Author Topic: Endnu en G7 ser dagens lys!  (Read 4889 times)

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Endnu en G7 ser dagens lys!
« on: October 26, 2014, 10:08:48 PM »
Jeg skrællede min SolidTube og fyldte den med en G7 i stedet. Billeder nederst i indlægget.  ;D

Og så kæmpe tak til Jakob for designet og for hjælp og konstant og, set udefra ;), utrættelig assistance og tålmodighed. Du har gjort det muligt for mig at få en awesome drømmemikrofon som ikke står tilbage for de fedeste og dyreste mics på markedet. På trods af det brum der er lige i skrivende stund kan jeg sagtens høre hvor godt den lyder. Det er jo helt vildt. Det kan muligvis blive endnu bedre med en kapsel fra Tim Campbell, men "bare" med denne i er det allerede en formidabel mic.

Jeg er sikker på at du selv synes det er fedt og alt det der. Du er jo heller ikke uvant med det fuldfede grej omkring dig, men jeg vil godt lige understrege her midt i en tråd hvor du jo nærmest yder damage control, redder projekter og mest af alt hører om alt bøvlet alle vi andre har med bl.a. de ting du har tilvejebragt, at den opløftede følelse og de blanke øjne man sidder med når det hele spiller og det går op for én HVOR vildt det er at man sidder med i dette tilfælde en mikrofon af en kvalitet som andre med penge beredvilligt slipper mellem 30 og 80.000,- kr for.... I en situation hvor man tænker at sådan en får jeg ALDRIG råd til i mit lille studie, føles det som pludselig at få den forærende. Det er helt fantastisk!

Formålet med hele øvelsen er jo at man lærer en masse når man laver mikrofonen, men man kan jo også lære noget af mindre awesome projekter + du kunne jo snildt bare ha' designet denne mic med salg for øje. Så du skal have en kæmpe tak for at du ikke alene lærer fra dig men samtidig forærer de der gider tage hænderne op af lommen et fænomenalt stykke værktøj som belønning for at tage lidt lærdom ind.

Tusind tak, Jakob! Det kan ikke siges nok og du må aldrig glemme at vi er rigtig rigtig mange der er meget meget taknemmelige. Også selvom vi ofte bare siger et hurtigt tak og så er vi videre på næste projekt.

Også TUSIND tak til Lars for dit altid behagelige og gavmilde væsen + BeyerDynamic trafo og PF86 som nu sidder solidt plantet i min G7. Også tak for et par (ind)spark når jeg begyndte at ryge ud ad en tangent vedr. at ville nærme mig U47 og andet. Når man laver sådan en G7 mic hér som ikke er 100% noget andet end lige præcis sig selv så skal man ikke prøve/ønske at få den til at lyde som en anden mic. Man skal bare vælge den kapsel man tror vil passe én/kredsløbet bedst, og optimalt er det jo at benytte muligheden for at prøve forskellige kapsler af. G7 er en fantastisk lydende mic i sig selv men den lyder lige så forskelligt fra U47 og Ela M 251 som de to lyder fra hinanden. En G7 er "bare" endnu en stjerne i det univers, så nyd den ganske roligt på dens egne præmisser og nyd at du kan tilrette og eksperimentere så du får den variant af en G7 som passer dig optimalt.
Tak, Lars! Jeg skulle både lige fatte dét helt og så er det jo lækkert med den lille "eksotiske" trafo.

Og endnu tusind tak til Gustav for din gavmildhed og din smukke person! Ud over printet er G7'eren er nu spækket næsten udelukkende med komponenter jeg fik af dig. Det har jo sparet mig for både overvejelser, tid og nogle penge. Forskellen på dig og færdiglavet bacon fra Tulip er at du gør det let OG lækkert! :P

I fortjener alle tre kun gode ting i livet! Tak skal I ha'!









« Last Edit: October 28, 2014, 04:41:55 AM by Luny Tune »
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
Re: Endnu en G7 ser dagens lys!
« Reply #1 on: October 27, 2014, 09:05:12 AM »
Den ser nu altså godt ud!
/ Bjørn

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: Endnu en G7 ser dagens lys!
« Reply #2 on: October 28, 2014, 05:17:50 AM »
Yeah...! 8)

Og jeg fik jo elimineret det sidste brum også. Som man kan se på billederne så er der en lille rød plastikrude som man kunne kigge igennem og se "røret gløde" da det var en SolidTube mikrofon. (Yeah, right!) Det hul i metalkonstruktionen/skærmen var nok til at der kunne stråle støj ind. Det blev klistret til med sølvpapir og så var der ro. ;D

Jeg var nødt til at vende indmaden om så man kan kunne alligevel ikke se røret. No harm done.

Jeg skal nok lægge lydeksempler op, men jeg kan kommentere på min oplevelse af den som speakmikrofon i forhold til min U195 at den lyder bedre. Det er lidt svært at sammenligne nøgternt fordi U195 lyder lidt eq'et i sig selv. Den lyder hamrende godt men den har et lille dyk i den lyse mellemtone som sammen med den lidt hypede top i den gør at den lyder lidt eq'et. Når jeg laver speak eq'er jeg faktisk ikke yderligere på den. Når jeg laver sang gennem den kan jeg godt lide at modvirke det lille dyk i den lyse mellemtone ved at tilføje lidt med en eq.

