Author Topic: en MXR Dynacomp "Scrap-heap" version bliver født.  (Read 21634 times)

Offline steand

• nanoposter
en MXR Dynacomp "Scrap-heap" version bliver født.
« on: June 03, 2010, 06:32:41 PM »
JEg har ligget syg et par uger, og har kedet mig lidt, og kom så på det her projekt, som jeg kunne lave lidt bid for bid.

Jeg havde engang en MXR Dynacomp  (den oprindelige script version), som jeg desværre solgte for mange år siden. Men inden lukkede jeg den op og tegnede diagrammet af (det var før man kunne finde noget på nettet, der var nemlig ikke noget internet dengang). Og jeg byggede faktisk også en Klon, som virkede. Den solgte jeg så også engang; men har faktisk savnet den lidt lige siden dengang.

Og for ikke så lang tid siden ryddede jeg op i kælderen, og fant den gamle håndtegning.

Og efter at havde kigget i skufferne, fandt jeg et par af de der CA3080 som er hjertet i den originale MXR Dynacomp.
Så jeg besluttede at lave en "Scrap-heap" udgave, af "Ting fra skuffen", for at se om det stadig var en fed compressor.

Efter lidt loddekolbe gymnastik, var 1. udgave klar, og røg i "test" box'en.

Minsanten, den "FEDE" Dynacomp lyd var der endnu.
Den overstyrer dog ret meget i standard udgaven, så jeg har indført et par små ændringer, så den ikke overstyre så meget; og indsat et TIME potmeter, som styrer Release tiden (som på Keeley's 4-knob version). Og eftersom den lyder lige efter mit hjerte, besluttede jeg så at den skulle have et ordenligt hjem, og bestilte en kasse + knapper hos musikding.de.

Her er lidt billeder fra processen.

Den lille ekstra switch, er en "Følsomhed" vælger, fordi min 'Les Paul' overstyrer den vildt meget i standard udgave.

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
    • Min musik på SoundCloud
Re: en MXR Dynacomp "Scrap-heap" version bliver født.
« Reply #1 on: June 03, 2010, 07:53:38 PM »
Hej Steen,

Hold da op den er nice!
Så lækker på et primitivt og alligevel formår du at få det til at se vildt struktureret ud!  8)

Har du prøvet den på en bas? - det kunne jo være at den nye release feature også gør den fed på bas  ;D

OG - hvad er dog det for et bor til din boremaskine - og hvordan virker det?  ???

God bedring!
Dennis P

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #2 on: June 03, 2010, 09:11:06 PM »
Et stykke håndværk som mr. Bowser (hed han ikke det ham holdlederen i Scrap-heat) ville blive glad for at se.

det er fedt med malede kasser fra musikding - det gør det lidt lettere at få det til at se godt ud :-)

/Anders B

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline steand

• nanoposter
« Reply #3 on: June 03, 2010, 09:47:17 PM »
@dennisp
Har ikke prøvet på bass, har jo LA-4'eren  :)
Og Boret er et Trappebor (ligesom det du ser i Orange County Choppers) og er min hidtil dyreste investering i værktøj (tror det var Kr. 700,-) men det tager alle størrelser fra 6mm til 20mm med 2mm step, og det virker, virkeligt uundværligt for en D.I.Y'er.

ang. Scrap-heap : Mit liv er for kort til at tegne print, foto fremkalde, ætse osv. Lydmæssigt er resultatet det samme i en fugle-rede; resten er forfængelighed, og så lidt mere mekanisk stabilitet.

