Author Topic: LA-4 HJÆLPETRÅD!  (Read 81795 times)

Offline steand

• nanoposter
Re: LA-4 HJÆLPETRÅD!
« Reply #90 on: June 30, 2009, 07:08:55 PM »
Jeg syntes du misforstår det lidt.

dB er netop kun en relativ betegnese for forholdet mellem 2 størrelser, og derfor kan det absolutte niveau være ligemeget, undtaget justeringen af Metrenes udgangs signal visning. dB er ligeglad med om det er Liter vodka, centimeter øllebrød, eller hvad det nu er. En dB er en dB lige meget hvad den måler. Og kompressore er netop beregenet på at gøre noget relativt, derfro er der en Treshold justering, ellers var den ligegyldig.

Nå men jeg gider ikk' skændes om sådan noget. Du ved jeg har ret  ;D
Og skriv proceduren om som du syntes, så flest muligt forstår hvad der står, og får det gjort rigtigt.
Men der er altså ikke KUN een måde at gøre tingene på.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #91 on: June 30, 2009, 08:54:54 PM »
Steand, jeg tror bare jeg laver den og så kan du se hvad jeg mener. :)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #92 on: June 30, 2009, 11:52:59 PM »
Den skal stå på High og du har vendt/monteret din omvendt. Ledningerne skal sidde på de to øverste ben. Wink

Ok - så når den står på high skal mit indgangssignal blive lavere? Bare for at gøre forvirringen total:)

Og hvis du ikke har lyd nok ind til at justere i "High" så er der noget galt. Har du målt på det signal du putter ind i maskinen? Hvis det er 0 dB (0,775V RMS) så har du rigeligt signal at justere på.

Der er ikke noget problem med 0 dB men jeg får ikke meget udslag hvis jeg dæmper mit tonegeneratorsignal til -20 dB. Så derfor bliver jeg lidt forvirret over denne justering. Jeg er dog sikker på (det håber jeg i hvert fald) at hvis jeg fik det vist ville jeg forstå noget hurtigere end jeg gør lige nu... Det er lidt æregligt at jeg ikke lige bor i nærheden af jer kloge mennesker.

Jeg har ogsået par spørgsmål ang. de+4/+8 indstillinger til VU. Betyder det at hvis jeg sender et signal ud der står på 0 dB på meteret skulle det gerne måles til +4 dB på mit oscilloskop?

Ja, der er mange spørgsmål og jeg er åbenbart den eneste af alle dem der byggede denne maskine der ikke ved noget som helst... Pis! Dette er ikke godt for mit selvværd  ???

Jeg har da bygget noget som virker, og måske bliver jeg bare lidt forvirret over de mange termer og ord der bliver kastet rundt. Jeg mener jeg ved godt at der er forskel på dBu og dBV og at 0,775 Vrms er lig med ca 2,19 Vp-p og så fremdeles. Det kan jo være der på et tidspukt findes en Video der viser hvordan man justerer de forskellige områder - det kunne jeg godt bruge lige nu...

Langt indlæg - undskyld. Men det er sgu lidt frustrerende engang i mellem at ikke lige kunne få vist nogle ting.
/ Anders

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #93 on: July 01, 2009, 01:32:19 AM »
Ja, "High" dæmper signalet med 20 dB.

Nej, der er ikke meget guf når inputtet er nede ved -20 dB, og endnu mindre ved -25, men du skal også kun justere på thresholdtrimmeren så du har -1 dB gainreduction ved -25 dB med 20:1 ratio og threshold potmeteret skruet helt i bund, altså MAX compression. Og der er +/- 2 dB tolerance på de -25 dB.

Jeg har netop i dag justeret en maskine for en kammerat hvor jeg først måtte hele proceduren igennem for så ikke helt at kunne ramme 1 dB ved de - 25 dB. Heldigvis så påvirker den trimmer omvendt ratio trimmeren så da jeg havde drejet threshold trimmeren nlæsten på plads så måtte jeg lige justere ratio igen og SÅ kunne jeg også få threshold trimmeren på plads ved -24 dB.

Ja, hvis du har meterswitchen på +4 og du har målt +4 dB på outpuittet så skal maskinens eget meter vise 0 dB.

Jeg tror ikke du er den eneste der "ikke ved noget". Det er nok ikke alle der er kommet så langt og igen andre følger bare med på sidelinjen. Det er cool at vi har denne snak for der er garanteret flere der er i tvivl.

Ikke en dum ide med en video. Jeg kigger lige på om det er noget jeg kan lave nogenlunde let.

Lange relevante indlæg er da super så du skal ikke undskylde noget som helst! :)
Torben

Offline Smittefar

• picoposter
« Reply #94 on: July 02, 2009, 11:19:04 PM »
@SMittefar: hvis det er i uge 29, har jeg selv. ferie der, så kunne det blive i dag tid enda.

Havde lige overset denne. Jeg har desværre først ferie fra uge 30 og frem, og jeg når ikke at lodde i dimsen før ferien. Jeg håber, vi finder ud af noget alligevel.

@Luny: Husk lige at give mig et heads up, når jeg skal til at holde øje ved postkassen ;)

Offline person

• nanoposter
« Reply #95 on: September 23, 2009, 05:24:22 PM »

Jeg er lidt forvirret ang. ændringer i dette projekt eller måske bare mangel på overblik.

Der er en del gode forklaringer i denne tråd:   http://www.groupdiy.dk/index.php?topic=1421.0

Men der er vist mere i hjælpe tråden som jeg ikke kan finde hovede eller hale i.

