Author Topic: Sync af ekstern hardware/555 kredsen  (Read 4525 times)

Offline the19thbear

• picoposter
Sync af ekstern hardware/555 kredsen
« on: May 23, 2012, 09:37:25 PM »
Hej folkens. Jeg har allerede opslået dette på electro-music forummet, men endnu intet svar, så  jeg prøver her.
Det er bare en copy/paste af det engelske jeg har skrevet:

Hi. I have a Elka wilgamat III
Im trying to sync it up via an external sync ( a metronome from my DA on my pc). But it wont work.. this works fine on my juno 6.

Could anyone tell me what i need to do to get it working?
As you can see the 555 timer is feeding a "sync out" and the CPU that sends pulses out to everything.(drums, arpeggio etc)

I tried inserting the metronome signal on the pin that says 17,5 on the 410CST1474(the top circuit), because it leads directly to the CPU coming from the 555 IC (IC 7) and also on right after IC's output (the sync signal comes from the 555 and goes into IC 9 and out)

If i want to go the midi way could i then use this?
http://m.bareille.free.fr/mc628/mc628.html
« Last Edit: January 04, 2015, 04:37:32 PM by the19thbear »

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: Sync af ekstern hardware/555 kredsen
« Reply #1 on: May 24, 2012, 06:32:10 AM »
Så du vil gerne ha' en "clock-in" eller en "sync in" indgang i stedet for en udgang?

Er der ikke nogen sync-indgang el. lign allerede? Ville gi' mening når der er en -udgang.

Hvis du skal bruge midi, skal du have et midi-interface der kan splitte clock-data fra og generere en clock af nødvendig type - der skal sendes ind i cpu i stedet for det der kommer fra din variable oscillator.

Hvis altså jeg ellers forstår det rigtigt...

Jakob E.

Offline the19thbear

• picoposter
« Reply #2 on: January 04, 2015, 04:40:51 PM »
Ja... så gik der lige næsten 3 år:) men her er svaret.

Jeg vil gerne ha sync ind. Der er ikke sync ind pt.

Jeg ville gerne kunne gå udenom 555 timerkredsen, eller kontrollere den via en helt alm ekstern puls. Denne puls kunne genereres af et lydkort, eller midigeneratordims. Men i første omgang bare en puls fra et lydkort, da det er lettest at eksperimentere på denne måde, og så tage den videre derfra.

Mit mål er at kunne synce maskinen på så den spiller til feks et sync spor i en daw.. ligesom smtpe, eller bare få genereret midi clock som så bliver oversat til noget som elkaen kan forstå.

En umiddelbar tanke:
Det lader til at 555 kredsen generer en puls som så konverteres via noget halløj, til sync out, og videre tilbage til pin 7 på cpuen. ved pin 7 er det måske en konstant spænding, og CPU regulerer tempo alt efter hvor mange volt der er på pin7, eller også går der en puls i stil med "clock out" ned til CPUen og den regulerer tempo på resten af tingene alt efter hvor hurtigt pulsen på pin7 er. En tanke kunne så være at gå udenom potmetret og istedet lave noget clock til modstandskonvertering. dvs at indsætte et kredsløb som kan sende lav/høj spænding ud alt efter hvor hurtig ens clock input er. Det kan bare hurtigt blive noget ged, da det vil være meget ustabilt iforhold til timing. spændingen skal være HELT præcis for at maskinen skal kunne være i tempo med andre ting.

En anden løsning er så at: Find output fra 555 (pin 3) og cutte forbindelsen til resten af verden (forbindelsen der går til IC 9), og så istedet indsætte sin egen clock på samme linje, som så går videre op til clock out/tilbage til CPUen.

Ville det virke? Og er kredsløbet delt sådan op som jeg antager? At der genereres clock fra 555, videre op til clock out og så tilbage til CPU som styres af den clock?

tak:)
« Last Edit: January 04, 2015, 05:03:52 PM by the19thbear »

Offline RainbowUnicorns

• picoposter
« Reply #3 on: October 19, 2015, 05:22:07 AM »
Ja, du har ret i at 555 timeren fungerer som clock generator, udgangen går ind i en inverting schmitt trigger (blok 9), som kun kan være on / off i forhold til en threshold i ic kredsen.
Både 27 or 28 er binære tællere, som deler clock op i 1/2 - 1/4 osv.. dele..

Selve 555 timeren med 47nF, 15K og 680K timing caps / modstande, giver 42,81 Hz med en duty på 98% - en periode tid på 23,359 ms.
Inverted via blok 9 (pin 2) burde give en on-pulse på 493,5 µS - give or take. Du skal selvfølgelig ha' propagation delay, jitter og licensmanden i mente dér..  ;D

Efter at ha' studeret dataskemaet til (Blok 1) ic kreds D8085ac, kan jeg se at pin 7 er et - 'restart interrupt', input som har højere prioritet end 'instr', som også er en restart interrupt, der forhindrer program tælleren i at stige.
Uanset, det er en indgang, og pin 1 på blok 27 or 28 er også indgange. (active low - dividerer med 8.)
Det jeg egentlig vil frem til er at blok1 pin7 - 'inddirekte' holder begge binære tællere i sync med et 'aktive low' signal. Men kan ikke helt forstå hvordan det skulle skifte til high.
Hvis du måler med et scoop på pin 7 (Blok 1) - hvad får du så af tider? (Ja, forventer lidt at du har et scoop, når du er på det her niveau.)  ;D
« Last Edit: October 19, 2015, 06:37:37 AM by RainbowUnicorns »