Author Topic: B&O BM3  (Read 2058 times)

Offline Torben Frederiksen

• picoposter
B&O BM3
« on: May 15, 2012, 01:36:59 AM »
Har købt 2 stk BM3 båndmikrofon , hvor den ene havde et defekt bånd. jeg prøvet lidt for sjovt at lave et nyt bånd af et stykke cigarret alufolie.
blev lidt overasket over lyden, den lyder faktisk en del bedre en den der ikke var er defekt, men har et mindre output, jeg læste lidt om emnet på nettet
og fandt ud af at et tykkere bånd gav et mindre output, cigarret alufolie er ca 0.006mm og at det orginale bånd var 0.0025mm og derfor et mindre output. men hvorfor lyder den så bedre, tænke måske at det orginale alubåndet kunne korrodere med tiden. jeg ved at magneterne mister deres styrke med tiden. hvis man satte et nyt 0.0025mm bånd i og skiftet magneterne med nogle neodymium magneter. så ville man få et meget større output, men ville man også få en større følsomhed og hvad med mikrofon trafoen ville den kunne tåle den extra gain men ville få med så kraftige magneter?. kunne godt tænke mig at høre om der er nogle af jer der har experimenteret lidt med gamle båndmikrofoner.

Offline Bodtbody

• picoposter
Re: B&O BM3
« Reply #1 on: May 19, 2012, 12:02:48 PM »
I teorien har båndets tykkelse ikke indflydelse på lyden , men som du skriver jo tyndere bånd (masse) jo mere output.
Jeg syntes dog at tyndere bånd lyder bedre , men det er svært at vurdere når output ændrer sig.
BBC lavede på et tidspunkt en udførlig rapport omkring konstuktion af båndmikrofoner , den rapport danner grundlaget for Coles mikrofoner.
De kommer frem til , i de grove træk , at vigtige ting i en båndmikrofon er , magneternes styrke og udformning , båndets dimensioner.

Jeg vil tilføje , transformatorens kvalitet.
Jeg selv bruger Lundhahl transformatorer.

En båndmikrofon vil næsten altid være liniær i området ca. 20 Hz til ca. 8.000 Hz 
Men magneternes udformning bestemmer hvor langt op over de ca 8.000 Hz du kommer .
Folderne (corrugations) af båndet har også en betydning , for mange og for dybe folder kan gi et dyk efter ca 8.000 Hz

Læser du på nettet vil du se meget omkring båndets "tuning" en ting der har at gøre med båndets egenressonans , i praksis ligger denne langt under det hørbare , og en enkel måde at gå til det på er at sørge for at båndet lige nøjagtigt er strammet så meget at det ikke buer når man holder mikrofonen vandret. Betydningen af denne "tuning" mener jeg er overdrevet og som sagt , hænger båndet ikke og slasker eller er spændt vildt meget er du kørende.

Generelt kan man sige at BM3 er velkonstrueret og har god længde og bredde på båndet.
Huset er også fint og modvirker instrålende  støj , en vigtig ting.

En stærkere magnet og/eller et tyndere bånd vil gi et større output som du skriver.

Den Jørgen Schou transformator der sidder i dine mikrofoner kan sagtens håndtere et større signal fra båndet , ingen problem i det.

Jeg tror du skal starte med at experimentere med tykkelsen og foldningen af dine bånd , se på det med magneterne bagefter , som regel er de ok.
I øvrigt har B&O valgt kun at folde båndet ca 5 mm for oven og for neden , båndet er fladt på midten.
Foldningen af båndet tjener bl.a det formål at stabilisere båndet over bredden , her ser du B&O s bånd krummer på grund af alder.

Nå men håber du kan bruge lidt af det her.

« Last Edit: May 20, 2012, 09:33:28 AM by Bodtbody »

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: B&O BM3
« Reply #2 on: May 20, 2012, 09:03:25 AM »
Rigtig god post, tak!!

Jakob E.