Author Topic: Caps til PV76  (Read 5689 times)

Offline zakkwylde13

• picoposter
Caps til PV76
« on: November 06, 2014, 01:31:21 PM »
Hej

Jeg skal have recappet en bunke pv76'ere. Tænker at skifte alle undtagen C2, C8, C18 og C19 som er elektrolytter?

Et par spørgsmål.

- Hvor er C12 og C14? Er jeg blind.. Eller er de erstattet af noget andet..
- Nogen der kan konfirmere at jeg har aflæst diagrammet rigtigt mht. values:
C1: 50u 6v
C3: 1000u 6v
C4: 10u 15v
C5: 100u 6v
C6: 50u 35v
C7: 50u 35v
C9: 1,5u 20v
C10: 2,2u 20V
C11: 1,5u 20V
C13: 25u 15v
C15: 50u 15v
C16: 25u 15v
C17: 25u 15v

Nogen der kan pege mig i retning af bedste type at bruge..

Andet jeg burde gøre i samme ombæring?

Mange tak
« Last Edit: November 06, 2014, 02:38:41 PM by zakkwylde13 »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: Caps til PV76
« Reply #1 on: November 06, 2014, 02:44:32 PM »
Uuh, det ser sgu nice ud det der! Også de andre ting du har gang! :P

Jeg undersøgte en masse og kom frem til at der er nogle Panasonic kondensatorer som skulle være rigtig gode.
Én ting er at der jo er mange der er (rigtig) gode, men de skal jo også være til at få fat i uden for meget besvær og ekstra udgifter til fragt langvejs fra og med de ekstra told, moms og told-afgifter der ryger på nogle gange. Så jeg lagde mig fast på at bruge disse Panasonic FC kondensatorer der kan fås hos banzaimusic.com i Tyskland:
http://www.banzaimusic.com/Panasonic-FC/

De er lav-impedante så jeg bruger også sådan en som den "high grade" kondensator der sidder i G7 og er meget tilfreds med resultatet.

Men der er jo folk med NOGET mere praktisk erfaring end mig herude som kanske har en anden mening. :)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline zakkwylde13

• picoposter
« Reply #2 on: November 06, 2014, 02:51:46 PM »
Fedt Torben!

Tak ;) Er jo blevet bidt af den analoge ræv med skab.

Ja, det er nemlig fedt hvis man kan samle en bestilling ét sted i stedet for at skulle bruge flere dage på at skramle delene sammen. Jeg tjekker om de har hvad jeg skal bruge.

Jeg ved at jeg kan gå over med volt, men kan man godt bruge 50v i stedet for 6v?

- Kan jeg bruge 47uf i stedet for 50uf, 1uf i stedet for 1.5uf og 27uf i stedet for 25? Eller det for meget. Altså procentvis er 1uf jo ret meget mindre end 1.5uf, det er bare svært at finde de rigtige values..

« Last Edit: November 06, 2014, 03:03:52 PM by zakkwylde13 »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #3 on: November 07, 2014, 12:17:16 AM »
Det er vist rackskab den har fået den ræv, hva'? :P

Du kan i hvert fald se sådan på det at når selv rigtig gode lytter som disse har en tolerance på +/-20% så er det bestemt ligegyldigt om du benytter 47µ eller 50µ og 27µ eller 25µ.
Det er også helt fint at bruge 50V lytter selvom de kun kræver 6V. Det er bare et spørgsmål om hvorvidt der er plads til de formentlig noget større 50V-lytter.

Nu nærmer vi os så grænsen for hvor meget jeg ved om tingene. For om du kan erstatte en kondensator med én der ligger så langt som 33% fra værdien angivet i designet tror jeg handler meget om hvad den kondensator laver. Skal den fjerne ripple i en strømforsyning tror jeg ikke rigtig den kan blive for stor, men sidder den som en del af et filter i et audiokredsløb eller AC-mæssig tilbagekobling så kan filterets skærefrekvens jo flytte sig eller tilbagekoblingen begynder at filtrere. 1µ er jo alligevel også en pænt stor en i den sammenhæng. Men der må som sagt lige lidt mere kyndige folk end mig til for at give dig et råd du kan bruge til noget. Jeg er ude hvor jeg ikke helt kan bunde, så jeg kigger lige med fra sidelinjen her fra. :)
Torben

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #4 on: November 07, 2014, 02:38:01 PM »
Jeg er også til PanaFC

Når du nu er ved det, så lav C9-10-11 til polyester (Wima's små typer passer fint) - de sidder i audio-path som filtre.

Alle de andre ka' du godt lave en smule større uden det gør noget, så du ikke ender med ultra-små tynde elektrolytter. husk at det der betyder noget for elektrolytters (forventede) levetid er deres DIAMETER, altså hvor tykke de er. Jo tykkere jo bedre...

