SSL9k med phantompower, PAD, phase og clipping indicatorHej folkens,
Langt om længe har jeg fået lidt billeder klar af mine nye SSL9k preamp. Det blev til 2 kanaler i denne omgang, men alt er klart til at udvide med 2 kanaler mere hvis det engang bliver aktuelt. Det inderbære forboring af frontens bagside, så det er nemt at smide en boremaskine igennem med det rigtige bor og så er det klaret.
Jeg har også udvidet den med phantompower, 20 dB PAD og polaritets omskifter samt et
signal/clippingkredsløb (
http://groupdiy.dk/index.php?topic=1969.0) så man kan se når der er signal og når man er 3 dB fra clipping i form af en 2 farvet LED som skifter fra grøn til rød.
Da jeg er über perfectionist i planlægningsfasen har jeg brugt nogle timer på 3D tegning i Google SketchUp. Der efter gik jeg i gang med at finde komponenter og matche priser. Jeg har også brugt en del tid på at få lavet en komplet indkøbsliste. Læs igen perfektionist.
Kassen er købt hos Musikding, de forhandler dem dog ikke længere af en eller anden grund i 1U størrelse, men jeg fik heldigvis min inden.
Lidt info om projektetPrint er købt hos Gustav på
http://www.pcbgrinder.com. Jeg nåede lige at få dem inden han lukkede salget, så det var dejligt.
De fleste komponenter er købt igennem Elextra i Aarhus og Musikding i Tyskland. Transistorer og balancerings ICer er købt i USA hos Electrocronic som har
Parts Store. Rigtig fin fyr, som også købte hjem fra Mouser og sendte det samlet her over, så man sparede Mouser fragt (300,-).
Nå, men her er alle billeder!
Først mine 3D forberedelser. Som man kan se, kan der lige præcis klemmes 4 kanaler ind hvis man vil.

Jeg er ved at have samlet alle komponenterne og skal i gang med at samle clipping og input kredsløbene

Jeg har brugt Eagle til at lave et komponentudlæg til Stripboard med minst mulige bane skæringer

Det samme gælder input kredsløbet

Kassen har jeg boret osv. på Godsbanen i Aarhus C. Jeg betalte omkring 100 kroner for at bruge deres udstyr i nogle timer, så det er dejligt!

Da der er meget lidt plads i mellem låg og bund i denne type kasse var jeg nød til at lave nogle udskæringer så der var plads til mine knapper

Jeg lavede en lille malerkabine på terrassen med en flyttekasse og har sprøjtespartlet, malet og lakeret forpladen. Der er dog kun lige et par billeder. Jeg rykkede ind i mit depot rum efter spartlingen da der var lidt for koldt ude.

Ingen billeder af selve preamp printet, men her er jeg klar til første test. Det blev MEGET rodet med alle de ledninger til mine input print. Det må blive et rigtigt PCB med knapper direkte på næste gang!

Så er det testet og samlet med front. Her kan man se den grønne diode lyse når der er signal på. Den skifter til rød når man kommer op på 3 dB fra grænsen.

Skriften er lavet med en malingtusch som så er lakeret ovenpå med en masse klar lak.

Indtil videre har jeg lavet trommer og vokal på den, og det er en rigtig dejlig klar lyd den leverer. Jeg er en glad nørd!
Hilsen Bjørn