Author Topic: NAD C555 Pladespiller, pickup spørgsmål.  (Read 2293 times)

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
NAD C555 Pladespiller, pickup spørgsmål.
« on: March 01, 2012, 06:46:21 PM »
Hey  :)

Sidder hos en kammerat som har købt en NAD C555 pladespiller. C555'eren er vist mere eller mindre produceret af Rega, der er i hvert fald Rega motor og tonearm i.

Nå, men problemet er at da han kom hjem og hookede den up til anlægget, så var der praktisk talt intet output fra dyret, kun meget meget tynd lyd.

Jeg har hevet mit multimeter med over til ham og har lige målt på den og det ser ud til at der er en kortslutning inde i pickup huset. Der er i hvert fald kortslutning mellem alle 4 ledere på kablerne når huset  sidder på, men uden huset er det som det skal være.

Mit spørgsmål er så: Hvor sandsynligt er det at det kan ske? Pladespilleren var efter sigende velfungerende da den blev afhentet (det var en tredie der hentede den i kbh.). Kan det være sket på turen at den har fået et slag og så har fået ødelagt forbindelserne inden i huset? Det er jo noget småt halløj. Eller kan det ligefrem brænde af?

Ligemeget hvad, så skal der nok et nyt hus til. Er der nogen som har nogle gode forslag til hvor man finder det billigst? Budgettet er ikke så stort. Har kigget lidt rundt, men man kan jo aldrig få for mange sparetips.

Al info er velkommen.

Mvh Morten.
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: NAD C555 Pladespiller, pickup spørgsmål.
« Reply #1 on: March 02, 2012, 09:42:30 AM »
Der er nok ikke kortslutning i pickup'en - usandsynligt.

Der er to spoler med ret lav modstand - måske 10-500 Ohm.

Husk at pickup'er SKAL ind i en RIAA-forstærker først (eller i en RIAA-indgang hvis der er en sådan i din forstærker) - ellers lyder det tyndt, lavt, og spidst. Så dobbelt-check lige for dette........

Jakob E.

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #2 on: March 02, 2012, 11:24:18 AM »
Den er blevet testet med hele 3 forskellige RIAA forstærkere, bare for at være helt sikker, så det er ikke her problemet ligger.

Har du nogen ide om hvad der så kan skabe forbindelse mellem alle fire ledere når hus og pickup er sat til?

Synes selv det er et meget underligt problem.

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #3 on: March 02, 2012, 11:27:14 AM »
Der "skal" jo være forbindelse fordi det er en dynamisk pickup. Hvor mange Ohm har du, og hvor mange Ohm(DC) skal pickuppen være på (datasheet)?

Ku' det være en MovingCoil (MC)-pickup, der kræver ekstra-ekstra preamp eller MC-transformator?

Jakob E.

edit: er der lav-ohm mellem alle fire ledere, ikke bare 2+2? Dét tyder på en fejl et eller andet sted - måske er et internt kabel kommet i klemme?

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #4 on: March 02, 2012, 07:40:48 PM »
Åh ha, nu fik jeg ikke lige målt helt grundigt på den, da jeg ikke vidste hvad jeg skulle måle efter, så jeg må lige tage mit multimeter med næste gang jeg skal forbi ham.

Det er en MM pickup, så hans RIAA burde kunne æde den uden problemer.

Tak for din tid ind til videre, vender lige tilbage når jeg har en grundigere måling af dyret.