Jakob E.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #5 on: November 07, 2014, 05:13:15 PM »
Jeg ville i øvrigt lige tjekke efter på printet for at se at værdierne nu også reelt er endt med at være sådan som de står skrevet på diagrammet.
Torben

Offline siig

• picoposter
« Reply #6 on: November 07, 2014, 08:24:08 PM »
Interessant! Har også en enkelt - hører meget gerne om resultatet :)

Hvordan har dine omskiftere det...?

Siig

Offline zakkwylde13

• picoposter
« Reply #7 on: November 10, 2014, 12:20:22 PM »
Jeg er også til PanaFC

Når du nu er ved det, så lav C9-10-11 til polyester (Wima's små typer passer fint) - de sidder i audio-path som filtre.

Alle de andre ka' du godt lave en smule større uden det gør noget, så du ikke ender med ultra-små tynde elektrolytter. husk at det der betyder noget for elektrolytters (forventede) levetid er deres DIAMETER, altså hvor tykke de er. Jo tykkere jo bedre...

Jakob E.

Tak for svar Jakob.

Så 1.5uf kan jeg vælge 2.2uf i stedet? og skal jeg vælge 47 eller 56 i stedet for 50uf?

Nogle omskiftere har det bedre end andre, men de får sig en tur renseri i samme ombæring. Hvis der er noget bagefter så må jeg kigge på at skifte nogle af dem, vil dog helst undgå det

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #8 on: November 10, 2014, 02:04:15 PM »
Igen må kyndige folk rette mig hvis jeg tager fejl men jeg ville i en signalvej gå efter at ligge så tæt på den oprindelige størrelse som muligt og alle andre steder ville jeg forhøje til nærmeste værdi til rådighed.
Torben

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #9 on: November 11, 2014, 07:29:32 AM »
Så 1.5uf kan jeg vælge 2.2uf i stedet? og skal jeg vælge 47 eller 56 i stedet for 50uf?

Nej - som Torben siger: I signalvejen skal vi holde de originale værdier.

Det jeg foreslår er at du laver 1.5u og 2.2u om til polyester-typer (Wima MKS2 passer vist). De sidder i low-cut og det er vigtigt at de holder værdierne (det gør elektrolytter ikke rigtig) og ikke forvrænger omkring cut-off (det gør lytter).

Og for de andre, større, elektrolytter (som er afkobling etc.) ka' du forøge uF-værdien lidt og spændings-værdien en hel del.

Jakob E.

Offline zakkwylde13

• picoposter
« Reply #10 on: November 11, 2014, 09:37:01 PM »
Tak manner! I er simpelthen så yndlingsagtige!

En sidste; Er det rigtigt antaget at jeg ikke behøver at skifte C2, C8, C18 og C19? & at c12 og c14 slet ikke er der?

Offline crevil

• nanoposter
« Reply #11 on: November 20, 2014, 10:55:25 PM »
Sent svar, men...

Jeg kan ikke se C12 og C14 i diagrammet. Tæl evt. efter på printet om der er samme antal som i diagrammet.
Nogle gange er de udeladt, fordi de "bare" sidder over forsyninger osv.

De små du nævner gætter jeg på ikke er lytter, hvorfor de ikke bliver dårligere med tiden.

I øvrigt en lækker tråd med mange gode ting. Jeg vidste f.eks. ikke det med diameteren = levetiden. Kan du forklare hvorfor det forholder sig sådan, Jakob?
/ Bjørn

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #12 on: November 21, 2014, 10:25:17 AM »
Jeg kender faktisk ikke mekanismen - men den er tydelig hvis du læser databladene.

Standard-faktorerne for forventet levetid er temperatur og ESR*ripple-strøm (hvilket også giver varme).

Levetiden er udtryk for fordampning af vandet i elektrolytten.

Som tommelfingerregel en fordobling af levetid for hver 10graderC under den specificerede arbejdstemperatur

Jakob E.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #13 on: November 21, 2014, 08:36:44 PM »
Øj, det er et godt tip det dér, Jakob. Fed ting lige at holde sig for øje når man recapper pulte osv. Nice!
Og måske også en forklaring på hvorfor noget grej lever meget længere end andet før der bliver brug for recapping? Det er da noget jeg har tænkt over f.eks.
Torben

Offline crevil

• nanoposter
« Reply #14 on: November 22, 2014, 12:36:52 PM »
Tak for det Jakob,
Det giver jo meget god mening. Jeg har nok egentlig aldrig rigtig skænket det tanke, når det kommer til stykket, men som Torben skriver, kan man jo lige tage det med i overvejelserne når man recapper eller bygger nyt. :)
/ Bjørn