Author Topic: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!  (Read 58648 times)

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #30 on: May 16, 2011, 09:58:26 PM »
Så blev jeg færdig, men da jeg slog Phantom til på 2 kanaler samtidig, futtede min 47R 1W modstand af på JLM PSU'en.. Vi snakker røg og den er HELT sort! Hvad kan det skyldes? Den målte ellers pænt indtil da, med 24V på begge prints, men jeg nåede ikke mere for phantomdioden lyste ikke på den ene kanal da jeg tændte dem begge, og så kom der røg..
Jeg har inden jeg hookede de sidste ting op, justeret PSUen så der røg 24V ud på +V og 48V ud på +48. Mente det så fint ud..

HELP!

M
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline sheep_production

  • nanoposter
  • Posts: 262
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #31 on: May 17, 2011, 11:39:52 AM »
Så blev jeg færdig, men da jeg slog Phantom til på 2 kanaler samtidig, futtede min 47R 1W modstand af på JLM PSU'en.. Vi snakker røg og den er HELT sort! Hvad kan det skyldes? Den målte ellers pænt indtil da, med 24V på begge prints, men jeg nåede ikke mere for phantomdioden lyste ikke på den ene kanal da jeg tændte dem begge, og så kom der røg..
Jeg har inden jeg hookede de sidste ting op, justeret PSUen så der røg 24V ud på +V og 48V ud på +48. Mente det så fint ud..

HELP!

M
Hvis du ikke får noget hjælp herinde fra kan du jo evt spørge Joe hos JLM. Han kan nok hjælpe med en god forklaring på hvorfor lige netop den modstand går op i røg

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #32 on: May 17, 2011, 02:48:08 PM »
Jeg har spurgt i det internationale, og her mener en det er en short evt. med ground, på phantom-kredsløbet, så jeg må få fat i en pakke 47R modstande og så igang med at checke Go-between kittet og PSUen fra en ende af..
Hvis nogen har andre ideer modtages de gerne :)

-M
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #33 on: May 22, 2011, 09:10:01 PM »
Jeg fandt fejlen.. Der var et kortslutning på mit ene go-between kit på Phantom kredsløbet. Den kører nu, men jeg mangler reelt BIAS da jeg ikke har et rigtigt Oscilloscope. Jeg har prøvet med et VST plugin, og at sende en 1KHZ toine ind via out på min bærbares indbyggede lydkort, men der er mega meget støj på det minijack-XLR kabel jeg har, så jeg ved ikke om jeg kan regne med noget. De ser sådan ud:

ch1:


ch2:


Hvis nogen kan se hvad der kan være af ting ud fra billederne må de gerne give lyd. Jeg gad også godt teste den på et rigtigt Oscilloscope hvis nogen i KBH ligger inde med et og har tid en dag :)

Jeg har smidt billeder i showroom af den færdige enhed også..
« Last Edit: May 22, 2011, 09:12:37 PM by mica »
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Emil

  • picoposter
  • Posts: 20
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #34 on: May 24, 2011, 09:54:51 PM »
Hey

Her er nogle billeder af indmaden på min færdige enhed + strømforsyning :)
http://dl.dropbox.com/u/1346738/IMG_1617.JPG
http://dl.dropbox.com/u/1346738/IMG_1619.JPG
http://dl.dropbox.com/u/1346738/IMG_1620.JPG

Jeg må sige at jeg er fuldt tilfreds med min! prøvede bl.a. at smide et helt mix igennem den bare for sjov. og nøj det giver altså noget gods i den dybe mellemtone.

Med venlig hilsen Emil
« Last Edit: May 24, 2011, 09:59:25 PM by Emil »

Offline Vic Purple

  • picoposter
  • Posts: 15
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #35 on: May 24, 2011, 11:21:06 PM »
Hej!
Godt at høre at den lyder fedt ;D

Er selv lige gået igang og godt på vej...
Jeg har lige lidt problemer med polystyrene mangler 2 stk 1500p. 2 stk 1000p og 180p -
Har nogle tilovers men med forkerte værdier? hvad har I gjort her?
Går ud fra at det j efter værdien burde have været et P?

Bedste hilsner
Jan

Offline ahstarr

  • picoposter
  • Posts: 36
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #36 on: May 25, 2011, 09:48:48 AM »
Du kan købe dem hos musikding.de der står varenumre hvis du bladrer de tidligere sider igennem!

Jeg har lige en lille ting angående DI'en. Skal den sluttes til før eller efter in between kittet???

/andreas

Offline frederikkofoed

  • nanoposter
  • Posts: 260
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #37 on: May 25, 2011, 10:41:38 AM »
Hej!
Godt at høre at den lyder fedt ;D

Er selv lige gået igang og godt på vej...
Jeg har lige lidt problemer med polystyrene mangler 2 stk 1500p. 2 stk 1000p og 180p -
Har nogle tilovers men med forkerte værdier? hvad har I gjort her?
Går ud fra at det j efter værdien burde have været et P?

Bedste hilsner
Jan

De manglende polystyrene sender jeg til jer.

180p kondensatoren er den mica kondensator der medfølger ;)

- Frederik

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #38 on: May 25, 2011, 11:34:50 AM »
Hey

Her er nogle billeder af indmaden på min færdige enhed + strømforsyning :)
http://dl.dropbox.com/u/1346738/IMG_1617.JPG
http://dl.dropbox.com/u/1346738/IMG_1619.JPG
http://dl.dropbox.com/u/1346738/IMG_1620.JPG

Jeg må sige at jeg er fuldt tilfreds med min! prøvede bl.a. at smide et helt mix igennem den bare for sjov. og nøj det giver altså noget gods i den dybe mellemtone.

