Author Topic: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!  (Read 57853 times)

Offline mica

• nanoposter
    • SoundZ
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #15 on: April 30, 2011, 08:07:52 AM »
Jeg synes bestemt du skal lægge billeder op også bare til inspiration hvis nogen vil gå samme vej som dig med ekstern psu. Om ikke andet er det da interessant med kablingen af I/O da det mig bekendt ikke er afbilledet andre steder.
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline frederikkofoed

• nanoposter
« Reply #16 on: May 02, 2011, 02:02:17 AM »
Sååå fik jeg langt om længe lidt tid igen, og jeg vil prøve at besvare alle jeres spørgsmål som godt som jeg nu kan ;-)

Så er alt gjort klar til wiring.. Jeg har ikke kunne finde en wiring guide til det her projekt.. Findes det?
Der findes ikke nogen wiring guide som til 1176'eren. Det meste info er dog til at finde i assembly guiden..

Jeg kan godt prøve at lave en lidt simplere wiring guide som den du efterspørger, men det kan måske godt komme til at tage lidt tid, indtil da fyrrer du bare løs med hva du nu end har af spørgsmål.

har du lavet det stop på de greyhill switche? og hvorledes laver man det?

ja det er det stop klokken tolv. Kunne du forklare hvordan? skal man skille den ad/skrue den mørtik af eller?

Du laver stoppet ved at skrue møtrikken af switchen, og så tage den lille stop pin som du har fået med i dit kit, og sætte den i hullet ved kl. 12 som forklaret i assembly manualen!

og Heatsink.. er det på PSU'en du mener? Den bliver enten monteret direkte op af siden, eller også finder jeg et par små heatsinks dertil.. har ikke helt bestemt mig endnu. SKal lige finde ud af hvad jeg kan nøjes med..

MB

Husk at hvis i montere dem direkte på siden af kassen så skal i bruge små stykker isolerings plastik mellem kassen og regulatoren (kan ikke huske hvad disse hedder?).

Det er heatsinken på den store transistor jeg mener. Jeg synes ikke rigtig de afstandsstykker jeg har fået tilsendt giver mening.
Jeg har lige taget lidt billeder af dette... Uploader dem lige imorgen ;-)

Jeg har sat et afklippet stykke metal fra en modstand i hullet "kl 12" og fastgjort det med et stykke tape på switchene.
Der er ellers inkluderet stop pins i jeres kits, de ligger i posen, med skruerne til montering af indgangs trafoerne og de små klister mærker..

Jeg vil lige sige at de monteringsting der er i kittet til print ikke er nok til at få monteret de dele der er med i kassen.. Man skal selv have nogle ting. Jeg skal prøve at tage nogle billeder af mine prints også fra siden, i en bedre opløsning og så poste dem her så man kan få ideer måske?.. Jeg vil også meget gerne lave wiringdiagrammet, så snart jeg selv har fået overblikket. Troede bare der var et..   

Der manglede noget til mit kit så jeg fandt det hos El-supply.. jeg ville gerne have 2200U istedet for de 470U der var med, og så manglede der nogle 100u og 150u samt en 47R 1W modstand. De 4 afstandsrør er dem jeg har brugt mellem transformeren og heatsinken. Jeg har også købt 30mm stager til montering af print i kassen, da de 40mm vi har fået gør at printene skal vendes om og det gider jeg ikke.. :)

211E4221     4    RADIAL ELEKTROLYT 2200µF-25V         
211E3101     8    RADIAL ELEKTROLYT 100µF-25V         
211G3151     2    RADIAL ELEKTROLYT 150µF-40V           
042247     1    KULMODSTAND 1W 47 OHM 5%         
6340.03     4    AFSTANDSRØR I MESSING 3mm INDV.ø 3mm      
6358     6    STAG 3x30mm. INDV/UDV.GEV.

Jeg tror det er vigtigt at understrege at alle disse ting ikke er nødvendige, men noget du har valgt til din, da du gerne vil være mere tro mod printet.. ;-)

-  2200uf lytterne kan sagtens erstattes af 470uf som er inkluderet.
-  100uf lytterne kan erstattes af 82uf lytter, foruden den lyt der sidder ved siden af terminalerne til tilslutning af outputtrafo, den skal forblive 100uf (der er også en 100uf lyt til denne position indkluderet).. Værdierne er kun ændret fra 82uf til 100uf da 100uf er lettere at finde.
- Der skulle ikke gerne mangle 150uf lytter i sættet, hvis dette er tilfældet ved din, har jeg misset disse da jeg pakkede dit kit.. ;-) soorry. :-)
- Den der 1W 47 ohms modstand var også kun nødvendig da du havde fået en fejllevering med en 47k istedet.. ;-)
- Det er, som du selv nævner, muligt at montere printet i kassen med de medfølgende stager, du skal dog montere printet omvendt (hvilket der heller ikke er nogle problemer i).

