Author Topic: Spændingsdeler i rørforstærker spørgsmål  (Read 3178 times)

Offline Gunnar

  • picoposter
  • Posts: 95
Spændingsdeler i rørforstærker spørgsmål
« on: January 29, 2012, 01:17:58 PM »
Hej Forum

jeg har erhvervet mig en ældre Guyatone guitar forstærker med 2x6L6GC i udgangen
Net-trafoen er til 220 volt og der er ikke andre options på den.
Forstærkerne er fra konstruktørenes side gearet til at køre rørene helt oppe på max limit dvs. ca. 500 volt anodespændning på 6L6'erne.

I nettet her ligger spændingen og roder omkring 230-240 volt hvilket jo så betyder at forstærkeren ligger og kører med ca. 10% højere spænding på 6L6'erne (og 'lytterne!) dvs. ca. 530-40 volt (målt i hvile tilstand)

det synes jeg ikke er betryggende, så derfor vil jeg gerne sænke anodespændingen 8-10%

Spørgsmålet er bare hvordan gør jeg lige det nemmest muligt ?

Jeg tænker at det nemmeste ville være at lave en spændingsdeler umiddelbart efter dioidebroen (se diagram)
f.eks. kunne det være med en 470 ohms modstand fra diodebroen ud til de forreste 'lytter og så en 5Kohms modstand fra diodebroen og ned til stel

Er jeg helt på galt kurs her ? ryger jeg f.eks., ud noget snavs i forhold til bleeder/spædningsdeler modstandene der sidder over de forreste to 'lytter ?

og hvad med strømmen ? hvis jeg skræller 10% af på nævnte sted skal jeg vel også beregne begge modstandes watt-rating udfra at de deler strømmen i samme forhold som spændingen ?(altså 90% gennem de 470ohm og de sidste 10% gennem de 4.7 Kohm ...for nu bare at tage nogle tal.

Forbruget er max 200mA ved fuld belastning...såvidt jeg lige kan beregne;)

Håber en af jer erfarne kan hjælpe ;)

pft
Gunnar
« Last Edit: January 29, 2012, 02:30:36 PM by Gunnar »
:)
Gunnar