Author Topic: Diagram til Orland limiter  (Read 11202 times)

Offline zakkwylde13

  • picoposter
  • Posts: 78
Diagram til Orland limiter
« on: July 16, 2014, 02:48:09 AM »
Hejsa

Jeg har denne dejlige limiter, men mangler et diagram. Nogen der kan hjælpe?

MVH

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #1 on: July 16, 2014, 10:29:53 AM »
Aldrig set et eneste Orland-diagram. DR må ha' dem - det er mit eneste bud..

Jakob E.

Offline zakkwylde13

  • picoposter
  • Posts: 78
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #2 on: July 17, 2014, 01:43:14 AM »
Tak for input Jakob. Jeg prøver at tage fat i dem.

Offline zakkwylde13

  • picoposter
  • Posts: 78
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #3 on: November 05, 2014, 01:41:31 PM »
DR havde ikke noget, det har Elberg til gengæld.

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #4 on: November 05, 2014, 04:02:00 PM »
Deler du ud?

Offline zakkwylde13

  • picoposter
  • Posts: 78
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #5 on: November 06, 2014, 01:26:28 PM »
Jeg har dem ikke, jeg var ude i et show med en masse mods osv. men får ikke tid til det, så jeg kom ikke længere end at konstatere at Elberg har dem.

Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #6 on: October 18, 2015, 09:16:42 PM »
Jeg snakkede med Troels (Orland) før han døde, og vi havde en laaaang snak både om selve kredsløbet og om de forskellige versioner han havde lavet for DR osv osv.
Han har aldrig givet et diagram til nogen, men er blevet truet ved flere lejligheder, hvor nogen har ville lave kloner / kopier osv.

Husker knapt detaljerne, men er jo - 'bare', en brickwall limiter med ekstrem lav release tid (Han sagde vist noget med 1-100 micro sek), tror i får mest ud af bare at reverse engineer og lave gerbers / diagrammer.

Er mange år siden jeg har løftet låget af en orland limiter, men har set en 2-3 versioner både med front / knapper og print layout.

I må gerne PM eller poste her, hvis nogen har en orland limiter de vil låne ud, så skal jeg nok lave eagle files / boards / gerbers til frit brug.

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #7 on: October 19, 2015, 08:40:16 AM »
Øv, jeg vidste ikke at han var død..

Findes firmaet endnu? Ved man hvem der sidder på det, eller om det er opløst?

Reverse-engineering er en fin mulighed hvis produktet er ude af kommercielt omløb - og der er flere af dem på DBA...

Jakob E.

Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #8 on: October 19, 2015, 09:58:38 AM »
Øv, jeg vidste ikke at han var død..

Findes firmaet endnu? Ved man hvem der sidder på det, eller om det er opløst?

Reverse-engineering er en fin mulighed hvis produktet er ude af kommercielt omløb - og der er flere af dem på DBA...

Jakob E.
Ja, han døde tilbage i 2012.
Tror ærligt at det gik lidt i vasken, og kan intet finde på - 'Orland Audio'..
Ja, har set på DBA, men de går for 1800 kr.. ærligt.. tror en 1176 / fet kompressor med meget høj ratio, og ekstrem lav release tid giver samme udfald.

Angående gyraf audio.. og ved ikke om jeg er for direkte, men er der stadig salg i hardware ano 2015? Og har du nye ting på tegnebrættet, eller mistet motivationen?  :)

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #9 on: October 19, 2015, 12:55:39 PM »
Måske skal vi prøve hos DR's reparations-afdeling - de må da bestemt have service-manualer?

Og jo - der er i dén grad stadig salg i hardware, vi har mere travlt end nogensinde før. Men ikke særlig meget i Danmark, af en eller anden grund - hér sælger jeg mest preamps som G2 og G9'erne.

Jakob E.

Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #10 on: October 19, 2015, 09:01:44 PM »
Måske skal vi prøve hos DR's reparations-afdeling - de må da bestemt have service-manualer?

Og jo - der er i dén grad stadig salg i hardware, vi har mere travlt end nogensinde før. Men ikke særlig meget i Danmark, af en eller anden grund - hér sælger jeg mest preamps som G2 og G9'erne.

Jakob E.
Okay..
Har du overvejet at lave med - 'total recall', med digital pots, rotary encoders, osv, som plugin via USB - men stadig med lyddelen og tubes bibeholdt?