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
« Reply #4 on: June 03, 2010, 10:41:04 PM »
@dennisp
Har ikke prøvet på bass, har jo LA-4'eren  :)
Jooo.. men det kunne jo være godt med en back-up (venter lige et par måneder med LA-4 - har jo også købt en Compulator)

Og Boret er et Trappebor (ligesom det du ser i Orange County Choppers) og er min hidtil dyreste investering i værktøj (tror det var Kr. 700,-) men det tager alle størrelser fra 6mm til 20mm med 2mm step, og det virker, virkeligt uundværligt for en D.I.Y'er.
Sådan et her?
http://www.carl-ras.dk/e-shop/bitsboroghulsave/bor/traebor/plade-trappebor/trappebor/

Men hvordan virker det - hvordan stopper du når du har boret den korrekte diameter (på den rigtige trappe)? - og hvilken størrelse har du købt (700,- er mange penge for et bor).

ang. Scrap-heap : Mit liv er for kort til at tegne print, foto fremkalde, ætse osv. Lydmæssigt er resultatet det samme i en fugle-rede; resten er forfængelighed, og så lidt mere mekanisk stabilitet.

SÅDAN!
  8)  ;D

Offline steand

• nanoposter
« Reply #5 on: June 04, 2010, 06:50:09 AM »
Sådan et her?
http://www.carl-ras.dk/e-shop/bitsboroghulsave/bor/traebor/plade-trappebor/trappebor/
Lige præcist det der 6-20mm (722,- m. moms er også en slags penge)
Købte det faktisk hos carl ras i sin tid.

Ja du bore bare et trin af gangen stille og roligt (skruemaskine), og stopper når hullet har den ønskede størrelse.
Når du bore i jern SKAL du bruge borepasta, som smøre under boringen, ellers bliver det så varmt at det går i stykker.

Jeg købte det oprindeligt til at lave huller til kabelføring i div. gl. sport's vogne jeg gik og rodede med engang; men fandt ud af det jo er ideelt til D.I.Y.

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #6 on: June 04, 2010, 07:55:42 AM »
http://biltema.dk/da/vaerktoj/Skarevarktoj/Forsankere/Konisk-pladebor-HSS/

det her er meget billigere og fungere lige så godt. Jeg har haft brugt det i over to år uden en klage. HSS laver nogle af de bedste bor i verden..

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline steand

• nanoposter
« Reply #7 on: June 04, 2010, 02:52:23 PM »
HSS er nok ikke et firmanavn, normalt betyder det jo High Speed Steel, og står på alle metalbor, og er fælles betegnelse for metalbor til alm. boremaskine (high speed).
Men det er fint med et billigere alternativ, hvis kvaliteten er ok.

Og så fik DYNACOMP'en lige en Fætter, da jeg også lige lavede et af de der overdrive kit fra musikding.de (som diagram mæssigt svare til SD-1 fra Boss, og vist også TS-808).

OG sammen ser de jo helt COOL ud  ;D

« Last Edit: June 04, 2010, 02:55:23 PM by steand »

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
« Reply #8 on: June 04, 2010, 11:05:42 PM »
http://biltema.dk/da/vaerktoj/Skarevarktoj/Forsankere/Konisk-pladebor-HSS/

det her er meget billigere og fungere lige så godt. Jeg har haft brugt det i over to år uden en klage. HSS laver nogle af de bedste bor i verden..

Søren Sømand

KANON godt fundet! - Konisk Pladebor?! Ja kært barn har mange navne... bare for at gøre det svært for os andre  ;D

@Steen - hvis din nye Dynacomp får din Les Paul til at overstyre helt vildt - hvordan styrer du så det med Distortionen? Er det samme lille omskifter?
Har du da skiftet PU'er på din Les Paul med for kraftige PU'er med mange viklinger eller har du Alnico 5 magneter (eller værre - Neodynium) som gør dem ekstra kraftige?

Positiv hilsen
Dennis P

Offline steand

• nanoposter
« Reply #9 on: June 05, 2010, 08:59:20 AM »
@Steen - hvis din nye Dynacomp får din Les Paul til at overstyre helt vildt - hvordan styrer du så det med Distortionen? Er det samme lille omskifter?
Har du da skiftet PU'er på din Les Paul med for kraftige PU'er med mange viklinger eller har du Alnico 5 magneter (eller værre - Neodynium) som gør dem ekstra kraftige?

