Author Topic: LA-4 HJÆLPETRÅD!  (Read 81797 times)

Offline AndersB

• nanoposter
Re: LA-4 HJÆLPETRÅD!
« Reply #75 on: June 28, 2009, 09:47:57 PM »
Måske laver jeg en fejl mht. de -25dB...

Så vidt jeg kan regne ud så vil -25dB være det samme som 0,123... Volt (peak-to-peak) - er det ikke rigtigt?

Eller har jeg misforstået noget her?

Jeg har sat en 20k modstand parallelt med R13.

/Anders

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline steand

• nanoposter
« Reply #76 on: June 28, 2009, 10:40:45 PM »
Altså:
  Med en 20k over R13, har jeg gjort som følger (det er afh. af Opto'erne, og kan være at 20k er for lidt så det evt. skal være en f.eks 47K over r13)

Min procedure:

0) Vælg et indgang signal reference, som ikke overstyrer f.esk. 0dbV=1Volt
Der skal være plads til min. +10dB uden overstyring.
(det er ikke afg. for just at det er eksakt 0dBv; men at de "relative" målinger som følger er mere præcise).
Alle nivea'er er efterfølgende beskrevet ifht. til referencen. Vælg en 2KHz sinus tone som signal (f.eks. fra cubase's signal generator)

1) Juster "0" db Gain reductoin på R51, uden signal på indgangen, og treshold på min.

2) Sæt alle trimmere i midten, untaget R51

3) Vælg 4:1 i Ratio.

4) Vælg/juster indgangs signal "0" db, så der ikke overtyres nogle steder (mixer. A/D converte mv.),(brug f.eks. cubase'e signal generator, og skriv "0" i "gain")

5) sænk indgangs signalet til -20dB (brug f.eks. cubase'e signal generator, og skriv -20 i "gain")

6) Sæt Treshold på "0"

7) Juster "Output", til udgangs signalet rammer +1 dB

8) Juster "Treshold" til udgangssignalet rammer "0" dB (= 1dB kompresssion), juster R49 til der vises -1dB Gain reduction.

9) Sæt indgangs signalet til 0dB0 (eks. skriv "0" i "gain" i cubase test generator), svare til indgangs signalet er øget 20dB.

10) Juster R34 til udgangs signalet er på +5dB, som er korrekt ved 4:1 reduktion af +20dB øgning af indgangs signalet.

11) Slut "Stereo" switch'en, og juster så lidt som muligt på R57 for at rette på stereo balancen (rør ikke R34). Hvis der justeres mere end ca. 1/8 del rotation, skal proceduren køres fra pkt.4) igen, da justering af R57 har indflydelse på Ratio justeringen.

12) efter justering af R57 (evt. på begge kanaler), køres/kontrolleres hele proceduren igen fra pkt. 5), indtil der kun er lille forskel i balancen på "stereo"/"Dual mono". Der kan godt være en lile forskel ifht. de "+5dB" som pkt.10 dikterer.

13) kontroller de andre Ratio 8,12,20,2  og gentag fra 5), signalet i pkt. 10) skal så være ca. 2.5, 1.66, og 1dB iflg. manualen.

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #77 on: June 28, 2009, 11:14:57 PM »
Steand: Du er GULD værd lige nu :D - Tusind tak for hjælpen.

Nu bliver natten lys og let :D

/Anders

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #78 on: June 29, 2009, 12:47:36 AM »
Så mangler stadig Threshold trimningen til sidst og hvad aflæser du din spænding på? -25 dB er 0,044V AC men du kan bare sætte tonegenratoren til -25 dB som Steand anviser med resten af trimningen. Der er noget tolerance i denne del. +/- 2 dB, så no sweat hvis du kan få det hele til at passe bedre hvis det bare CIRKA er -1 dB.

Jeg må anbefale at læse trimningsproceduren i manualen. Der ryger en del info i vores komprimerede versioner her. Steands vejledning varierer også en smule fra manualen.