Er nemlig selv i gang med det helt store projekt fortiden, .. En kort historie - hvis det er muligt?
Har produceret i over 12 år, loddet siden jeg næsten var kravlende - altid gået ekstra meget op i mix og mastering, har dog altid skulle kombinere et hav af plugins, for at opnå, hvad jeg ville lydmæssigt. (Her vil mange måske sige - dårlig kilder osv.)
Hardware mæssigt har jeg bare altid været en smule skuffet over det udstyr, der er tilgængeligt på markedet. (Har bygget et hav af 1176'ere, GSSL, Neve 33609..) Og jo de lyder slet ikke dårligt, og måske også en lidt dum udtalelse på et forum, hvor alle elsker deres udstyr som nyfødte.

For en 5-6 år siden fik jeg pludselig en idé, den er kommet og gået.. Jeg kontaktede en bekendt, Jesper Bo fra Tube Tech, og præsenterede ham for idéen, hvor han lød meget interesseret, men selvfølgelig sagde: 'Jamen du laver den bare, og sender en demo / præsentation' - Hvordan det så skal tolkes.

Har aldrig solgt high-end lyd udstyr før, og mangler egentlig også lidt en programmør i C - både til arduino kode, og til at lave plugins på pc / mac, der kommunikerer med boksen via USB.
Har du nogen erfaringer eller råd du vil give, så jeg ikke ender på maven henover et par paller nede på musikmesse i en baggård, imens en flok tyske buttede mænd på skift ødelægger min usb port?  ::)

Kan selvfølgelig ikke bare sidde og ævle, uden at fortælle hvad det er jeg vil opnå og har i tankerne:
Det kommer til at være et ordentligt lokum - en 6 bånds M/S baseret lineær VCA kompressor, med rigtig, rigtig, rigtig, RIGTIG .. mange tubes.. transformers an mass...
- Nogen ville nok kalde det overkill på grænsen til vulgært..

Det er det sikkert også, men jeg vil! Både fordi jeg kan, og fordi ellers kan jeg bare bruge Melda, UAD, etc multiband kompressor plugins..
- Dog bygger jeg det hele med op-amps, og uden tubes først.. Både for at ha' en høj standard, lavt støj niveau, som bliver en rettesnor, og fordi det er en billigere - 'prototype', lettere at fejlfinde på, uden hele tiden skal skulle aflade lytter, osv osv osv.

Maskinen kan stå i racket, for bliver med en trådløs controller, med et giga touch display, fyldt med rotary encoders, plasma vu-meter, leds,.. og samtidig mulighed for bare at bruge den som plugin via USB.
Måske også muligheden for at bruge en tablet, smartphone som controller, eller via internettet, så en ven kan sidde i odense og få hjælp fra en amerikansk engineer, der også hører lyden.
Men alle de små detaljer kan fint tilføjes efterfølgende.

Både med så mange indstillinger, filter crossover frekvenser, (Både 6, 12, 18 og 24 dB slopes valg) - og ja, stadig linært.
'12 mono bånd', kompressorer, som alle kan justeres, og hvor du kan styre stereobilledet for hvert bånd (Og skabe amfiteater vokaler / mixes) - samt wet / dry både hvert bånd, og samlet for hele kompressoren.
Spektrum analysering, fasemeter og mulighed for at se dynamiske forskelle i grafiske koncepter, både som er set lidt hos plugins - men også nye måder (Så vidt jeg er orienteret?)

Alene det aktive filter har 94 op-amps, over 1600 smd 0,1% modstande, og over 172 analog multiplexers... som sagt.. nogen ville råbe - 'overkill'....
Hvordan jeg skal få presset så mange tubes ind i en rack maskine, både med støj, plads, og nok strøm til alt.. temperatur følere, blæsere og køling.... Nu er jeg ikke i VVS branchen, men det er da noget af et lokum..  ::)

Er på stadiet, hvor kredsløb stadig bliver designet, og på nuværende tidspunkt er det filteret jeg arbejder på.

