Author Topic: Bipolar elektrolytter - hvor?  (Read 10022 times)

Offline AvS

• picoposter
Bipolar elektrolytter - hvor?
« on: June 28, 2010, 03:05:23 PM »
Hej,

Jeg er igang med at reparere en gammel synth, som støjer noget og skal bruge nogle bipolære elektrolytter med værdierne 1uF 50v og 22uF 16v men de er ikke til at finde.
Jeg har kigget webshop listen igennem her på sitet, men kan kun finde en Amerikansk shop som har dem, men jeg vil gerne undgå at betale 150kr i fragt.
Nogen som har en ide om hvor jeg kan finde disse stumper eller om der er andet jeg kan gøre?
Er der evt. nogle andre stumper jeg kan bruge istedet?

Jeg er totalt grøn i elektronik skal det siges. :)

Offline Preben Friis

• picoposter
Re: Bipolar elektrolytter - hvor?
« Reply #1 on: June 28, 2010, 06:07:49 PM »
El-supply ser ud til at have mange bipolære. Ellers kan du altid serieforbinde to polariserede med den dobbelte værdi for at få en bipolær ud af det.

http://el-supply.dk/?M=Searchmode&showResults=1&Action=Search&Searchstring=bipolar

Offline AvS

• picoposter
« Reply #2 on: June 29, 2010, 11:43:54 AM »
Hej Preben,

Tak men de har da ikke med de værdier jeg skal bruge. Eller er der noget med at jeg sagtens kan bruge f.eks. 22µF 100V i stedet for 22uF 16v da volt rating blot er et max. som lytten kan klare? Desuden ser de ud til at være axiale og ikke radiale som jeg gerne skulle bruge.
Har også hørt det med at serie forbinde 2 polariserede, med dobbelt værdi, men jeg tror det bliver lidt noget rod et sted på printet hvor der pt. sidder 3 bipolære lyttet meget tæt på hinanden.
Plus jeg kan heller ikke se at der findes elektrolytter med en 44uF til at lave en 22uF bipolær lyt.
« Last Edit: June 29, 2010, 12:26:22 PM by AvS »

Offline Preben Friis

• picoposter
« Reply #3 on: June 29, 2010, 04:47:41 PM »
Hej AvS,

Ja, volt angivelsen er en max. rating så man kan godt bruge en 100V i stedet for en 16V. En 100V udgave vil dog ofte være meget større end end en 16V ditto.

Radiale lytte er efterhånden meget svære at støve op, og hvis de oven i købet skal være bipolære så er det endnu sværere.

Tolerencerne på elektrolytter er som regel meget store (+/- 10-20%), så man kunne godt bruge to 47 uF lytter og få en 23,5 uF bipolar ud af det uden at kredsløbet ville holde op med at virke af den grund. To axiale lytter i serie er nok også nemmere at få til at passe hvor der sad én axial (Hvis pladsen i højden tillader det).