Hermed et par kategorier af rør som der her på forummet er konsensus om. Der er tale om NOS-rør. NOS betyder "New Old Stock" - Altså reelt nye og ubrugte rør fra fabrikken men som har ligget på hylderne i butikkerne/lagrene siden 50-70'erne. Rør lavet efter 1990 er ikke interessante for os i f.eks. G7 da kvaliteten ikke kan matche de gamle produktioner og rørets kvalitet er absolut hørbar i denne konstruktion. Således er heller ikke NOS af rørene i sidste kategori interessante, selvom de hedder "NOS". NOS er ikke i sig selv et kvalitetsstempel, men blot en oplysning om at røret er lavet i tiden før et vist historisk vendepunkt. Kom gerne med flere producenter til listen så vi ender med et lille effektivt opslagsværktøj når vi shopper rør. Kom også gerne med forslag til en anden formulering/karakterisering af kategorierne:
1. Topkvalitet: Rør der giver dig den mojo du gerne vil have. Rør som KAN det der ekstra lækre.
- Telefunken
- Siemens
- Philips
- Mullard
- Toshiba
2. Second choice: Rør du kan være ganske godt tilfreds med. Lydkvaliteten lider ikke, omend du nu heller ikke får den der ekstra yummieness i konstruktioner som G7 hvor endnu bedre rør lyder endnu bedre.
- Mazda
- National
- CPC
- Pinnacle
- Tesla
- Haltron
- Hoges
3. No go: De overholder specs for den pågældende rørtype, men lydkvaliteten lider. Du har hul igennem mikrofonen men røret arbejder altså i mod dit ønske om lækker lyd.
- Electro Harmonix
- JJ / JJ Tesla
(Dette første indlægs oprindelige tekst:)Ja, jeg tænker at det kunne være en god ide med en slags "Disse rør går du ikke galt i byen med til en G7"-liste. (Måske generelt og ikke kun til G7?)
Jeg synes saftsuseme det er svært at blive klog på det man kan læse sig til på nettet. Jeg ved godt der er så mange variabler at det er svært at konkludere ret meget helt generelt, men jeg synes godt jeg kan argumentere for at det er en god ide hér. Hvis jeg må drage en parallel til G9, LA-4 og 1176 - I G9 er det superfint med Lundahl-trafoer og det er superfint med OEP-trafoer. Du har samme preamp ud af det uanset hvad du vælger. LA-4 er endnu mere samarbejdsvillig. Du kan bruge endog meget billige trafoer, ja nærmest hvad som helst, og du får en comp med sund trafo-lyd ud af det. 1176'eren er ret hysterisk med hvilken trafo du sætter i den. Mange trafoer vil gøre jobbet men du får ret forskellige oplevelser ud af det. Den kræver GODE trafoer og vi SKAL op i noget velvalgt Lundahl, Cinemag osv. hvis det skal lyde af en "rigtig" 1176 med det rigtige punch i bunden osv. osv.
Ligesådan har jeg det med G7. Med dén kan man altså helt regulært høre om man har et ordentligt rør i. Der skal noget ordentligt i soklen før man får det optimale ud af sin mic. Og ligesom vi godt kan sætte navne på gode trafo-mærker så kan vi også på gode rør-mærker. Når vi taler om specifikke projekter i hvert fald.
Hvis nogen kyndige folk læser med her og er uenige så tag endelig bladet fra munden og skyd det jeg siger ned. Jeg håber vi kan ende med at dette første indlæg kommer til at indeholde en form for liste over "Disse mærker er gode at gå efter og disse er
på eget ansvar!"
Hvis man er lidt om sig så kan man faktisk finde prismæssigt ganske overkommelige rør og så er det jo helt oplagt at teste lidt.
På eBay kan priserne jo godt ryge langt op og det samme rør sælges nogle gange med flere hundrede kroner i forskel. Så er det at jeg personligt bliver i tvivl. Er der noget jeg misser? Er det ikke det samme rør alligevel?
Jeg har fundet ud af (hvad mange jo har vidst længe) at NOS (New Old Stock - Altså reelt nye og ubrugte rør fra fabrikken men som har ligget på hylderne i butikkerne/lagrene siden 50-70'erne.) er de rør vi gerne vil have i vores G7. Det er vigtigt fordi der i dag ikke bliver produceret rør i samme kvalitet. (Jeg ved ikke hvorfor det forholder sig sådan.) Men så vidt jeg kan finde ud af så er der visse mærker der slet ikke produceres mere hvorfor alle rør af det fabrikat vel må være "NOS"!?