- Hvad tænker du/i om sådan en maskine? Helt ærligt, uden at skulle skåne drømme eller ego..
« Last Edit: October 20, 2015, 06:34:45 AM by RainbowUnicorns »

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #11 on: October 20, 2015, 08:26:58 AM »
Dét er et stort spørgsmål! og kunne godt give skrivekrampe..  :-)

- Hvor er du i verden - kan du komme forbi til en kop kaffe? Jeg sidder i Jægergårdsgade 152, 02F i Århus - tel 5129 2769

- Og hvad hedder du???

Jakob E.




Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #12 on: October 21, 2015, 10:33:52 PM »
... kunne godt give skrivekrampe..  :-)
Men uden at dine fingre falder af.. Og med det udstyr du har bygget taget i mente.. Hvad tænker du så?
- Tror helt klart jeg får mange udfordringer med fase problemer.. med filteret.. og måske enda switching støj på analog multiplexers? Ja og loddenakke, af at montere over 1000 smd komponenter....  ;D

Prøvede lige med 1 order og analog multiplexers, men dem jeg brugte og havde, gik kun fra gnd > vcc.. og vil gerne undgå dc offset / voltage dividers osv.. men virkede fint med 1v pos offset med funktions generatoren.. har ikke prøvet med musik endnu..
Har bestilt nye.. der både har neg, pos og gnd.. så nu må jeg se..  ;D

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #13 on: October 22, 2015, 09:44:09 AM »
Problem no.1 i multibånds-kompressorer er at man ikke kan re-kombinere de individuelle bånd uden at få problemer i overgangene. Og det er desværre dén slags problemer som vores ører er meget følsomme overfor...

Man kan godt lave filtre der re-combiner OK, men de har til gengæld meget ringe sepatation (tror det er 3dB max, eller sår'n).

Jakob E.

Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: Diagram til Orland limiter
« Reply #14 on: October 22, 2015, 12:06:48 PM »
Siden du siger - 'Problem no.1', betyder det så, at der er en hel liste du vil dele?  ;D
.. Eller er vi henne i en argumentations-teknik, hvor man siger - 'for det første....', for at få brugt en masse vildledende tillægsord og ordvalg, der fjerner fokus på manglen af bevisbyrder?
- Såkaldt klogheds-fyld?..  ;D

Nå, men jeg er helt enig, og har både brugt meget lang tid på at finde de helt korrekte crossover-frekvenser, og på fase-plotting, for at få en idé om, hvordan overgangene kommer til at matche / udligne hinanden - ser kun store 180 graders faseproblemer med hvert 2. bånd i 3. order.

Derudover, så smider jeg et - 'bredt notch filter', ind før selve delefilteret, for at dykke 3 dB ved de samme crossover frekvenser, så unødvendige eq boosts ikke ødelægger ens opfattelse af - 'hvor det lyder bedst.'
- Vil ha' et delefilter, hvor alle kompressorer i bypass, og hvor skiften rundt i frekvenser, ikke giver nogen hørbar (!) forskel - ikke hvor lukket lyd bliver bedre på grund af et 3 dB boost.

Bruger butterworth både i 1., 2., 3., og 4. order, så gain vil være 3 dB i crossover uanset:




Men når du siger at re-combine og separation er dårlig, er det så fordi du har haft nogen konkrete problemstillinger?
- Ja, jeg hverken designer eller bygger et flere tusinde kroner prototype filter, for derefter at indse, at det har for dårlige specifikationer, så alle erfaringer og oplevelser er vigtige at få med, for at det her projekt skal lykkedes.

Husk at jeg matcher kondensatorer, og bruger 0,1% modstande.

En løs idé jeg lige fik, hvad tænker du umiddelbart om at man bruger et analog delay, der har et arbejdsområde fra 20 ms ned til 50 µs (50 Hz - 20 KHz) på hvert bånd, og så bruger ADC fra atmel chip (Eller ekstern 16-bit), hvor forholdet imellem fase bliver målt, og korrigeret i real time på alle bånd?
Ikke kun samligning af bånd som helhed, men også varierer fasen ved hver frekvens i hvert bånd, så timing af delay er frekvensafhængigt (og fase), og alle bånd arbejder hen imod et referencepunkt - er dét jeg prøver at formulere.  ;D
Ligesom når man laver Phase Looked Loops.. så er samme problem vel bare om man kan undgå store 359 til 1 graders skift, når det er et grænseland?

Som sagt, en løs idé..
- Hvad tænker du?