Hos mig er en anden variabel at jeg har en pult imellem konvertere (og dermed tonegeneratoren) og LA-4'eren. Hvis man skal stole på hvad konverteren smider ud skal man for det første lige sikre sig at man nu også har de rigtige værdier ud af konverteren. Dernæst skal jeg for mit vedkommende så lige sikre mig at det er den rigtige værdiu der hældes ind LA-4'eren når signalet når dertil. Jeg skal have et Gain-plugin på som lige dæmper 0,4 dB og at have 0 dB ved inputtet på LA-4'eren. Der er åbenbart 0,4 dB forstærkning gennem min pultkanal.

Sørg for at du lige har styr på de ting så du kan stole på dine aflæsninger.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #79 on: June 29, 2009, 08:07:27 PM »
hvad aflæser du din spænding på?
Jeg aflæser den på mit oscilloskop, og så bruger jeg denne omregner http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm
den synes jeg er rigtig god og der er meget mere på den hjemmeside.

Jeg har læst trimningsproceduren i manualen, men der er stadig meget jeg ikke helt forstår. Jeg synes dog at jeg har fået den til at opfører sig nogenlunde. Der er stadig noget jeg ikke forstår omkring stereo-delen. Bla. synes jeg den opfører sig underligt når jeg skifter ratio. men der er nok noget vej endnu med trimning inden den spiller helt.

Der er ikke andet for end jeg må læse igen. Jeg er dog utrolig glad for den hjælp der er at hente her. :) Uden jjer ville det have taget noget længere tid :) Så tak endnu engang.

/Anders

Offline steand

• nanoposter
« Reply #80 on: June 29, 2009, 10:03:48 PM »
Hvis der nogle der er i nærheden af AMAGER, og gerne vil have justeret ind "på min måde";
så kan i "bare" (efter aftale) komme forbi med dyret, og så ser vi på sagerne her i mit lille "laboratorie"  ;D

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #81 on: June 29, 2009, 11:32:16 PM »
@ Steand: Gælder det også hvis man bare er på visit i hovedstaden?? :D

/Anders

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #82 on: June 29, 2009, 11:39:35 PM »
Super, Steand! Der er sq også hyggeligt i Steandeby! ;D

Jeg tænkte på om ikke jeg må redigere en smule i din procedure du postede, bare noget med at skrive hvad det er man nu har justeret osv. for at klippe den en smule ud i pap, og så kan vi sætte den op som vores "Quick Start" guide? Så kan du jo lige tjekke efter om jeg har gjort det ordentligt eller du er uenig i noget og vi har så på den måde været 4 øjne på kryds og tværs af den...

Og vil man så i detaljer med det eller efterfølgende tjekke maskinen igennem efter den originale procedure, hvor der jo også er noget med signal/støj forhold, gain gennem maskinen, distortion osv. så kan folk jo bare høvle igennem manualen.

Jeg har i øvrigt også åben for folk der vil ha' justeret deres maskine. Det tager ikke mange minutter når man først har "knækket koden".
Torben

Offline Smittefar

• picoposter
« Reply #83 on: June 30, 2009, 12:04:47 AM »
Hvis der nogle der er i nærheden af AMAGER, og gerne vil have justeret ind "på min måde";
så kan i "bare" (efter aftale) komme forbi med dyret, og så ser vi på sagerne her i mit lille "laboratorie"  ;D

Hey Steen, Det vil jeg meget gerne tage imod - Jeg har ferie om et par uger, så bliver den lige bygget heeeelt færdig, men jeg vil frygtelig gerne have hjælp til justering.

Er der forresten et par pots på vej til mig?

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #84 on: June 30, 2009, 12:13:04 AM »
Skal input selector stå på high eller low når man trimmer?