Hvis man tager det grundlæggende og det jeg har læst mig til på nettet, og i øvrigt holder for øje at jeg nonchalant lige ignorerer alt andet end de små rør vi bruger i mikrofonen:
- Telefunken anses generelt for "det bedste". Det kan skyldes forskellige ting. F.eks. som følger: Selve produktionen og materialerne er af høj kvalitet. Rørene testes, godkendes og brandes som Telefunken hvis de overholder visse krav. De krav kan vel være såvel rent elektriske målinger som gør det til et (i dette tilfælde) EF86 rør og så kan det vel også være målinger af frekvenskarakteristik og frekvensrelaterede faseforhold (jeg kan ikke huske hvad det nu er som at det rigtig hedder) og sådan som gør at Telefunken-rør lyder på en bestemt måde. (Jeg synes personligt ikke de HELT lyder som andre producenters rør. Hverken i de tests jeg har hørt eller min egen lille test. Om man så synes at de lyder specielt godt eller at de bare er endnu en variant over temaet er jo så en subjektiv vurdering.)
- Philips, Mullard (som også er produceret af Philips ligesom Miniwatt) og Siemens regnes også for topklasse. Også her er jeg sikker på at alt er i top vedr. produktion og materialer og at der testes ligesom i alle produktioner i øvrigt hvor der er bare en lille smule respekt om varen og kunden. Det er jo ikke noget KUN Telefunken gør. Jeg tænker bare at der måske hér testes mere for de tekniske og EF86-specifikke krav til røret og at når produktionen nu er i orden osv. så lyder et EF86 af den produktion som det lyder. Rørene af disse mærker lyder også indbyrdes forskellige så vidt jeg kan høre. Jeg kan her ikke personligt argumentere for at det ene mærke lyder "bedre" end de andre. I mine tests og dem jeg har hørt hælder jeg til at Philips er ret lækkert, men vi er jo nede i detaljer ville få de fleste til at vende øjne og synes det er ren nonsens. Jeg synes ikke man kan tale om reelle kvalitetsforskelle, men om subtile nuancer af en fornem gengivelse.
Jeg læser også at mærket Tesla (Uden JJ foran!) hører til hér, men jeg har ikke testet det endnu selvom jeg fik et par stykker ind ad døren for et par dage siden.
- Valvo regnes også for at være rigtig godt. Det står lige indtil videre alene i min kategorisering her fordi det er det eneste jeg indtil videre har hørt lande præcis dér hvor jeg synes det lander selvom det slås i hartkorn med andre mærker ude på nettet. Det lyder meget neutralt, synes jeg. Jeg har set det rost til skyerne til hifi-forstærkere fordi det netop er meget neutralt og farver ikke lyden. I G7 forekommer det mig så en smule...kedeligt...i forhold til de ovennævnte. Jeg har testet to Valvo-rør i min G7 og da syntes jeg ikke mikrofonen lød særlig meget mere spændende end min FET-type Soundelux U195. Kvalitetsmæssigt er det svært at udsætte noget særligt på røret, omend jeg oplevede en lidt mere udtalt øvre mellemtone hvor også U195'eren er lidt "barsk". Og måske gør det så alligevel at Valvo-røret bør høre til i den næste kategori...
- Electro-Harmonix, JJ Tesla og adskillige andre... Jeg kender ikke disse mærker af EF86 typen men efter jeg har brugt dem i andre apparater kan jeg nikke genkendende til rapporterne jeg kan læse på nettet i retning af at de er lidt hårde i lyden og hvor de jo overholder specs for den rørtype det nu gælder så kan der også være relativt stor forskel på rørene.
Det kunne være interessant at høre om ovenstående giver mening for mere erfarne folk end mig.(?)
Og hvad med
Tung-Sol,
Tungsram,
RFT,
RCA osv.? Og hvad har vi ellers? Kan deres EF86'ere placeres i de kategorier?
Hvad ville I selv gå uden om eller omvendt gerne betale lidt ekstra for at få fat i?