Author Topic: Diagram til Orland limiter  (Read 10362 times)

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #15 on: October 22, 2015, 02:12:00 PM »
Var der selv, prøvede i lang tid at lave en hæderligt-lydende multibåndscomp - forgæves.

..prøv at lave et fase-plot af re-kombinationen af dine filtre: Selv når man laver nær-perfekte summeringer i frekvens-domæne, flytter man bare problemet over i tids-domæne.

Det nærmeste jeg kom på noget ordentligt var et første ordens lavpas, og så signal-minus-lavpas for at lave højpas. Dette giver en masse snavs i frekvensdomæne, men er meget bedre i tidsdomæne. Til gengæld ka' man kun lave eet knækpunkt med mindre man roder sig ud i noget stort, der nok hellere burde realiseres i DSP alligevel. Og når først man begynder at gain-regulere på del-båndene, "passer" re-combiningen ikke længere helt.... Lidt ligesom den mekanisme der giver intersample-peaks over 0dBFS i digitale redigeringer..

Jakob E.

Offline RainbowUnicorns

• picoposter
« Reply #16 on: October 23, 2015, 09:20:38 AM »
1. orden lowpass signal, der udfaser lave frekvenser fra et fuldt spekret signal for at få et - 'highpass' signal (Hvis jeg forstod din forklaring korrekt.), lyder for mig som dømt til at være fyldt med artifacts og metalklang lyd?
Med fare for at fornærme dig, så lyder det altså ikke som om du gjorde dit bedste, hvis det her var den bedste løsning du fandt, da du eksperimenterede med multibånds komprimering..

Har ikke selv tjekket deres filtre, men både Drawmer 1973, TubeTech 2BM og Acustica (sidstnævnte ligner en tubetech klon).. Men de har da 3 bånd? Ikke for at fornærme nogen.. men du laver verdenskendt udstyr til nogen af de bedste mennesker i musikbranchen, og så påstår du at du ikke kan lave et aktivt / passivt delefilter uden kritiske faseproblemer? Ærligt.. Jeg tror ikke på dig..  ::)
.. Men prøver ikke at irritere dig, eller at gøre mig uvenner med dig..  :)

DSP IIR filter har strejfet mig, men så kom jeg hurtigt til konklusionen, at så kunne jeg lige så godt bare lave det hele som et plugin. Hele idéen med at lave det i den analoge verden var at få den - 'helt store opløsning', som digital bare ikke kan hamle op med, uanset hvor mange gange oversampling man kører med.

Det med at delefrekvenserne ikke kommer til at passe, når man justerer volumen på de individuelle bånd, vil jeg fikse ved at kombinere alle filter signalerne, for derefter at lave - 'crossover frekvens matchende', shelf filtre, der kommer til at være præcis som volume kontrol.

Tja.. Hvis man får styr på frekvensspektret først, og derefter korrigerer med analog delay på de forskellige bånd, så ser jeg egentlig ikke de store problemer i at få det til at virke?
- Men du har ret i at det ikke bare er et par op-amps, 2-pole switches og en håndfuld komponenter.. et sving med trylle-loddekolben, og en Harry Potter spell råbt ud i rummet..  :)

Grunden til at jeg overhovedet finder elektronik spændende er, at der altid er uforudsigelige problemstillinger og variabler, som hverken spice programmer, tonsvis af sider med beregninger og grafer kan ta' højde for - Det uforudsigelige ulogiske element.. (Eller i hvert fald manglen på hjernekapacitet til at gennemskue alle mekanismerne.)

Har desuden lige læst hurtigt om tube tech's 2BM multibånds kompressor, og de kører 6db/oct - 1. ordens filter - Så de har nok selv haft deres kvaler med et godt filter?

..Nå ja, de fleste plugins, der bliver lavet prøver i større eller mindre omfang, at emulere de - 'faseskift', analoge eq's har, for farvning og - 'analog feel', så så længe det lyder godt?  ;D
- Ja, det lød næsten som en fribillet til at lave et dårligt filter..  ;D

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #17 on: October 23, 2015, 10:04:54 AM »
Har du hørt på f.eks Drawmer 1973 og TubeTech 2BM? Der er en ret gode grunde til at multibånds-comps sjældent bruges i musik, men ofte i radiotransmission/film/video/reklame-lyd. At lave dem med rør er en lidt mærkelig idé imo, lidt som at sætte sig mellem to stole...

Jakob E.

