Author Topic: komponent ender. hvornår bør de klippes???  (Read 4434 times)

Offline henriktech

  • picoposter
  • Posts: 3
komponent ender. hvornår bør de klippes???
« on: January 23, 2014, 04:56:37 PM »
hejsa :)

det er efterhånden et par år siden jeg havde en halv dag med lodde teknik på print, så det meste er røget i glemmeren…

er der en der kan svare mig på hvornår man skal klippe enderne på ens komponenter (modstande, div.) om man først lodder benene fast, eller klipper og så lodder? - mener at kunne huske noget med noget mulig åben legering???

og hvor vigtigt er det om det er bomuldshandsker man har på? - for har en masse af de der latex handsker liggende, som sidder dejligt stramt, så det er let at arbejde med de små dele.

er i øvigt ved at lave kopien af en U87'er fra Micandmod.com!

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
Re: komponent ender. hvornår bør de klippes???
« Reply #1 on: January 23, 2014, 08:01:02 PM »
Hvis man skal gøre det 100 % efter bogen, så klipper man inden man lodder.
Hvis man gør det omvendt er der en teoretisk mulighed for at lodningen kan krakelerer langs benet og give en potentiel dårlig forbindelse.
Det skal dog siges at jeg aldrig har oplevet dette.

Intet behov for specielle handsker til lodde arbejdet. Du giver bare gas med hvad du syntes er rarest. Jeg har aldrig brugt handsker.
Dog kan et ESD-armbånd og en ESD-måtte være en god ting hvis du arbejder med komponenter som er meget følsomme for statisk elektricitet. Det kunne være microcontrollere eller FET transistorer.
Men så igen, så er det sjældent at det er bøvlet værd syntes jeg. Jeg bruger det aldrig og har ikke konstateret nogle problemer på grund af det heller.
/ Bjørn

Offline malmir

  • picoposter
  • Posts: 15
Re: komponent ender. hvornår bør de klippes???
« Reply #2 on: February 05, 2014, 01:36:29 AM »
Handsker skyldes som regel dig og ikke kompponenterne. Der er bly I loddetin og det er usundt.

Fra flyindustrien har jeg : Det er forbudt at klippe efter en lodning. Buk og klip. 1 du kan letter styre hvordan tinet flyder og 2 som nævnt kan det lave dårlige lodninger. Og sågar ved tykke ben løsne loddeøen lidt, jeg var overrasket over hvor lidt der skulle til.