Så hvis folk kan leve med disse ting er der ingen grund til at bestille de varer du har listet.

Hos Musikding har jeg købt montering til 5mm røde led's til phantompower + 5mm led's (de 3mm man får med go-between kits er sgu for fimsede) og så de manglende 1000p og 1500p keramiske, når nu jeg var der..

2 LED-Bezel 5mm chrome outside reflector (LEDfass5auch)
2 LED 5mm red (LED5rt)
4 Styroflex capacitor 1nF (styro1nF)
4 Styroflex capacitor 1,5nF (styro1,5nF)   

Det er varenumrne i parantes..

Ud over det mangler der nogle kortere bolte til at montere stagerne der skal holde prints. Nogle af de små skruger man bruger til at montere HD i stationære computere er faktisk udemærkede... og så et ringkerne monteringssæt Det koster 30,- hos el-supply.. bare skriv og spørg dem, så kan de smide det med i en evt bestilling. Det gjorde jeg..

Styroflex kondensatorne der mangler, har jeg bestilt hjem til alle kits fra musikding da de var de eneste komponenter der ikke kunne erstattes af noget af det der var inkluderet i kittet.. Det er bestilt og betalt, og dukker (forhåbentligt..) meget snart op.. ;-)

Mht. til M3 skruerne til stagerne, har jeg først lige opdaget dette nu.. Tror godt selv at folk kan opstøve nogle korte M3 møtrikker, så føler ikke det er nødvendigt at gøre mere her ;-)

Musikding har også de der ringkerne monteringssæt hvis man nu beslutter sig for ikke at bestille fra el-supply.dk ;-)
http://www.musikding.de/product_info.php/info/p2792_Toroidal-transformer-mounting-kit-50mm.html

Så fik jeg hul igennem begge mine!  ;D

Ummiddelbart er der en lille bitte smule brum/støj når den kører på de 65-75 db gain.
Det skal jeg lige se om jeg kan få fjernet ellers så skal den bare biases plus jeg skal have købt nogle knapper til den.

Endnu et stort tak til Frederik for at have stået for det hele.

Med venlig hilsen Emil
Uhhhh.. Hvor fedt glæder mig til at se billeder.. ;-)

Og af ren nysgerrighed.. Hvordan er du endt med at gøre mht. de ting jeg beskriver ovenfor?

- Frederik

Offline Harley

• picoposter
« Reply #17 on: May 12, 2011, 08:04:19 AM »
Jeg har brug for en vurdering af følgende.
jeg har af grunde jeg ikke skal nævne her været nødt til at bestille en ny ringkerne.
og har ventet ventet og ventet  på den. nu kom den igår og jeg opdager at jeg har bestilt en 30 va
istedet for en 50 va. (jeg må bare glæde mig over at jeg ikke har studiegæld:))
mit spørgsmål er om den maxbelastning på 2 x 22v 0.68 ampere er nok til at den kan være funktionel under alle omstændigheder aligevel, eller jeg skal returnere og
og vente igen..
Hvis der er en der kan regne det ud så modtager jeg meget gerne et råd.   

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #18 on: May 12, 2011, 10:00:50 AM »
Der ligger et "regneark" på jlm audio's side. Der kan man indtaste specs på ringkerne i forhold til hans power supply kits. Jeg tror du kan finde et svar der.

Offline Harley

• picoposter
« Reply #19 on: May 12, 2011, 01:57:59 PM »
Tak for rådet,
men kræver det regneark ikke at jeg kender et forbrug i preampen, og hvordan kan jeg regne det ud.?? 
ihvertfald kunne det være fedt hvis en ved (eller kan regne ud) hvad forbruget i preampen er i amp ..
eller fortæller hvordan jeg selv kan regne det ud .. Så er jeg sikker på at jeg kan bruge formlen i regnearket.
tak igen

Offline ahstarr

• picoposter
« Reply #20 on: May 12, 2011, 04:02:27 PM »
er 30va ikk nok????  ???