Øehh.. svag fatte-evne hos mig ?
Min LP (som er 100% standard 2008 model, med burstbucker PU'er) får Dynacomp til at overstyre i indgangen, fordi signalet fra guitaren er så kraftigt (CA3080 overstyrer vist allerede ved 15-20mV ind). Det er jo så kun til "ren" lyd det er et problem. (en LP levere åbenbart mere end 100-150mV, da jeg sænker med 1:10 for at få "clean" signal).
Distortion har ikke nogen problemer i den retning, og desuden er det jo også meningen at den skal forvrænge. Switch på distortion er til Symmetrisk/asymemetrisk klipning (se evt. diagram på musikding.de)
Normalt vil jeg have LP->MXR->OD->amp, og dermed sørger kompressoren for at holdet et meget konstant udgangsniveau, som gør det let at indstille Overdrive til f.eks. en blød forvrængning, som holder lang sustain.

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
« Reply #10 on: June 05, 2010, 10:11:54 AM »
Min LP (som er 100% standard 2008 model, med burstbucker PU'er) får Dynacomp til at overstyre i indgangen, fordi signalet fra guitaren er så kraftigt (CA3080 overstyrer vist allerede ved 15-20mV ind). Det er jo så kun til "ren" lyd det er et problem. (en LP levere åbenbart mere end 100-150mV, da jeg sænker med 1:10 for at få "clean" signal).
Ah - hmmm hvordan i alverden er det lykkedes dig at hærge lakken så meget på 2½ år?!  :-X
Men ja hvis det er en standard model, med burstbucker PU'er, så forklarer det jo lidt - det er en BB1 og BB2 der sidder i, men med Alnico5 magneter som er noget kraftigere, og det giver en del højere output end de fleste andre PU'er - ville ellers have troet at du ville gå efter en "traditional" (med '57 PU'er) og ikke "standard", for at få en mere alround lyd som du kan tweake mere med outboard udstyr?

Distortion har ikke nogen problemer i den retning, og desuden er det jo også meningen at den skal forvrænge. Switch på distortion er til Symmetrisk/asymemetrisk klipning (se evt. diagram på musikding.de)
Normalt vil jeg have LP->MXR->OD->amp, og dermed sørger kompressoren for at holdet et meget konstant udgangsniveau, som gør det let at indstille Overdrive til f.eks. en blød forvrængning, som holder lang sustain.
Ah - ja det giver mening - og det er da også det traditionelle setup - jeg tænkte egentlig også at du ville have en omskrifter der ville kunne lave bypass på MXR'en så du kunne smide den tykke highgain lyd direkte i OD'en for den mere hårde lead lyd (og metal lyd hvis man vil det)...

Men FEDT arbejde!

Positiv hilsen
Dennis P

Offline steand

• nanoposter
« Reply #11 on: June 05, 2010, 10:22:00 AM »
jeg tænkte egentlig også at du ville have en omskrifter der ville kunne lave bypass på MXR'en
Det er jo Fod kontakten. Den er koblet som "True Bypass".

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
« Reply #12 on: June 05, 2010, 11:07:07 AM »
Det er jo Fod kontakten. Den er koblet som "True Bypass".

::) :-[ ;D ahem...

Offline Preben Friis

• picoposter
« Reply #13 on: June 06, 2010, 03:01:45 PM »
Harald Nyborg har også trappebor til 198,-

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9931&Grp=&n=10

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #14 on: June 06, 2010, 08:32:47 PM »
HSS er nok ikke et firmanavn, normalt betyder det jo High Speed Steel, og står på alle metalbor, og er fælles betegnelse for metalbor til alm. boremaskine (high speed).
Men det er fint med et billigere alternativ, hvis kvaliteten er ok.

Haha. Her har jeg gået og troet at det var et firma navn som producerede alle bor og de enkelte firmaere så købte deres eget logo på. Selv mens jeg var i lærer... Haha. Hvor er det mega pinligt.  :-[ :-[ :P ::) ::) ;D ;D ;D ;D :D

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.