Author Topic: Komplet Newb.  (Read 4303 times)

Offline Stålfarfar

  • picoposter
  • Posts: 4
Komplet Newb.
« on: August 25, 2014, 09:34:01 PM »
Det er mig. Som det vildeste har jeg engang loddet en ledning på et kobbersøm på skramloteket ude på Amager, men det er hvad jeg har af erfaring.

Mit spørgsmål er så hvordan man kommer igang.

Jeg kunne godt tænke mig en dag at stå med en hjemmelavet GSSL compressor i hånden, men jeg har ingen idé overhovedet om hvad det kræves, eller hvor svært det er.

Jeg beklager det meget uspecifikke spørgsmål, men det er komplet nyt land for mig det her, så jeg håber nogen vil være behjælpelige.

Mvh.

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
Re: Komplet Newb.
« Reply #1 on: August 26, 2014, 07:00:29 AM »
Der kræves såmænd ikke så meget for at komme i gang.
En loddekoble og noget tin og så et eller andet og lodde på.

Hvis du vil starte ud med nogle små ting inden du kaster dig over GSSLen så kig evt. på Vellemans mini projekter. Elextra (Brinck) forhandler dem.
Det er altid en god ide at have en på sidelinjen som kan vejlede lidt med teknikken, så hvis du kender nogen som er kyndige, så inviter på kaffe og snak lidt om hvordan det skal klares.

Ellers er det bare i gang. Man bliver bedere til at lodde ved at øve sig. ;)
/ Bjørn

Offline Stålfarfar

  • picoposter
  • Posts: 4
Re: Komplet Newb.
« Reply #2 on: August 26, 2014, 10:05:56 AM »
SÅ det du siger er, at jeg bare skal købe print, komponenter og kasse, og lodde det sammen i den rækkefølge som står på diagrammet. Et diagram som lige så vel kunne være på Egyptisk.

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
Re: Komplet Newb.
« Reply #3 on: August 26, 2014, 10:12:09 AM »
Tjo, sådan kan du godt læse det. Velleman kitsene er dog ikke lavet så man skal have nogen erfaring på forhånd. Der er billeder osv. til at finde hoved og hale på tingede.

Du behøver ikke at have nogen viden omkring elektronik for at lodde tingende sammen. ;)
Hvis det så ikke virker, må du i gang med at læse lidt op og spørge her inde.
/ Bjørn

Offline Stålfarfar

  • picoposter
  • Posts: 4
Re: Komplet Newb.
« Reply #4 on: August 26, 2014, 10:30:07 AM »
Hmm. Det kunne være at man skulle starte der. Den GSSL ser dog bare så ekstremt saftig ud, og til de penge skulle man være et skarn om man ikke i det mindste ville undersøge muligheden for DIY.

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
Re: Komplet Newb.
« Reply #5 on: August 26, 2014, 11:13:10 AM »
Vi snakker et par hundrede kroner for de lodde sæt, og så får de lige lidt erfaring og øvelse med kolben som er godt givet ud.

Hvis du starter med GSSLen, så kan du godt sætte timer af til at finde fejl og dårlige lodninger bagefter. De kan (måske) spares ved den investering i tid. ;)

Der er mange nybegyndere som starter med GSSL så no worries, du skal nok få den lavet.
/ Bjørn

Offline Stålfarfar

  • picoposter
  • Posts: 4
Re: Komplet Newb.
« Reply #6 on: August 26, 2014, 07:43:30 PM »
Det kunne være det var et godt sted at starte i virkeligheden.