Måske der kommer en samlet forklaring på ændringerne på et tidspunkt  :)
Mvh Per

Offline Lasselakken

• mikroposter
« Reply #96 on: November 22, 2009, 09:48:18 PM »
Jeg har endelig fået min LA-4 justeret og det virker bare fjong. Jeg har så været ved at hjælpe min kammerat Kent med at justere hans og der er lidt bøvl med den ene kanal. Den lyder umiddelbart helt rigtigt når den komprimerer og tager ved som man kunne forvente, men jeg kan ikke få meteret til at opføre sig ordentligt. Vi har gjort det samme som med de andre (min egen og hans anden kanal): smækket en 18k modstand oven på R13 og en 2k2 oven på R52. Det har virket med de andre kanaler, men ikke her. Jeg følger Steands justeringsproces hvor jeg under ratio 4:1 får den til at æde 5dB - men jeg kan ikke få meteret til at vise mere end ca. -3dB  :-\

Gode råd??

Offline steand

• nanoposter
« Reply #97 on: December 03, 2009, 10:22:12 PM »
Uden at kunne huske ret meget (det er længe siden).

Så er der noget med at Meteret skal justeres først, og der var noget med at det ikke kunne komme til 0dB uden at ændre på den ene trimmer (tror det var en ekstra modstand i serie). Og der er både en "0" justering og en "følsomhed" justering vist nok. Har du alt det på plads først ?

Det kan godt være at de andre apparater er OK, uden ekstra modstand'en, da det var lige på vippen med den "0" justering.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #98 on: January 23, 2010, 12:22:02 AM »
Bare lige for alle tilfældes skyld vil jeg lige lave en anvisning til hvrodan jeg har forbundet OEP A262A2E trafoerne. Jeg tror der var nogen der spurgte på et tidspunkt.

Det vedhæftede billede viser trafoen nedefra og jeg har forbundet den baglæns i forhold til hvordan den er angivet med primære og sekundære vindinger.

"To Transformer +" til B1
"To Transformer -" til B4
B1+2 er kortsluttet
B3+4 er kortsluttet

A4 til "From Transformer +"
A1 til "From Transformer -"
A2+3 er kortsluttet

Screen benet er forbundet til stjernepunktet "To Chassis" øverst til venstre på printet.
Torben

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #99 on: January 23, 2010, 10:38:40 PM »
jeg er gået igang med fejlfinding på den la-4 fra byggeweekenden. Den ene side virkede da jeg meget sent tog afsted, den anden side virkede ikke. Så har kigget efter forskelle på de to. Er der forskel på optoerne? der står 508 på den ene og 408 på de 3 andre. hvis der er forskel hvor skal 508 så være

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #100 on: January 24, 2010, 12:10:04 AM »
Bare lige for alle tilfældes skyld vil jeg lige lave en anvisning til hvrodan jeg har forbundet OEP A262A2E trafoerne. Jeg tror der var nogen der spurgte på et tidspunkt.

Tidligere i denne post og på byggeweekenden loddede vi en lus på mellem de midterste ben på trafoen. Altså ens i begge sidder. Er dette så forkert, når det nu er ændret i det diagram du har postet.?

altså min er nu:

B1 ...
B2+3 kortsluttet
B4 ...

A1...
A2+3 kortsluttet
A4 ...

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #101 on: January 24, 2010, 12:24:02 AM »
Njarj, jeg ved ikke om man kan sige at "det er ændret". Det er jo bare min præference.

Jeg har leget med nogle forskellige konfigurationer og har eksperimenteret efter vores byggearrangement med flere ting.

Med denne konfiguration synes jeg man får en kombination af den rette sound + det rette outputlevel.

Det var først med versionen fra byggeweekenden jeg kunne få gennemtestet justeringsvejledningen ordentligt og til allersidst er der den sektion med at man skal ha' sat et threshold og jeg mener det var dén der satte mig på opgaven med at få hævet outputtet.

Med den konfiguration du har så er sounden som den skal være men for lidt ekstra output kan du med fordel ændre til denne konfiguration. (Der er ret meget gain gennem maskinen så det er ikke sikkert du synes det er nødvendigt...)
Torben

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #102 on: January 28, 2010, 11:16:37 PM »
jeg ændrer kablingen til trafoerne så  ;D

Jeg har nu kigget alt min forkabling igennem og der lyd igennem nr 2 nu. low/high knappen, output, treshold, ratio viker som om de fungerer. Men der er kun cirka en 1/5 del hul igennem i forhold til den anden. Peak dioden lyser slet ikke. Heller ikke selvom jeg smider et meget højt signal ind. Kan det være dioden? jeg tror fejlen er i input delen et sted... nogen der har nogen forslag?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #103 on: January 29, 2010, 12:25:02 AM »
Og du kan godt få den anden peak LED til at lyse på samme måde? Jeg vil bare lige sikre mig at du ikke prøver at overstyre den med output direkte fra en konverter da dét signal ikke kommer over 0 dB (fordi det så bliver clippet).

Dobbelttjek kablingen igen.

Har du husket at forbinde "To chassis" på det ene board til "To Chassis" på det andet board eller til kassen? (Sådan at "To Chassis" på begge boards nu også har stelforbindelse.)
Torben

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #104 on: January 29, 2010, 12:41:32 AM »
jeg har ikke forbundet chassis. jeg prøvede at ændre på trimmerne og har nu meget mere gain igennem dog stadig mindre end den anden. Den trimmer der er nærmest venstre hjørne altså der hvor der står chassis, er det den der skal ændres til en 2500 istedet for 500? og vil det så give mig mulighed for at give endnu mere input?