Author Topic: 1176 Mnats Rev J - Underlig opførelse af input...  (Read 7492 times)

Offline AndersB

• nanoposter
1176 Mnats Rev J - Underlig opførelse af input...
« on: April 02, 2012, 01:55:40 PM »
Denne lidt knudrede overskrift passer meget godt til mit problem.

Når Jeg skruer op på input pot.meteret  reagerer den fornuftigt på den første 1/3-del. De sidste 2/3 skruer den lidt op og lidt ned, for så tilsidst at skrue lidt mere op.

Jeg har målt alle transistorer og alt er godt - har prøvet at skifte NE5532 uden virkning. Den forvrænger ikke, men opfører sig bare underligt. ( ikke lineært)

Er der nogle som har oplevet noget ligende? eller som har nogle gode ideer til hvor jeg skal lede?

mvh Anders B

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: 1176 Mnats Rev J - Underlig opførelse af input...
« Reply #1 on: April 03, 2012, 08:19:25 AM »
er det ikke bare fordi den begynder at komprimere, og derfor skruer ned når du skruer op? Prøv at måle signal på input-pot output (altså mellem pottet's midterben og 0V)

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #2 on: April 03, 2012, 09:48:03 AM »
Jo det lyder sandsynligt. jeg har poset følgende i projekspecisfikke forumet:

Er nu kommet lidt videre:http://groupdiy.dk/Themes/default/images/bbc/url.gif

Sådan opfører den sig bare med et 10k log potmeter på... det gør mine "gamle"maskiner også.

Men der er noget andet...

Den komprimerer overhovedet ikke... Når jeg prober på den med oscilioskob så kan jeg følge signalet fint helt frem til CR3 og 4. Her forsvinder det. Da jeg målte efter på min gamle maskine forsvandt kun den "negative" halvdel. /hvilket matchede meget godt men noge billeder jeg fandt på nettet.

Jeg har fulgt signalvejen i signal preamp og signal line amp uden problemer. Jeg har målt på alle transistorer og alle DC tal ser fine ud. Jeg har tjekket de to modstande R74 og R75 og de er på 47k... kan det være dioderne der er stået af?? jeg bruger FDH300.

Det underlige er at jeg har lavet to boards - og BEGGE boards opfører sig sådan.

Altså maskinen comp'er overhovedet ikke. meteret er dødt som en sild. Jeg har prøvet at koble meteret fra, da det var nogle gamle metre som jeg havde fået fra en gammel mixer, så måske var det det.  men jeg har testet med 1khz sinus 0,775 v (0db) og de reagerer fint nok på det.

Med eller uden meter - der er simpelthen ingen comprimering. Q-bias justeringen forløb uden problemer. meteret reagerede fint på det.

Jeg bruger den elektroniske balancering og boardet er et mnats 1176 rev J output trafoen er oep (da der sidder lundahl i mine to andre maskiner på både ind og ud gang)

Jeg er tør for ideer.  Er der mon nogle som har en ide?

Kh Anders B

Så som du kan se er jeg på bar bund. Det er selvfølgelig ikke usandsynligt at jeg har lavet samme fejl to gange - men hvad pokker kan det være.???

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #3 on: April 03, 2012, 10:28:50 AM »
Hvis den ikke comper kan det være du har et short til ground et sted. Den vil så reagerer som den er i bypass hvilket jo passer meget godt på din oplevelse. Prøv at kigge på diagrammet og check rundt om ved de punkter du bruger til bypass. Hvis dette er fejlen burde der dog være en form for reaktion på meteret i VU med mindre du har endnu en fejl der.

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #4 on: April 03, 2012, 12:25:32 PM »
Det prøver jeg. Metret virker fint i VU.  skifter også fint til GR visning (står på nul dB) men der er bare ingen GR - hverken at se eller høre... Jeg tjekker for kortslutning.

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #5 on: April 03, 2012, 12:37:54 PM »
Og tænker så lige noget: er det muligt at FDH300 dioderne ikke virker med mnats? skal det være FDH333? Det er jo lige her signalet forsvinder hvilket jo giver meget god mening, da der så ikke kommer noget signal til release og attack pot.metrene... Kan nogen mon be eller afkræfte?

Anders

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #6 on: April 03, 2012, 02:15:16 PM »
hvis alt virker fint på nær den ikke comper er jeg næsten sikker på du har en fejl hvor enten din forkabling eller en lodde ø shorter til ground og dermed sætter compen i bypass. Kan ikke lige huske det men tror det er ved punkt 18 i kablingen. Der er ingen forskel på mnats rev j og gustavs print i forhold til component værdier så har du bygget noget der virker med de dioder er det nok ikke der problemet er

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #7 on: April 04, 2012, 09:58:25 AM »
Der er ingen forskel på mnats rev j og gustavs print i forhold til component værdier så har du bygget noget der virker med de dioder er det nok ikke der problemet er
Nej det er også det jeg tænker. Men det er altså lige DER signalet forsvinder fra GR control Amp. Der burde være et signal på skobet der viser den positive halvdel af kurven, men der er ingenting. Spændingen ligger på (+) siden (anoden?) af dioden CR3 og CR4 på - 1,947 og på (-) siden (katoden?) ligger den på -1,624.

Jeg har 30,7 og -10,2 på reference punkterne. Alle transistorerne ligger inden for målene på diagrammet +/- 5%

Jeg har tjekket for short to ground og der er ingen...

Måske er hammeren ikke stor nok.... we need more cowbell!!!!!!

Det er også lidt underligt at begge print opfører sig ens... specielt hvis det er en kortslutning.....

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #8 on: April 04, 2012, 11:50:14 AM »
Har du vendt dine tantaler rigtigt

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #9 on: April 04, 2012, 03:05:35 PM »

Har du vendt dine tantaler rigtigt

Jep.

Jeg har fundet denne side
http://www.axtsystems.com/index.php?option=com_content&view=article&id=57:1176lnproblems&catid=34:1176ln&Itemid=62

og når jeg måler på de angivne steder med en 1khz sinus 1 v p-p  ser det fint ud indtil Basis på Q2. her måler jeg alt, alt for lidt kun ca 20 mV hvor der burde være 100 mV. (jvf målingerne på hjælpesiden) DC spændingen ser dog fin ud (passer med målingerne i skemaet på hjemmesiden) Jeg har dobbelt tjekket R6 og R10

Nu får den sgu snart påskeferie og bliver sat i skammekrogen...

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #10 on: April 04, 2012, 10:17:52 PM »
Du må jo have vendt noget forkert eller have en forkert værdi på et komponent da det er ens for begge maskiner.

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #11 on: October 08, 2013, 01:28:25 AM »
Du må jo have vendt noget forkert eller have en forkert værdi på et komponent da det er ens for begge maskiner.

Ja, men hvad? Det virker simpelthen som om der ikke kommer nok juice ind i maskinen. hvis jeg sender en sinustone ind - 1kHz men ikke på 0dbm men på 20dbm så kan jeg fint kalibrere maskinen. og det stemmer meget godt overens med at jeg målte alt for lidt på mit skob på basis af Q2.

Måske er jeg kommet frem til at det må være noget i det balancerede input....

gode bud søges....