Offline RainbowUnicorns

• picoposter
« Reply #18 on: October 23, 2015, 12:12:57 PM »
Har hørt 2BM.. Synes dog den virker lidt slatten, men har heller aldrig været til opto.  ;D

Inde for elektronisk musik bliver multibånds-komprimering brugt flittigt både til vokaler, stacked-leads, pads, basses - alle steder hvor lav mellemtone-dynamik skal beherskes og lyde konstant tyk (Ligesom man gør med speaker stemmer i reklamer / biograf trailers), derefter bruger man sidechain, for at få lidt dynamik tilbage i mixet.
Multibånd kan også bruges som de-esser, og hvis der er nasale midlertidige harmonier ved nogen toner / harmonier - generelt for at få en mere konstant tyk / behersket lyd.
- Selv da jeg producerede med cutfather, brugte jeg rigtig meget multibånds-komprimering for at få - 'in your face', vokal lyd / tykke elementer.

Mange vokalister bevæger sig altid i forhold til mikrofonen, og dermed opstår der ændring / skift i mellemtone response osv. - fuldstændig som når du ændrer afstanden på en mikrofon foran en guitarforstærker, hvor det enten er for bassy eller for tyndt - hvis du blot eq'er - 'for bassy', væk, så ender den generelle lyd med at blive tyndere, hvor den måske havde en fin fedme før - bortset fra lidt dynamisk resonans.
- Har du forresten ikke selv lavet en dynamisk eq?  ;) (G21)

Er klart hvis man mixer jazz, ballader eller andet blidt, dynamisk songwriter nænsomt musik, at man så ikke bruger / kender så meget til multibånds kompressors, både fordi normerne er lidt anerledes inde for genren, og fordi man fokuserer på at bibeholde en masse dynamik.
Inde for - dubstep, drumstep, dnb, harddance, elektro, trap.. og alt hvad der bliver spillet i radio'en fra usa, så er multiband komprimering både til elementer i mixet og til mastering - uden dét så er man ikke up-to-date med lyd.

Om det er over-komprimeret og mangler liv, er en hel anden snak (Som jeg ikke orker!), men folk har et behov, jeg gerne vil dække - eller i det mindste prøve..  ::)
- At folk i branchen bliver ved med at rykke grænserne og udvikler tolerance for, hvornår lyd er blevet komprimeret nok, er ikke min hovedpine.  ;D

Den analogi med stolene, giver ikke helt mening for mig i den her sammenhæng?
Jeg vælger tubes til kompressor-delen, for at få even harmonic distortion.
- Kan du forklare hvorfor det er en mærkelig idé?

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #19 on: October 23, 2015, 03:57:55 PM »
G21'eren snyder sig uden om re-kombineringen af båndene :-) Langhåret, men det virker. Se evt review i "Sound On Sound" for forklaring..

Grunden til at rør lyder godt i kompressorer er IKKE deres forvrængningsprodukter (i så fald ville det være super-let at lave plugins) - men at forvrængningen er en slags første-ordens funktion af level - plus en række kaotiske (i reel matematisk forstand) fænomener i audio-transformerne.

Jakob E.

Offline RainbowUnicorns

• picoposter
« Reply #20 on: October 23, 2015, 05:10:00 PM »
Ja, du kører med parallelle bånd.. Og det skaber overhovedet ingen fase problemer? Især når man tænker på at du bruger spoler..  :)
- Meget smart at mætte transformerne med variabel impedans.  ;)

Så du mener ikke at hverken lige eller ulige harmonier fra - 'grundtonen', skabt af komponenter / rør er med til at farve og fedme lyden?
Desuden svarede du ikke på spørgsmålet omkring, hvorfor det var mærkeligt at bruge rør..?

'... er en slags første-ordens funktion af level..' - Se det her virker ikke engang som noget teknisk konkret korrekt, ..  ;D
- Kan du definere helt præcist hvad du mener med - 'første-ordens funktion af level'? Snakker vi frekvenser, elektroner i vakuum, eller magnetisk flux.. ? Første orden.. du hentyder til et filter? - Hvilket filter? Hvilken funktion og i forhold til hvad? Og hvilket level / niveau.. lyd?

Hvis du med - 'kaotiske fænomener', i audio transformerne mener - super-position baseret - 'støj', fra elektroner i kernematerialet, der kolliderer rundt i tilstande, der kan være - 'alle tilstande', så forstår jeg hvad du mener.

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #21 on: October 24, 2015, 11:28:07 PM »
...det er dét jeg mener; det gir' ingen mening at skrive om det alt sammen hér...