Author Topic: Digidesign ProControl PSU problemer!!  (Read 3907 times)

Offline Smyssen

• picoposter
Digidesign ProControl PSU problemer!!
« on: October 10, 2014, 09:01:41 AM »
Hey gutter

ved godt det nok ikke er meget DIY der er over det men håber alligevel der er en venlig sjæl der kan give en hånd

Jeg har en pro control pult hvori strømforsyningen brokker sig, og trænger til at blive skiftet

Fik af vide af en kamemrat der er elektrikker, at man sagtens kunen fjerne den interne PSU og bruge en alm 500w 5v 12v computer strømforsyning, og bruge den som ekstern PSU.

min kammerat har nu fået arbejde i rusland, og står nu med en PSU og en pult der knaser lidt.

er der nogen herinde der muligvis ved hvordan og hvorledes det skulle gøres, og som kan hjælpe?

jeg er fra Vejle af, så meget gerne en i jyllandsområdet?

på forhånd tak

Marc Oliver

Offline crevil

• nanoposter
Re: Digidesign ProControl PSU problemer!!
« Reply #1 on: October 11, 2014, 12:05:56 PM »
En PC strømforsyning er, så vidt jeg ved, ikke specielt velegnede til lyd installationer. De støjer for meget elektrisk.

Du skriver at pulten knaser, er det når du drejer knapper eller bare når den står?
/ Bjørn

Offline Smyssen

• picoposter
« Reply #2 on: October 12, 2014, 10:58:25 AM »
hej crevil

nej den knaser ikke med knapperne det var sagt i den forstand at der var "knas med den" altså "den bøvler" på godt jysk :P

PSUen er dårlig og har det med at gøre at min mainunit fryser, har før fået stikket til PSUen loddet i pulten, og det hjalp en tid.

det gør mig ikek noget at den larmer lidt den computer PSU; jeg indspiller ikke i samme rum som jeg mixer, så det kan jeg godt leve med.

Offline crevil

• nanoposter
« Reply #3 on: October 12, 2014, 03:54:42 PM »
Elektrisk støj, som i at der kommer støj i pulten. Ikke akustisk støj.
Men som sagt, kan det godt ske at tingene har ændret sig, og de er blevet væsentligt bedere.
/ Bjørn

Offline Smyssen

• picoposter
« Reply #4 on: October 12, 2014, 06:34:50 PM »
ok, jeg prøver at se om jeg kan fixe den nuværende PSU, ellers må jeg ty til skrappere midler ':D

Offline RainbowUnicorns

• picoposter
« Reply #5 on: October 19, 2015, 07:16:55 AM »
I snakker lidt forbi hinanden..  ;D

Ja, som crevil påpeger - brug aldrig switch mode supply's til - 'feinschmecker audio gear', ofte ligger resonans / switch frekvensen på 28-50 KHz - uanset om vi snakker buck, flyback, half- eller full-bridge topologier, så er der fyldt med spurs, noise, ripple og alt godt fra resonans-land, som går lige i lyden..  :-X
Du kan godt bruge 78xx / LM723 / TL431 regulators med darlingtons efter en switch mode for at mindske ripple - men en computer supply giver 12v ud, der er også spændingsfald og - 'mindste input spænding', på regulatorer osv..
Så skal du åbne den op og ændre forholdet på voltage divideren, der sender feedback tilbage til TL494 / pwm controller ic'en fra 5v og 12v rails, så den giver 15-20v ud i stedet, så du kan bruge 78xx/317 regulators.
- Uanset bliver det aldrig en ringkerne baseret strømforsyning.

Jeg anbefaler ringkerne > dioder > lowpass filter og choke > LM723 > transistors.. i en fin skærmende metalboks væk fra din mixer og tube udstyr.
Ved ikke hvor langt dit kabel er? Evt hvor en forhøjet DC spænding ankommer i pulten, end hvad der er nødvendigt, og regulatorer i selve pulten - for at undgå lange træk med DC spændinger, som kommer til at fungere som antenner for støj.

Har du målt hvilke spændinger pulten får? I forhold til specs..
Mon ikke det er en bunke elektrolyt kondensatorer i - 'silo mode', der snart eksploderer i din strømforsyning, som får alle omkring dig og lokalet til at tro, at du har været i Norge og fiske laks?.....  ;D