentere med at ændre R13, for at ændre på hvor meget der komprimeres for en given værdi af LDR1.

EDIT: Det kunne tyde på at arbejdpunkteren for LDR/LED ikke er som i originale, da vi også havde problemer med GR justeringen af meteret, hvor vi egentligt var udefor justeringsområdet af R51, og måtte ændre/tilføje.
« Last Edit: June 25, 2009, 01:35:01 PM by steand »

Offline steand

• nanoposter
« Reply #40 on: June 25, 2009, 01:38:29 PM »
Måske vi kunne få nogel målinger fra en Original på spændingen over R34, ved en bestemt komprimering, f.eks. Ratio 4:1 med 20dB øgning af input, som beskrevet i justerings vejledningnen. Så ved vi hvor meget strøm original LED'ene arbejder ved, og kan evt. tilpasse til noget tilsvarende.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #41 on: June 25, 2009, 02:34:12 PM »
Ja, jeg har lige været hele justeringen igennem igen. Det er kun Ratio problematikken der skal helt på plads. Så er den lige i skabet.

Jeg forsøgte mig for noget tid siden at eksperimentere lidt med at ændre lidt i konstruktionen for at prøve at lave en efter det gamle diagram (på side 30 i manualen) og en af tingene var at Ratio trimmeren kun var på 150Ω. Det gav simpelthen for lidt action over den trimmer, altså et alt for snævert område at arbejde på. Måske er svaret simpelthen at sætte en større trimmer i så vi får den margen vi skal bruge?

Om det så skyldes at vores LEDs kræver mere strøm eller hvad er jo så lidt underordnet... Ikk'?
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #42 on: June 25, 2009, 03:14:39 PM »
vores LED kræver ALT for Lidt strøm.
og derfor kommer der ikke noget feedback på IC3-A.

Jeg har pøvet at ændre R34 ved at sætte en i serie med, men det hjælper Ikke noget.

Jeg må prøve lidt forskelligt når jeg kommer hjem.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #43 on: June 25, 2009, 03:22:12 PM »
Jeg har lige prøvet med en 2K5 trimmer i stedet for de 500Ω. Det virker. Så har du fint headroom at arbejde med. :)
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #44 on: June 25, 2009, 04:13:13 PM »
OK det må jeg prøve lidt senere.
Jeg tror faktisk det var før jeg lavede den maglende '0' bane, at jeg prøvede med øget modstand. Hvilket kan forklare maglen på success.