Når min står på low kan jeg ikke få nok lyd igennem til at justerer, men der r masser af lyd når den står på high.
/Anders

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #85 on: June 30, 2009, 12:46:51 AM »
Nu har jeg justeret med input selectoren på high og jeg synes jeg på scopet har nogle fine målinger på min ratio justering. Mit stereosignal er dog en lille-bitte smule faseforskudt. er det normalt?

/Anders

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #86 on: June 30, 2009, 12:59:26 AM »
Er der forresten et par pots på vej til mig?
Jeps. :)
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #87 on: June 30, 2009, 01:05:25 AM »
Skal input selector stå på high eller low når man trimmer?

Når min står på low kan jeg ikke få nok lyd igennem til at justerer, men der r masser af lyd når den står på high.
Den skal stå på High og du har vendt/monteret din omvendt. Ledningerne skal sidde på de to øverste ben. ;)

Og hvis du ikke har lyd nok ind til at justere i "High" så er der noget galt. Har du målt på det signal du putter ind i maskinen? Hvis det er 0 dB (0,775V RMS) så har du rigeligt signal at justere på.
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #88 on: June 30, 2009, 09:19:50 AM »
@Anders: Jep, bare jeg ved det par dage i forvejen, så jeg kan "være klar".

@Torben: Jo prøv bare at rette til efter din smag. Min beskrivelse var ikke et forsøg på at lave ne 100% korrekt beskrivelse;men en forklaring på hvad jeg har gjort. Men vær opmærkosm på at for meget vås om nivea'er gør forvirringen større, og det har inngen  praktisk betydning for detektor kredløbet's justering, om det bli'r foretaget ved audio signalet med 20dB fra eller til, så længe der er nogenlunde udstyring, og at vi ikke kommer ind i klip-grænsen, det er "bare" hvor meget der skal skrues op for Treshold der ændres. Alle niveaerne i selve detektor kresløbet vil være de sammme. Selvfølgeligt skal der benyttes Korrekt niveau, for justering af +4/+8 visning i meteret; men det er også det eneste, i "GR" visning er niveau'et af Audio'en egentligt underordnet, her justeres meteret til korrekt visning af GR i detektor kresløbet, hvor nivea'erne/spændingerne ikke har relation til Audio signalet's nivea. HUSK hele kompressoren er "BARE" en styret spændings deler bestående af 2 modstande. Og modstandene (incl.LDR) beholder deres værdi, og dermed kompression, uanset hvor meget Audio signalet har af værdi. Om det er  10mV eller 10Volt der kommer ind, så vil en GR=10dB være på 10dB, så længe Treshold kan justres til det.

@SMittefar: hvis det er i uge 29, har jeg selv. ferie der, så kunne det blive i dag tid enda.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #89 on: June 30, 2009, 10:18:39 AM »
Det har nu ikke noget med smag at gøre for enten er justeringen korrekt eller også er den ikke. Jeg vil bare anføre hvad det nu er der justeres/kalibreres i proceduren, for uden en smule "vås" bliver folk jo ikke en døjt klogere på hvad det er de laver...

Og så har jeg også blot for øje at det for mig handler om at færdiggøre dokumentation for projektet og med udgangspunkt i en maskine tro mod originalen. Ikke vores tilrettede versioner med andre optoer og metre. Ikke at det har indflydelse på noget helt aktuelt i forhold til denne procedure, men jeg har en mere overordnet plan med tingene end bare at blive færdig med den enkelte maskine.

Du har ret i at om det er den ene eller anden værdi man justerer threshold ved osv. så bliver resultatet det samme, men jeg vil alligevel gerne holde lidt på formerne. 0 dBu er 0,775 V, +4 dBu er 1,225 V og når der står dBu i manualen til maskinen så synes jeg det forvirrer tingene lidt at begynde at regne i dBV i vores egen version af proceduren. Jeg synes man skal kunne springe fra den ene til den anden procedure som man har lyst til uden at skulle være opmærksom på om der nu står u eller V til sidst.

Jeg sigter mod at dette skal blive det bedst mulige begynder-projekt.
Torben