Author Topic: Jeg vil sku også bygge mit eget!  (Read 4122 times)

Offline Aqvortrup

• picoposter
Jeg vil sku også bygge mit eget!
« on: March 28, 2006, 02:08:45 PM »
Hej folkens,

ville lige annoncere min tilstedeværelse på dette forum.

Jeg har i et stykke tid kigget med her på siden og der gik ikke lang tid før det kriblede i fingrene efter at komme igang med at bygge selv.

For et halvt år siden planlagde jeg at bygge en G9 - men komme ikke længere end til at købe rørene :?. Det skyldtes blandt andet at jeg er totalt grøn på området :mrgreen:.

Her komme så mine spørgsmål:

Kan det, selvom man er en smule grøn, lade sig gøre at samle en G9 ved hjælp af et print med tegn(ninger) på, komponenterne og en smule træning i at lodde. jeg mener, er det ikke forholdsvis idiot sikret hvis man eksempelvis køber et print fra gustav??

Skal man bruge andet værktøj end en loddekolbe?

har i et godt bud på en god bog der komme fint omkring de grundlæggene ting man skal vide for at gå i kast med et sådan projekt?

Har der været snak om en G9 byggeweekend?  :D  :wink:

puha det var mange dumme spørgsmål på en gang! nå men tak for et godt forum.

Venligst
Asger
Asger

Offline Black Dog

• milliposter
« Reply #1 on: March 28, 2006, 02:40:30 PM »
Hej Asger,

Velkommen til..!

Jeg er et godt eksempel på, at det godt kan lade sig gøre, selvom man ikke er så rutineret  :D

Da jeg byggede min G9, læste jeg RIGTIG meget inde på groupdiy.com og det var først da maskinen var samlet og ikke virkede jeg var på den.
Heldigvis er der masser af god hjælp at hente herinde og på groupdiy.com.

Men, hvis du aldrig har rodet med elektronik før, er det måske lige langhåret nok at gå igang med. Den er fyldt med højspænding og sår'n..
Jeg ved at Jakob(der hedder gyraf heride) anbefaler at man starter med et mere simpelt projekt. F.eks hans GSSL kompressor, så det var måske også en ide..

Du får nok brug for et par tænger og skruetrækkere.
Metalarbejdet kan du evt. lave på Huset's metalværksted i Vester Allé.

Du kan da prøve at stable en byggeweekend på benene i Århus!
Jeg tror godt du kan lokke Jakob til at stikke snuden forbi og jeg ville da helt sikkert gerne hjælpe i det omfang jeg kan  :)

Offline Aqvortrup

• picoposter
« Reply #2 on: March 28, 2006, 10:12:25 PM »
Velkommen til..!
Tak!

Da jeg byggede min G9, læste jeg RIGTIG meget inde på groupdiy.com og det var først da maskinen var samlet og ikke virkede jeg var på den.
Heldigvis er der masser af god hjælp at hente herinde og på groupdiy.com.
OK, men kender du ikke til bøger eller steder på nettet, hvor man kan læse om grundlæggende elektronik. her tænker jeg på forklaring af forskellige komponenter og hjælp til at tyde diagrammer osv.

Men, hvis du aldrig har rodet med elektronik før, er det måske lige langhåret nok at gå igang med. Den er fyldt med højspænding og sår'n..
Jeg ved at Jakob(der hedder gyraf heride) anbefaler at man starter med et mere simpelt projekt. F.eks hans GSSL kompressor, så det var måske også en ide..
Hvad med G7? Sådan to kunne jeg sku godt tænke mig til overheads på trommer!

Du kan da prøve at stable en byggeweekend på benene i Århus!
Jeg tror godt du kan lokke Jakob til at stikke snuden forbi og jeg ville da helt sikkert gerne hjælpe i det omfang jeg kan
Super! Det vil jeg da prøve.  

Tak for svar!

Venligst
Asger

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #3 on: March 29, 2006, 08:52:07 AM »
Quote from: "Aqvortrup"
Hvad med G7? Sådan to kunne jeg sku godt tænke mig til overheads på trommer!

Hej Asger. Velkommen til.

Jeg vil også sige at G7 er i den lidt hårdere end for en nybegynder, hvis du ikke har arbejdet med elektronik før da der er involdveret HT spænding. Gode projekter er fx. greenpre http://1176neve.tripod.com/. Alle delene er rimelig nemme at få fat i, og så bliver der ikke arbejdet med en højere spænding end 48V.  Ellers er der SSL clonen på Jakobs side http://www.gyraf.dk/gy_pd/ssl/ssl.htm som Torben omtalte... Et fint start projekt...

*VH
*Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Aqvortrup

• picoposter
« Reply #4 on: April 20, 2006, 06:00:59 PM »
OK - jeg fik købt det nødvendige udstyr:

Weller WHS 40 loddestation
Digitalt Multimeter
Tinsuger
3-arm
40/60 loddetin
Værktøj sæt med tænger og skrutrækkere
Og sidst men ikke mindst - et FM radio samlesæt :oops:(til at få styr på lodde tekniken   :lol: ) ikke billigt, men betryggende da den faktisk virker!

Har jeg glemt noget??

Hvor mange grader kan jeg sætte loddekolben til uden at riste komponenterne?? syntes at have læst, at det ikke tager mere end 5 sek om en enkelt lodning og jeg bruger ca 10 ved 200 grader (laveste trin på min station)

Jeg besluttede mig for at starte med SSL klonen. Har bestilt print fra gustav og alle delene der kunne fås hos el-supply.dk. Uha det kribler i fingrene efter at komme igang! :)  

Tak for vejledning!
Asger

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #5 on: April 20, 2006, 09:23:13 PM »
Du bliver VILDT glad for din SSL comp. Og som en lille udvidelse kan du senere smide et par OEP trafoer i. Det giver den lige en ekstra dimension. :P

Sæt din WHS 40 på 370-380 grader og brug den mellemste størrelse spids så skal du se løjer. :wink:

Køb dig i øvrigt nogle ekstra spidser. De koster lidt men det er så dumt pludselig at sidde midt i et projekt og mangle sin yndlingsspids. (Igen den mellemste størrelse.) Jeg mener du kan finde dem hos Eekit.dk. Ring eventuelt til ham. Han er en meget fink mand.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Aqvortrup

• picoposter
« Reply #6 on: April 24, 2006, 03:40:43 PM »
Og som en lille udvidelse kan du senere smide et par OEP trafoer i. Det giver den lige en ekstra dimension.  
Har lige lyttet til dine lyd klip og det har du da helt ret i!
Er det muligt at kombinere det med en bypass funktion eller..? det kunne ihvertfald være meget rart at have muligheden.
Er også ret tændt på det hi-pass filter.
Men alting til sin tid :)
Asger

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #7 on: April 24, 2006, 06:49:07 PM »
DIY styrer!! Du kan smide filter i, trafoer i, begge dele, ingen af delene... Helt som du har lyst. :P
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter