Author Topic: Antenne forklaring?  (Read 2296 times)

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
Antenne forklaring?
« on: March 14, 2014, 10:14:20 PM »
Er der nogen der kort kan forklare mig hvordan en antenne fungere?
Jeg har noget trådløst lysstyring i mit hus som skal have en ekstern antenne ala dem der bruges i WIFI sammenhæng.

Man kan købe en original antenne men den er noget dyr og jeg tænker at jeg måske kunne købe en 3. Parts antenne og få bedre signal for pengene. Men hvordan virker antennen egentlig. Hvorfor oplyser man dBi tal? Hvad betyder det? Er der ikke et maks i hvor meget styrke man kan opnå?

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline RainbowUnicorns

• picoposter
Re: Antenne forklaring?
« Reply #1 on: October 19, 2015, 09:09:00 AM »
En antenne fungerer ved at ha' en resonans-frekvens - Oplagte frekvenser / harmonier, hvor de løse elektroner i massefylden (Ofte kobber.) har lettest ved at forstærke hinandens resonans. (Elektronbaner, varme og absorberede frekvenser i atomerne har indvirkning på resonans-frekvensen - og her er vi på grænsen til kvantefysik, som måske ikke er nødvendigt.)

Fun fact, laver du RF sweeps på en kobberstang, og finder en resonans-frekvens ved 30 KHz, så kan du ændre frekvensen op / ned ved at køle / opvarme materialet.

.. Nå, men ofte er længden på en antenne fuld, halv eller kvart længde af den bølgelængde man enten vil modtage eller sende fra massefylden.

I dit tilfælde 2,4 GHz og måske 5 GHz (Hvis nyere router.) som har en bølgelængde på henholdsvis 12,49 cm og 5,99 cm.
Som du kan se er 5 GHz ikke en fordobling af 2,4 GHz, så derfor ser du ofte 2-4 antenner på 2,4 + 5 GHz modellerne, fordi de er adskilte og med forskellig længde.

Hvis du skifter antennen, så ændrer det ikke på hvor mange mW, der bliver sendt ud - derimod hjælper det at vælge en kanal / frekvens som andre ikke bruger, så i ikke skal - 'slås om at overdøve hinandens identiske frekvensbånd' .. får signal drop-outs, og packet fail..

*Tager gal-videnskabsmands-kappe og sølvpapirs-hat på*
.. Du kunne selvfølgelig også bare åbne din mikroovn, (indsætte pap i lukkesikringen), et par mosfets, der får gate PWM signal fra router antenne udgangen, til magnetron i mikroovnen, som også er 2,4 GHz.. så har du en 1000 W router, som er tilgængelig på det meste af sjælland, eller hvor end du er fra...  ;D (Normale routere sender med omkring 100-250 mW)
Så med 10.000 routere i et lille rum foret med sølvpapir eller i et faraday cage, som holder bølgelængderne inde, kan du stege dig selv eller mad ...  ::)

.. Ej.. det ovennævte gør du naturligvis ikke.. kunne bare ikke lade vær..  ;D
*Tager gal-videnskabsmands-kappe og sølvpapirs-hat af igen*

Angående dBi, så er det en målestol, der er blevet skabt for at få produkter til at virke bedre end de er.
Ligesom hvis jeg lancerede en bil med 100 søhestekræfter, som svarede til 90 normale hestekræfter.  ::)

Antenne gain er, udgangspunktet i en standard, hvor man bruger en halv-bølgelængde dipolantenne ved 0 dBD. (Nul decibel med dipol som reference.)
dBi tager ikke udgangspunkt i dipolantennen, men derimod en teoretisk antenne, som emitterer bølgelængder lige meget i alle retninger i en perfekt kugleform.

Det flytter skala'en 2,14 dB, og får produkter, der bruger dBi til at virke liiige lidt bedre, end dBD oplyste afsendere.

Max styrke du kan smide ind i en antenne, massefylde, metaltråd, der f.eks hænger imellem to træer er, hvor meget energi / strøm du kan smide ind, før antennen begynder at blive varm - og dermed detune fra original resonans-frekvens, som kommer til udtryk i forringet sendestyrke, og en forhøjet reaktans, der så får varmen til at dale igen - resonans-frekvensen vender tilbage til sit originale stadie / udgangspunkt, .. og den cyklus bliver ved - det hele begynder at gå i selvsving, og at resonere med en ny frekvens i sig selv udover de andre - 'naturlige harmonier'.
- Derudover så har luft også en - 'mæthed', ligesom kernematerialet i en transformer, hvor signalet begynder at kollapse - 'ikke kan holde på mere energi', hvor elektronerne i materialet ikke kan skifte videre i bane, på grund af kontra ladninger i partikler, der holder dem i skak, det får sinus waveforms til direkte at få pulse formet signal / lyd. Dog er mange radio signaler pulse formet, så mætheden kommer til udtryk i andre variabler..

Ja, så må det vist være nok over-analyserende ævl og forklaringer ...  ;D
« Last Edit: October 19, 2015, 09:43:59 AM by RainbowUnicorns »