Min G7 her er en smule modsat. Den RK-12 kapsel der sidder i har en lille pukkel/hævning i den lyse mellemtone og når man sidder og sammenligner speaks så får man straks lyst til at eq'e den lidt ned. MEN måske er det netop fordi jeg er så vant til IKKE at høre det område så kraftigt. Jeg skal lige arbejde lidt på G7'eren på dens egne præmisser inden jeg fælder dom. Til gengæld er toppen ikke hypet. Den lyder naturlig og selvom man hælder top på så lyder den stadig smooth og lækker. Og bunden i mikrofonen....Jammmmen altså,  den er dejlig!! :P

Jeg satte lige mit ønske om en Tim Campbell-kapsel på hold indtil jeg hørte denne RK-12, men jeg føler mig i skrivende stund sikker på at der skal en af Tims kapsler i. Det der lyse mellemtoneløft slår mig indtil videre som værende lige lovlig kraftigt. MEN som sagt så må jeg lige ha' testet lidt mere. :)

EDIT: Det der står med RØD TEKST skyldes en kvajefejl fra min side. Se indlægget herunder med forklaring.
« Last Edit: November 03, 2014, 12:57:43 AM by Luny Tune »
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: Endnu en G7 ser dagens lys!
« Reply #3 on: November 01, 2014, 03:52:48 AM »
Jeg blev nødt til at skodde SolidTube strømforsyningen også, så i med strømforsyningen Jakob designede til mikrofonen.

Jeg troede lige jeg havde fået noget dyb brum/sus at slås med men det viste sig at Pattern switchen bare skulle have lidt massage.

Mens den varmede op så jeg kunne tjekke spændinger og justere gløden helt på plads så skrabede jeg det gamle tryk af kassen og tegnede lidt nyt. SÅ er det rigtig DIY når man tegner på frontpanelet med tusch! ;D



I morgen skal der testes mere indgående! :P
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: Endnu en G7 ser dagens lys!
« Reply #4 on: November 02, 2014, 10:49:37 PM »
Jeg skylder en kvajebajer!! :-[

Den RK-12 kapsel der sidder i har en lille pukkel/hævning i den lyse mellemtone og når man sidder og sammenligner speaks så får man straks lyst til at eq'e den lidt ned. MEN måske er det netop fordi jeg er så vant til IKKE at høre det område så kraftigt. Jeg skal lige arbejde lidt på G7'eren på dens egne præmisser inden jeg fælder dom. Til gengæld er toppen ikke hypet. Den lyder naturlig og selvom man hælder top på så lyder den stadig smooth og lækker. Og bunden i mikrofonen....Jammmmen altså,  den er dejlig!! :P

Jeg satte lige mit ønske om en Tim Campbell-kapsel på hold indtil jeg hørte denne RK-12, men jeg føler mig i skrivende stund sikker på at der skal en af Tims kapsler i. Det der lyse mellemtoneløft slår mig indtil videre som værende lige lovlig kraftigt. MEN som sagt så må jeg lige ha' testet lidt mere. :)

SIKKE et fjols....!!! Eq'en på kanalen G7 var hooket op til var aktiv med et boost i den øvre mellemtone...! Holllllld nu KÆFT hvor er det amatøragtigt!! ::)

NÅ, men den gode nyhed er jo så at det dermed slet ikke er kapslen der har den medfødte karakter. Kapslen lyder bare pissegodt! MY BAD!

Tilbage står naturligvis stadig at få prøvet en Tim Campbell kapsel. Den lyder muligvis endnu bedre, men jeg kan hermed i hvert fald konkludere at G7 med en Microphone-Parts.com RK-12 kapsel i slår en Soundelux U195 på alle punkter.

U195 er fed til speak da man til e-learning og den slags slet ikke behøver eq'e noget som helst ekstra. Til sang er den absolut også fed, omend dens lidt "eq'ede" karakter godt KAN udfordre øret fra tid til anden. Man skal være lidt opmærksom på at toppen kan være en smule hidsig. Den er af høj kvalitet, tager godt imod eq og toppen er meget let at tæmme med en god de-esser og lyder stadig godt når der hældes mere på efter de-essingen. Det er bare en fed mic.

G7 m/RK-12 har ligesom bare "mere af det hele" PLUS en meget mere smooth top. Den lyder virkelig "naturlig" og er i mine ører ikke hypet i noget område. Helt bestemt topklasse! Så mangler man et alternativ til Tim Campbells lækre kapsel så tøv ikke med en kapsel fra Microphone-Parts.com. $109 kostede denne her og den blev sendt fra deres lager i England så der røg ikke dumme ekstra udgifter på. Det er i skrivende stund 650,- DKK for en kapsel der i det allermindste giver dig et resultat som slår en Soundelux U195 jeg gav over 10.000,- for. Priser for mikrofoner der i mine ører hørbart slår U195, U87, Brauner Phantom C og deres lige koster over 25.000,- så selvom Tims kapsel måtte være ekstra lækker så er man voldsomt godt kørende "bare" med en kapsel fra Microphone-Parts.com.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
Re: Endnu en G7 ser dagens lys!
« Reply #5 on: November 20, 2014, 11:03:43 PM »
Jeg skylder en kvajebajer!! :-[
...
SIKKE et fjols....!!! Eq'en på kanalen G7 var hooket op til var aktiv med et boost i den øvre mellemtone...! Holllllld nu KÆFT hvor er det amatøragtigt!! ::)

Det er sku sjovt.! Haha, klassisk og simpelt. Godt at du opdagede det, og ikke fik banket den holdning helt fast i hovedet inden. ;)
/ Bjørn