Author Topic: Pultec endelig færdig + alternativ ringkerne  (Read 3112 times)

Offline Andreas

• picoposter
Pultec endelig færdig + alternativ ringkerne
« on: March 12, 2010, 01:32:46 PM »
Jeg har i lang tid haft en næsten færdig Pultec liggende som jeg i går endelig kom i mål med. Den virkede sådan set med det samme, men den ene ringkerne lavede et meget højt og træls bzzzz - det kan jeg så læse mig til herinde og andre steder er ret normalt, men særlig fedt var det ikke og jeg kunne dårligt forestille mig at have den stående tændt i et studie hvor man skal sidde og arbejde. Efter uden held at have forsøgt et par ting man kan læse om på nettet mht at fjerne eller mindske denne støj fik jeg en ide: jeg havde en anden ringkerne liggende som jeg har købt hjem til en rørbaseret phono preamp, nemlig denne her:

http://www.musikding.de/product_info.php/language/en/info/p1361_Ringkerntrafo-230V----250V--9V--24V.html

Med secondaries på 250V 0,1A, 9V 2,5A og 24V 0,1A er den ret perfekt til Pultec'en, også fordi de 9V til glødespændingen immervæk belaster spændingsregulatoren noget mindre end 15V. Hvor de to 15V+12V ringkerner blev godt lune efter et stykke tid bliver den her overhovedet ikke varm, og noget brum der kunne høres fra pultec'en når man skruede helt op for mine monitors forsvandt faktisk også. Og så koster den 29 euro, mindre end de to andre ringkerner til sammen. Eneste minus jeg kan komme i tanke om er at højspændingen til røret nu ikke længere kører igennem 4A sikringen på printet, men jo stadig gennem 600mA sikringen i AC stikket. Hvad mener folk om det?

Jeg har 30K modstand mellem de to lytter (2 x 15K 3W i serie) og så lander spændingen på rørets pin 6 på 234V...

Nåja, og så lyder den jo bare pissefedt!  ;D

/Andreas

Offline Gunnar

• picoposter
Re: Pultec endelig færdig + alternativ ringkerne
« Reply #1 on: March 12, 2010, 02:43:50 PM »
ser sgu flot ud  :)

Og så' der endda rigelig plads i kassen til udvidelser  ;)
:)
Gunnar

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #2 on: March 12, 2010, 02:54:53 PM »
Det ser sgu godt ud..

Hvilket minder mig om jeg har to halve Pultec'er at ligge klar til produktion..

Hvad gør den Sowter transformer? Du har jo Lundahl på ind og ud...

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #3 on: March 12, 2010, 03:01:19 PM »
Hej Andreas.
jeg flyttede din tråd til Showroom. Håber det er i orden..

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Andreas

• picoposter
« Reply #4 on: March 12, 2010, 06:27:13 PM »
@Dwoor:

Sowter dimsen er ikke en transformer men en spole / inductor som de laver specifikt til gyraf pultec kloner, den erstatter de 4 små inductors som normalt sidder på printet og som kan være lidt bøvlede at finde i den rigtige type og de rigtige værdier.

@Søren:

Klart, der skulle den s'føli have været fra starten  :)

/Andreas