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #21 on: May 12, 2011, 07:52:58 PM »
Tak for rådet,
men kræver det regneark ikke at jeg kender et forbrug i preampen, og hvordan kan jeg regne det ud.?? 
ihvertfald kunne det være fedt hvis en ved (eller kan regne ud) hvad forbruget i preampen er i amp ..
eller fortæller hvordan jeg selv kan regne det ud .. Så er jeg sikker på at jeg kan bruge formlen i regnearket.
tak igen

Martin recommends 500mA per channel (this is with lots of headroom, Neve's original spec was around 120mA per channel).

Dette bringer mig tilbage til mit spørgsmål. Den ringkerne jeg har fået tilsendt er 2x20v. I alt hvad jeg har kunnet læse hvor der bruges lm317 skal der bruges 22-24v. Altså er min ringkerne ikke for lav Volt.

Offline ahstarr

• picoposter
« Reply #22 on: May 12, 2011, 11:56:03 PM »
ok. Min er på 0.7A så mon ikke det er nok??

Offline steand

• nanoposter
« Reply #23 on: May 13, 2011, 12:54:50 PM »
unnet læse hvor der bruges lm317 skal der bruges 22-24v

Når du ensretter vekselstrøm til Jævnstrøm, skal du gange spændingen med Kvadratrodden af 2 = 1.41.

dvs. 22V * 1.41 = 31 Volt.

Så det skulle være fint nok.
Og 30VA skulle også være nok til at drive en Pre-amp selv i klasse A.

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #24 on: May 14, 2011, 02:25:36 PM »
unnet læse hvor der bruges lm317 skal der bruges 22-24v

Når du ensretter vekselstrøm til Jævnstrøm, skal du gange spændingen med Kvadratrodden af 2 = 1.41.

dvs. 22V * 1.41 = 31 Volt.

Så det skulle være fint nok.
Og 30VA skulle også være nok til at drive en Pre-amp selv i klasse A.

jeg får det til følgende ved brug af JLM powerkit. ved 22v og et forbrug på 0,5 amp bliver det for hver premap 26.7 VA. Dette er uden forbrug til Phantom så jeg tror du får problemer med at køre 2 kits/preamps på en 30va.

Det kan være jeg tager fejl her...

Vedrørende de 20 volt. så bliver regne stykket 20vx1.41=28,2vx2(doubler)=56,4. Der skal være min 6v overskud for at få de 48v til phantom så den går vel lige an...Nu ved jeg ikke hvad den normale tolerance på en ringkerne er men hvis vi går ud fra +/-10% her kan den vel sagtens være for lille.?

Hvis jeg tager fejl i noget af ovenstående vil jeg meget gerne både rettes og have en forklaring  ;)
« Last Edit: May 14, 2011, 02:37:07 PM by sheep_production »

Offline steand

• nanoposter
« Reply #25 on: May 14, 2011, 03:28:52 PM »
Nu ved jeg ikke hvad den normale tolerance på en ringkerne er men hvis vi går ud fra +/-10% her kan den vel sagtens v

Normalt NEJ !

Normalen er at udgang-spændingen på en Trafo er opgivet ved FULD last. dvs. når du trækker den maksimalt tilladte strøm.
På grund af den indre impedans i trafo'ens viklinger, vil udgangs spændingen falde i takt med belastningen øges, svarende til at der sad en modstand i serie med en ideel spændings kilde.

Så er en trafo opgivet til f.eks. 22V/30VA, vil de 22 Volt gælde når der trækkes 30VA, i tomgang (ubelastet) vil spændingen ligge noget højere, ofte 10-15%, jo mindre kobber modstand i transformatoren, jo mindre overspænding i tomgang.

30 Watt (V*A, eller VA som det opgives) er efter min bedste overbevisning rigeligt.

PS: Phantom bruger typisk 4-5mA ved 48V, svarende til 48x0,005=0,25 Watt, så det tæller ikke rigtigt i det samlede forbrug.

Hvor får i det fra med den bruger 0,5 A, det lyder tosset i mine ører.
Har nogen af jer prøvet at MÅLE strømforbruget i stedet for at gætte ?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #26 on: May 14, 2011, 04:50:06 PM »
Hvor får i det fra med den bruger 0,5 A, det lyder tosset i mine ører.
Har nogen af jer prøvet at MÅLE strømforbruget i stedet for at gætte ?