Med venlig hilsen Emil


Cool Emil :)

Lige et par spørgsmål:
Du har sat modtande på LED til Phantom.. det behøver man vel ikke?
Har du kun sat Trim på en kanal?
Du har sat 10K modstanden på Trim kredsløbet på printet? Skulle den ikke udelades hvis man brugte Trimpot?
Har du justeret BIAS på begge kanaler som beskrevet i manualen?

Bare nysgeriig.. Hvis den lyder fedt og funger, så er det jo ligemeget dybest set.. ;)
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Emil

  • picoposter
  • Posts: 20
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #39 on: May 25, 2011, 12:27:45 PM »

Cool Emil :)

Lige et par spørgsmål:
Du har sat modtande på LED til Phantom.. det behøver man vel ikke?
Har du kun sat Trim på en kanal?
Du har sat 10K modstanden på Trim kredsløbet på printet? Skulle den ikke udelades hvis man brugte Trimpot?
Har du justeret BIAS på begge kanaler som beskrevet i manualen?

Bare nysgeriig.. Hvis den lyder fedt og funger, så er det jo ligemeget dybest set.. ;)

Jeg har brugt nogle andre end de medfølgende LED´s så for at være sikker på de kunne holde til spændingen smed jeg for en sikkerheds skyld nogle modstande på. Jeg skal dog have skiftet dem til nogle lidt mindre da LED´erne er en smule sløje lige nu.
Nej, der er skam trim på begge kanaler, forbindelsen til kanal 2 er dog monteret på undersiden af printet :)

Uh, ha med henhold til 10K modstanden skal jeg da være den første til at indrømme at jeg ikke er specielt stærk i elektronik :) men som jeg ser det så "er den ikke en del af kredsløbet" når trimpottet er tilsluttet.

Men ja, som sagt så lyder den godt og virker + den røg ikke da jeg tændte den første gang, så jeg tør ikke pille mere ved den ;)   

Med henhold til bias så har jeg justeret den ved at måle spændingen på 2N3055 transistoren.

Med venlig hilsen Emil

Offline Emil

  • picoposter
  • Posts: 20
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #40 on: May 25, 2011, 12:36:57 PM »


Og af ren nysgerrighed.. Hvordan er du endt med at gøre mht. de ting jeg beskriver ovenfor?

- Frederik

Jamen, jeg har sørget for at følge byggevejledningen så tæt som muligt. bl.a. ved at:

Bygge strømforsyningen ind i en seperat kasse.
Forbinde de to kasser ved hjælp af skærmen i strømkablet
Sørge for at der måltes 10Ohm mellem 0v og kassen
Montere strømforsyningen og printene så de ikke har elektrisk forbindelse til kassen.

Og ellers så har jeg målt efter på samtlige transistorer, at de målte de rigtige spændinger.

Med venlig hilsen Emil

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #41 on: May 25, 2011, 02:33:31 PM »
Så fik jeg ordnet min BIAS justering, og de ser helt ens og lige ud nu.. Men.. Jeg tror jeg har et grounding problem af en slags.. Når jeg enten rører gain switchen, eller stikker hånden ned omkring ledningen mellem input transformer-ben  7 og 7 på printene, brummer den ret meget.. Jo tættere jeg kommer på med hånden jo højere brum, og hvis jeg rører ved ledningen går den helt amok.. Jeg har metal afstandsstykker på alle mine prints, både til pre og psu, men har ellers ikke tænkt over grounding faktisk. Mangler jeg noget?

MB
« Last Edit: May 25, 2011, 09:38:15 PM by mica »
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Harley

  • picoposter
  • Posts: 34
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #42 on: May 25, 2011, 09:55:58 PM »
Mica
Der er et skema i assambly guiden hvor værdierne på de forskellige ben på transistorene er skrevet.
Tilsidst kan du 'grovjustere' ved at måle fra kassen på den store transistor og til nul og justere på 5k trimpotten til volten viser 22.66
det står beskrevet under faq's på den internationale hjælpeguide side 1

Offline Harley

  • picoposter
  • Posts: 34
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #43 on: May 25, 2011, 10:01:53 PM »
Jeg har selv store problemer med at få den trimmet, jeg kan ikke få den til at klippe lige meget på hver side af aksen på oscilloscopet.
men jeg kan have problemer på printet idet jeg fjols har fået vendt et par elektrolytter forkert og sat strøm på, så jeg er i gang med at fejlfinde på print 2.
hvor jeg slet ikke får lyd igennem,
og har ovennævnte problem på print 1.


Offline Emil

  • picoposter
  • Posts: 20
Re: NEVE 1073 HJÆLPETRÅD!
« Reply #44 on: May 26, 2011, 09:38:49 AM »
Jeg har metal afstandsstykker på alle mine prints, både til pre og psu, men har ellers ikke tænkt over grounding faktisk. Mangler jeg noget?


MB

Altså byggevejledningen siger udtrykkeligt, at man skal benytte isolerende materiale til at montere print og sørge for at der ikke er elektrisk forbindelse mellem PSU og case.

Hvis din grounding er korrekt så skal du kunne måle 10Ohm mellem 0v og kassen