Author Topic: Et par spørgsmål om lodning og loddetekniker  (Read 8501 times)

Offline Anton Rank

  • picoposter
  • Posts: 2
Et par spørgsmål om lodning og loddetekniker
« on: April 30, 2012, 03:35:03 PM »
Jeg har ikke penge til professionelle, så har købt noget rimeligt billigt loddegrej på ebay,
samt nogle komponenter og et øve-circuit. Har læst et tidligere topic herinde fra 2005 om
samme område, men synes ikke helt det var fyldestgørende, da jeg er vaske ægte newbie
på dette område.

Mine spørgsmål lyder:
Hvad hedder de maskiner/apparater som både kan måle modstand, effekt og bruges til at klemme om loddeemner for
at varme dem op før man lodder? Bruges i denne video, men mindes ikke at han nævner hvad det er: http://www.youtube.com/watch?v=C2T7crNnOA8&list=UU8AgXWvEbsuZhlqqXR2q5DQ&index=27&feature=plcp
Loddefedt, nogen siger det ikke er nødvendigt, men hvad gør det i det hele taget? Skal man komme det på kolben, loddeemnet, tinnet?
Hvad er basics, hvis man gerne vil have en god teknik og få et blankt resultat? Skal man bruge meget varme eller lidt varme?
Hvordan "annulerer" man en loddefejl uden at det går for meget ud over komponenter, pots, switches osv.?

Tak på forhånd, venlig hilsen
Anton Rank // Rank Corp
 

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
Re: Et par spørgsmål om lodning og loddetekniker
« Reply #1 on: April 30, 2012, 11:43:02 PM »
Hej Anton,

Velkommen til.

Det du bruger til at måle værdier for komponenter hedder et Multimeter. Den kan bruges til at måle modstand (Ohm), spænding (Volt), strøm (ampere) og i nogle tilfælde også kapacitet (Farad).
De kommer i mange varianter og priser, men hvis du skal bruge det til at lave guitar kredsløb eller kun til at måle nogle grund spændinger i et kredsløb så behøver du ikke smide mange tusind kroner efter det.

Det han i videoen bruger til at aflede varme (ikke varme op) er bare en ledning med et krokodille næb, forbundet til en køleprofil.
Grunden til at han gør det, er for at undgå at selve komponenten bliver for varm, og tager skade ved lodningen.
Dette ser jeg dog som totalt unødvendigt! Jeg har aldrig brugt sådan noget, og har lavet rigtig meget elektronik igennem tiden. Når du ikke har kolben på dit emne i mere end ti sekunder, så er det intet problem. Og det har du sjældent! :)

Jeg bruger helst loddetin, med flux i. Det erstatter behovet for lodde fedt. Grunden til at man bruger det, er for at få en bedre varmeledning. Man overføre altså energien fra kolben til komponenten mere effektivt.
Ikke voldsomt kritisk til almindelige lodde opgaver, men for eksempel, hvis du skal lodde en kondensator på potentionmeterets hus, som på videoen, så kan det være praktisk, da der skal meget varme, til for at varme så stor en overfalde op.

Hvis du lodder med blyfri loddetin og komponenter, så er det 400 grader celcius. Helst med en loddekolbe specielt til blyfri.
Blyfri tin kræver en mere nøjagtig regulering af temperaturen for at give gode lodninger, hvorfor udstyret ofte har en højere pris.

Med blyholdigt tin, så er 350 grader celcius nok. Dog hvis du skal varme store overflader, som nævnt tidligere, så skru lidt op for varmen, så det går hurtigere. Det sker der ikke noget ved.

Jeg går ud fra du vil arbejde med blyholdigt, da det er nemmest!
Min fremgangsmåde:
Varm ledningen/komponenten op og tilfør tin, så kobberet/lederen er dækket og lad den køle ned. Sørg for at tilføre tin på kobberet/lederen og ikke kolben. Det er først når kobberet/lederen er 350 grader at tinnet binder ordentligt.
Stik enden af ledningen igennem hullet i printet og tilfør tin fra undersiden til du får en konisk tin overflad og fjern kolben og tin. Voila'... :)

Husk på at de fleste komponenter er designet til 350/400 grader i max 10 sekunder. Ikke fordi det skal stresses afsted, men bare lad være med at sidde og fifle for længe med det. Så hellere lige vente til det er kølet ned igen.

Loddefejl er en meget abstrakt betegnelse. Normalt så er der forbindelse når komponenten sidder fast. Hvis du lodder i print, så sørg for at der er tin nok til at dække hele loddeøen på printet, så der er fat i komponenten 360 grader rundt om den.

Hvis der mangler lidt tin, så varm op og tilføj lidt mere.
Hvis der er for meget, så det ser grimt ud, kan du fjerne det igen med sygetråd eller en tinsuger, eller vende printet om, og lade som ingen ting. :)

Håber det gav lidt afklaring. Der kom da ord nok på.

Hilsen Bjørn
/ Bjørn

Offline Anton Rank

  • picoposter
  • Posts: 2
Re: Et par spørgsmål om lodning og loddetekniker
« Reply #2 on: May 03, 2012, 07:00:08 PM »
Tusind tak for svaret, det afklarede en hel del. Så jeg vil snarest kaste mig i DIY'ens smalle gader og forhåbentlig lykkes det ellers vender jeg stærkt tilbage med flere noob-spørgsmål ;)