Author Topic: Soundcraft patchbay  (Read 3170 times)

Offline dwoor

• nanoposter
Soundcraft patchbay
« on: May 17, 2006, 12:01:05 PM »
Jeg fik en soundcraft bantam patchbay meget billigt.. Nærmest gratis.. Den har siddet i en pult før i tiden og er i god stand..

Dog er der et stort problem. Jeg har ikke pulten, og patchbay'en er tilkoblet pulten via kabler der minder om IDE / seriel kabler.. Men der er let adgang til bantam stikkene, og kortene kunne fjernes/modificeres, så man kunne lodde direkte på stikkene..

Men giver det en masse støj? Er det håbløst?

Vi er i gang med at planlægge en del DIY projekter, så det ville være rart at route det via en patchbay, og denne har 336 bantam stik. Vi havde tænkt på at lodde kablerne fra patchbay til I/O på de forskellige enheder..

Er bantam kabler meget dyre og er der stor kvalitets forskel?

Jeg kan smide billeder op af patchbay'en på fredag, hvis dette skulle hjælpe?

Vi smider og info om bygge projekterne senere.. Vi har allieret os med en laserskære og en auto CAD tegner, så det skal nok blive cool at se på.. Dog er det elektronikken, som skal sparke røv..

Offline dwoor

• nanoposter
Lidt billeder
« Reply #1 on: May 19, 2006, 02:16:57 PM »
Jeg har taget et par billeder.. Jeg håber I ved om det skaber støj at lodde på disse stik??

Er det noget l... at lodde treleder (XLR) på disse stik? Kan man skærme det af, så der ikke kommer støj udefra?

Jeg havde tænkt mig at lodde alle stikkene af printet.. Derefter lave en holder til stikkene, og lodde kablet direkte på de benene fra bantam stikket.. Et stort arbejde og lige meget, hvis det skaber støj.. Self kan jeg bare prøve, men ville gerne hører om jeres erfaringer..

Jeg har hørt fra en side, at det bare er noget ged. Og en anden sagde det er fint nok, da der almindeligvis er mange frie uskærmet lodninger i de forskellige enheder. Hvad tror/syntes I ?[/img]

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: Soundcraft patchbay
« Reply #2 on: May 19, 2006, 02:32:24 PM »
Quote from: "dwoor"

..så man kunne lodde direkte på stikkene..

Det giver ikke støj, men er tæt-på-håbløst. Måske skulle du hellere bruge almindeligt fladkabel og (loddefri) IDC-stik - som krydsfeltet jo er beregnet til. Det ville nok ikke være særlig dyrt at realisere..

De koster ca. 100,- pr stk - personligt kan jeg bedst li´ Mogami's - de holder rigtig godt.

bare lige så du ikke forventer dig alt for meget, så er soundcraft's bantam patchbays ikke særlig mekanisk stabile - de er ret følsomme overfor alskens vold og misbrug. Det er almindelig rutine-maintenance at skifte disse stik på Soundcraft - det sker aldrig på andre typer bantamstik.

Jakob E.

Offline dwoor

• nanoposter
Re: Soundcraft patchbay
« Reply #3 on: May 19, 2006, 02:47:15 PM »
Quote from: "gyraf"

..så man kunne lodde direkte på stikkene..

Det giver ikke støj, men er tæt-på-håbløst. Måske skulle du hellere bruge almindeligt fladkabel og (loddefri) IDC-stik - som krydsfeltet jo er beregnet til. Det ville nok ikke være særlig dyrt at realisere..

De koster ca. 100,- pr stk - personligt kan jeg bedst li´ Mogami's - de holder rigtig godt.

bare lige så du ikke forventer dig alt for meget, så er soundcraft's bantam patchbays ikke særlig mekanisk stabile - de er ret følsomme overfor alskens vold og misbrug. Det er almindelig rutine-maintenance at skifte disse stik på Soundcraft - det sker aldrig på andre typer bantamstik.

Jakob E.

Kender du et sted man kan få disse IDC stik? Hvordan få man så stik ned til endhederne? Kan man få IDC kabler med XLR stik på?

Jeg vil teste kvaliteten af den bay jeg har inden jeg gør for meget.. Hvis der er probs eller ligende, så er det ud med den.. Men ideen om disse muligheder den giver.. Den er sgu ok.. Selvom de er ret pepperet de bantam kabler..

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Soundcraft patchbay
« Reply #4 on: May 19, 2006, 03:07:50 PM »
IDC stik og fladkabel til samme ka' du få hos enhver elektronik-biks. Det er samme type som bruges i f.eks computer harddiske eller floppydrev (men sandsynligvis med et andet antal poler)

Der findes både hun- og hanstik til kabel.

Det monteres ved at trykke konnektoren sammen om kablet. Forsigtigt!

Og du skal selv lodde det på, der skal være i den anden ende.

Jakob E.

Offline dwoor

• nanoposter
Soundcraft patchbay
« Reply #5 on: May 19, 2006, 03:20:39 PM »
Quote from: "gyraf"
IDC stik og fladkabel til samme ka' du få hos enhver elektronik-biks. Det er samme type som bruges i f.eks computer harddiske eller floppydrev (men sandsynligvis med et andet antal poler)

Der findes både hun- og hanstik til kabel.

Det monteres ved at trykke konnektoren sammen om kablet. Forsigtigt!

Og du skal selv lodde det på, der skal være i den anden ende.

Jakob E.

Tusinde tak for hjælpen! Hvilke super..