Author Topic: Hjælp til valg af gain pot i Neumann V472-2  (Read 7265 times)

Offline MBuus

• picoposter
Hjælp til valg af gain pot i Neumann V472-2
« on: February 25, 2013, 11:52:00 PM »
Hej
 Jeg har for nyligt erhvervet mig nogle Neumann 472-2'er moduler og skal snarest have dem rack'et. Jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig at kunne styre gain'en på disse.
 Jeg kan umiddelbart se, ud fra de diagrammer jeg har fundet, at man skulle kunne indsætte et potmeter eller lignende mellem pin 12 og 13, men jeg har desværre ingen anelse om hvilken type jeg skal bruge (Afslører jo nok desværre her min henrivende mangel på viden om sådan noget  :) )
 Jeg kunne godt tænke mig, at have en trinvist tiltagende gain, så jeg nemmere kan huske indstillinger i fremtiden - men kan dette mon lade sig gøre?
 Hvis nogen kunne forelå hvilke potmetre , eller endnu bedre,  linke til webshops, der lagerfører lige netop det potmeter jeg skal bruge - ville jeg blive overordentligt glad :)
 Jeg har vedhæftet et diagram over preamp'en.

De venligste hilsner

Martin Buus

Offline crevil

• nanoposter
Re: Hjælp til valg af gain pot i Neumann V472-2
« Reply #1 on: February 26, 2013, 09:03:56 AM »
Hvor meget gain skal den have? Det er lidt det spørgsmålet bliver.

Når man indsætter et potentiometer eller nogle modstande mellem 12 og 13 øger du gain for operationsforstærkeren.
Denne beregnes med den simple ligning G = 1 + 10k / Rgk.
Altså, hvis du smider en 100k ohm potmeter ind, så vil du i laveste gain indstilling få: G = 1 + 10k / 100k = 1,1 altså næsten unity gain, som den er som udgangspunkt, så vidt jeg kan se. Hvis du valgte 50k ohm vil du som minimum have G = 1 + 10k / 50k = 1,2. Her vil forstærkningen dog være nemmere at indstille, da den så at sige hurtigere tager fat. Hvis den står i midter stilling giver det: G = 1 + 10k / 25k = 1,4.

Håber det giver lidt mening.

Men hvor meget den skal forstærke, sætter altså din grænse. Hvis du gerne vil tænke forstærkningen i dB er her formlen:
dB = 20 * log(G).

Altså hvis du har en G på 10 (En modstand på omkring 1k) får du i dB : 20 * log(10) = 20 dB forstærkning. :)
Nok om det teoretiske.

Jeg ville nok vælge en 50k - 100k ohms pot. Med en modstand i serie med potentiometeret kan du sætte en øvre grænse for forstærkningen, hvis du ønsker det. Men jeg har ingen erfaring med det, jeg snakker kun ud fra diagrammet.
/ Bjørn

Offline MBuus

• picoposter
« Reply #2 on: February 26, 2013, 09:02:07 PM »
Hej Bjørn tak for uddybende svar!
 Jeg vil som udgangspunkt bruge dem til trommer (rock og metal), så jeg har nok ikke brug for særligt meget gain - er der en generel tommelfingerregel?
 Jeg har et par Golden Age Project pre 73 mk II og kan egentligt rigtig godt lide konfigurationen med separat gain og output. Er det muligt at lave samme konfiguration med mine Neumann preamps og ville jeg umiddelbart kunne montere output potmeter lige før output XLR? Beklager de ret "newbie"-agtige spørgsmål, men jeg må nok indse, at jeg har brugt alt min tid på at spille musik og ikke så meget tid på at forstå mine redskaber til det:)

De venligste hilsner

Martin Buus

Offline crevil

• nanoposter
« Reply #3 on: February 27, 2013, 08:11:22 AM »
Hej, selv tak. :)

Lige umiddelbart har din Golden Age pre 80 dB forstærkning. :) Der skal alligevel noget til at få signal fra mikrofonen op til line level. :)

Konstruktionen er dog bygget så der kun er 1 gain stage. Der bliver kun forstærket én gang. Og den gain kontrol som vi snakker om her, er på en måde din Output Gain. Ikke input gain.

Jeg tror nogle med bedre forstand på transformer kredsløbende kan komme ind her. Jeg kan simpelt hen ikke huske hvordan det hænger sammen. Men måske man kan indsætte et potentiometer mellem transformeren (Pin 1) og indgangs kondencatoren på 10 uF. Men er ikke sikker. Jeg forestiller mig noget lignende en guitar volume kontrol. Men måske nogen har et bedre bud.

Dog ville jeg ikke bruge tid på det. :)
/ Bjørn

Offline MBuus

• picoposter
« Reply #4 on: March 04, 2013, 07:45:18 PM »
Perfekt - tak for grundigt svar igen:)

Offline crevil

• nanoposter
« Reply #5 on: March 04, 2013, 09:43:57 PM »
Så lidt. :)

Håber det kommer til at spille for dig. Smid endelig lidt billeder op af det. Det kan vi jo alle godt lide. ;)
/ Bjørn

Offline MBuus

• picoposter
« Reply #6 on: October 28, 2013, 11:57:34 PM »
Jeg måtte desværre indse, at min mangel på evner elektronikmæssigt og et par turnéer, gjorde, at jeg måtte krybe til korset og få hjælp udefra.
Jeg indser, at dette nok er en smule "blasfemisk" på disse kanter, men ville da lige dele resultatet med jer alligevel og håber, at I kan bære over med mig  :)

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #7 on: October 29, 2013, 10:16:34 AM »
Nøjj, den blev flot!

Offline crevil

• nanoposter
« Reply #8 on: October 29, 2013, 10:44:22 AM »
Flot!!! :o
/ Bjørn