Author Topic: Dørklokke projekt (Kun på tanke/ide niveau)  (Read 6642 times)

Offline Teevee

• picoposter
Dørklokke projekt (Kun på tanke/ide niveau)
« on: March 30, 2012, 04:07:24 PM »
Jeg var i genbrug i dag og her fandt jeg en dørklokke. Jeg kiggede lidt nærmere på den og en ide slog mig.
Ringeklokken er lidt af en klods og inden i den sidder der en magnetklods som slå en lille jernstang mod en lille xyllophone plade. Selve dørklokken bruger 4 store AAAA batterier.

Den er lidt i samme koncept som denne, min er i en pakket kasse >

Her er mine mod ideer:

Aktiverings knappen:
Jeg havde tænkt på 3 forskellige muligheder, først en trykke knap som kunne laves til et slags drumpad som man kunne slå på som en slags tromme. Herudover en on/off switch som gør klokken konstant aktiv ved on og omvendt ved off. Til sidst et trigger input, som kunne sync med trommemaskiner og andet analog gear.

Lyd-signal:
Jeg har en ide om at installlere en lydføler i den med en jackbøsning, som skal sættes i et hul jeg laver i kasse.

Der er nogle generelle ulemper ved denne, som jeg har gjort nogle tanker om. En lyd føler vil fange en meget høj klang. Da en lukket kasse vil forstærke lyden hvis man sad inde i kassen. Derudover kommer der lyd fra selve pladerne fordi det er mekanisk, men det kan man ikke gøre noget ved.

Strøm:
Jeg ville være ret træt af at skulle bruge 4 store aaaa batterier. 1) De er dyre 2) Der er mulighed for at de løber tør for strøm også skal man ud og skaffe nye.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at lave noget med et strøm input f.eks installere en ”IEC socket” Her formoder jeg også at der skal bruges en modstander fordi at strøm input er for stærkt? Jeg tænke på, hvordan ville det påvirke klokken hvis jeg satte en potentiometer efter modstanderen (ville jeg så kunne styre klokkens hastighed?) og hvordan installere man sådan en IEC socket som replacement for batteri huller?

Debat:

Nogen ideer, indvendinger eller tips til min ide?

Jeg ved godt det er svært at give svar ud fra min ide uden at have et billede af den præcise boks, men jeg skal nok tage nogle billeder af den.
« Last Edit: March 30, 2012, 04:11:32 PM by Teevee »

Offline crevil

• nanoposter
Re: Dørklokke projekt (Kun på tanke/ide niveau)
« Reply #1 on: April 02, 2012, 07:33:55 PM »
Lyder som et spændene projekt.

Jeg har lidt til din strømforsynings del.

Du skal have lavet en reguleret strømforsyning til den.
Jeg ville, i stedet for at installere en IEC bøsning bare bruge en universel strømforsyning som kan levere strøm nok.

Hvor meget trækker spolen, når den er aktiveret? (Hvor mange Ampere)

Med hensyn til frekvensen, så skal vi vide noget mere om hvordan den er bygget.
Hvordan fungere klokken? Når man trykker på knappen siger den Ding, og når man slipper Dong eller "ringer" den?
/ Bjørn