Det er fra den internationale hjælpetråd. Som der blev skrevet "Martin recommends 500mA per channel (this is with lots of headroom, Neve's original spec was around 120mA per channel". Der er flere som har problemer med nok power der.

Hvis jeg taster et 120mA med 5mA til phantom giver det 16.93 VA for en channel. Hvis man kører med et powerstation kit til 2 preamps og 2xdoubler til phantom 2x+24vdc og forbruget er 10mA(phantom)+2x120mA giver det 24,95VA hvilket jo er nok. Laver du samme udregning med 500mA giver det 47.53VA...

Nu spørger jeg lige for at lære. Jeg går ikke ud fra at fordi den er på 2x22v så er der også 2x30 VA? De 30 VA er et samlet max?

hos JLM studser jeg over denne note i forhold til min 20v ringkerne
"Note 2. Unreg volts to +/-V1 & +/-V2 & +48v needs to be at least 6v higher than the reg dc voltage you need."
min unregulated bliver med 20v kun 26v og jeg er en del fra de krævede 30v?
« Last Edit: May 14, 2011, 05:19:16 PM by sheep_production »

Offline mica

• nanoposter
    • SoundZ
« Reply #27 on: May 15, 2011, 01:54:48 PM »
(Fandt svaret selv.. nogen gange skal jeg sgu bare gøre det jeg tror er rigtigt istedet for at spørge :) )
Min PSU er justeret til -24/24/48/0 nu.. går ud fra man bare hiver +24V/0 fra samme sted til begge prints og fra 48V til begge go-between kits?

Men.. Trimmerdelen. Skal man udelade den 10K modstand som beskrevet, når man kører med trimpots, eller er der sket noget med printet her i den nyeste version?

Ellers er jeg snart done.. glæder mig til at høre den..

M
« Last Edit: May 16, 2011, 02:37:46 PM by mica »
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline steand

• nanoposter
« Reply #28 on: May 15, 2011, 02:00:29 PM »
Hvis jeg taster et 120mA med 5mA til phantom giver det 16.93 VA for en channel.
Jeg er ikke helt med på hvordan du regner  ???

120mA * 22V * 2 = 5,28 Watt (VA) per kanal.
5mA     * 22V * 2 = 2,2 Watt til Phantom

Altså:

2 Kanaler + phantom = 2* 5,28 + 2*2,2 = 14,96 Watt

Og da der er Kondensatorer til udglatning af Jævnspændingen, er der et strøm reservoir til at lave større peak belastning end de 120mA.

Det er fra den internationale hjælpetråd. Som der blev skrevet "Martin recommends 500mA per channel (this is with lots of headroom, Neve's original spec was around 120mA per channel". Der er flere som har problemer med nok power der.

Igen er det ikke konkret; er der nogen som har nogle konkrete målinger, så tag den derfra.
Det andet lyder underligt; men hvis den virkeligt bruger 500mA, må der da være noget galt.

PS: Jeg er ikke inde i den Konkrete topologi i 1073'eren, da jeg ikke har modtaget stuperne endu, og ikk e er gået i gang, dvs. jeg atler ud fra generelle betragtninger. Hvorfor det godt kan være at virkeligheden forholder sig anderledes. Men OHM's lov gælder Stadigvæk, ligemeget hvilket projekt vi taler om.

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #29 on: May 15, 2011, 03:42:24 PM »
Jeg er ikke helt med på hvordan du regner  ???

http://www.jlmaudio.com/ACDC%20Calculator.htm

Der må jo være et betydeligt tab i den JLM konstruktion i forhold til hvordan det optimalt kunne være eller kan jeg ikke finde ud af indtaste/aflæse rigtigt?

Nu er jeg jo bare en ikke elektronik kyndig amatør der laver lidt diy. Grunden til jeg forfølger det er, at den ringkerne jeg har fået tilsendt umiddelbart på et punkt(antal volt) ikke lever op til de forudsætninger det er opsat for brug af JLM Powerkits. Jeg ønsker ikke en neve preamp der mangler headroom.

Herudover har jeg en stak channels liggende jeg gerne vil ha racket(med JLM powerstation kits) og her ville det være en fordel at fatte hvordan og hvor meget og hvor store ringkerner jeg skal have fat i.