Author Topic: Rør-guide! Kan vi lave sådan en?  (Read 3724 times)

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Rør-guide! Kan vi lave sådan en?
« on: November 14, 2014, 04:43:24 AM »
Hermed et par kategorier af rør som der her på forummet er konsensus om. Der er tale om NOS-rør. NOS betyder "New Old Stock" - Altså reelt nye og ubrugte rør fra fabrikken men som har ligget på hylderne i butikkerne/lagrene siden 50-70'erne. Rør lavet efter 1990 er ikke interessante for os i f.eks. G7 da kvaliteten ikke kan matche de gamle produktioner og rørets kvalitet er absolut hørbar i denne konstruktion. Således er heller ikke NOS af rørene i sidste kategori interessante, selvom de hedder "NOS". NOS er ikke i sig selv et kvalitetsstempel, men blot en oplysning om at røret er lavet i tiden før et vist historisk vendepunkt. Kom gerne med flere producenter til listen så vi ender med et lille effektivt opslagsværktøj når vi shopper rør. Kom også gerne med forslag til en anden formulering/karakterisering af kategorierne:

1. Topkvalitet: Rør der giver dig den mojo du gerne vil have. Rør som KAN det der ekstra lækre.
  • Telefunken
  • Siemens
  • Philips
  • Mullard
  • Toshiba
2. Second choice: Rør du kan være ganske godt tilfreds med. Lydkvaliteten lider ikke, omend du nu heller ikke får den der ekstra yummieness i konstruktioner som G7 hvor endnu bedre rør lyder endnu bedre.
  • Mazda
  • National
  • CPC
  • Pinnacle
  • Tesla
  • Haltron
  • Hoges
3. No go: De overholder specs for den pågældende rørtype, men lydkvaliteten lider. Du har hul igennem mikrofonen men røret arbejder altså i mod dit ønske om lækker lyd.
  • Electro Harmonix
  • JJ / JJ Tesla


(Dette første indlægs oprindelige tekst:)

Ja, jeg tænker at det kunne være en god ide med en slags "Disse rør går du ikke galt i byen med til en G7"-liste. (Måske generelt og ikke kun til G7?)

Jeg synes saftsuseme det er svært at blive klog på det man kan læse sig til på nettet. Jeg ved godt der er så mange variabler at det er svært at konkludere ret meget helt generelt, men jeg synes godt jeg kan argumentere for at det er en god ide hér. Hvis jeg må drage en parallel til G9, LA-4 og 1176 - I G9 er det superfint med Lundahl-trafoer og det er superfint med OEP-trafoer. Du har samme preamp ud af det uanset hvad du vælger. LA-4 er endnu mere samarbejdsvillig. Du kan bruge endog meget billige trafoer, ja nærmest hvad som helst, og du får en comp med sund trafo-lyd ud af det. 1176'eren er ret hysterisk med hvilken trafo du sætter i den. Mange trafoer vil gøre jobbet men du får ret forskellige oplevelser ud af det. Den kræver GODE trafoer og vi SKAL op i noget velvalgt Lundahl, Cinemag osv. hvis det skal lyde af en "rigtig" 1176 med det rigtige punch i bunden osv. osv.
Ligesådan har jeg det med G7. Med dén kan man altså helt regulært høre om man har et ordentligt rør i. Der skal noget ordentligt i soklen før man får det optimale ud af sin mic. Og ligesom vi godt kan sætte navne på gode trafo-mærker så kan vi også på gode rør-mærker. Når vi taler om specifikke projekter i hvert fald.

Hvis nogen kyndige folk læser med her og er uenige så tag endelig bladet fra munden og skyd det jeg siger ned. Jeg håber vi kan ende med at dette første indlæg kommer til at indeholde en form for liste over "Disse mærker er gode at gå efter og disse er på eget ansvar!" :D

Hvis man er lidt om sig så kan man faktisk finde prismæssigt ganske overkommelige rør og så er det jo helt oplagt at teste lidt.
På eBay kan priserne jo godt ryge langt op og det samme rør sælges nogle gange med flere hundrede kroner i forskel. Så er det at jeg personligt bliver i tvivl. Er der noget jeg misser? Er det ikke det samme rør alligevel?

Jeg har fundet ud af (hvad mange jo har vidst længe) at NOS (New Old Stock - Altså reelt nye og ubrugte rør fra fabrikken men som har ligget på hylderne i butikkerne/lagrene siden 50-70'erne.) er de rør vi gerne vil have i vores G7. Det er vigtigt fordi der i dag ikke bliver produceret rør i samme kvalitet. (Jeg ved ikke hvorfor det forholder sig sådan.) Men så vidt jeg kan finde ud af så er der visse mærker der slet ikke produceres mere hvorfor alle rør af det fabrikat vel må være "NOS"!?

Hvis man tager det grundlæggende og det jeg har læst mig til på nettet, og i øvrigt holder for øje at jeg nonchalant lige ignorerer alt andet end de små rør vi bruger i mikrofonen:

  • Telefunken anses generelt for "det bedste". Det kan skyldes forskellige ting. F.eks. som følger: Selve produktionen og materialerne er af høj kvalitet. Rørene testes, godkendes og brandes som Telefunken hvis de overholder visse krav. De krav kan vel være såvel rent elektriske målinger som gør det til et (i dette tilfælde) EF86 rør og så kan det vel også være målinger af frekvenskarakteristik og frekvensrelaterede faseforhold (jeg kan ikke huske hvad det nu er som at det rigtig hedder) og sådan som gør at Telefunken-rør lyder på en bestemt måde. (Jeg synes personligt ikke de HELT lyder som andre producenters rør. Hverken i de tests jeg har hørt eller min egen lille test. Om man så synes at de lyder specielt godt eller at de bare er endnu en variant over temaet er jo så en subjektiv vurdering.)

  • Philips, Mullard (som også er produceret af Philips ligesom Miniwatt) og Siemens regnes også for topklasse. Også her er jeg sikker på at alt er i top vedr. produktion og materialer og at der testes ligesom i alle produktioner i øvrigt hvor der er bare en lille smule respekt om varen og kunden. Det er jo ikke noget KUN Telefunken gør. ;D Jeg tænker bare at der måske hér testes mere for de tekniske og EF86-specifikke krav til røret og at når produktionen nu er i orden osv. så lyder et EF86 af den produktion som det lyder. Rørene af disse mærker lyder også indbyrdes forskellige så vidt jeg kan høre. Jeg kan her ikke personligt argumentere for at det ene mærke lyder "bedre" end de andre. I mine tests og dem jeg har hørt hælder jeg til at Philips er ret lækkert, men vi er jo nede i detaljer ville få de fleste til at vende øjne og synes det er ren nonsens. Jeg synes ikke man kan tale om reelle kvalitetsforskelle, men om subtile nuancer af en fornem gengivelse.
    Jeg læser også at mærket Tesla (Uden JJ foran!) hører til hér, men jeg har ikke testet det endnu selvom jeg fik et par stykker ind ad døren for et par dage siden.

  • Valvo regnes også for at være rigtig godt. Det står lige indtil videre alene i min kategorisering her fordi det er det eneste jeg indtil videre har hørt lande præcis dér hvor jeg synes det lander selvom det slås i hartkorn med andre mærker ude på nettet. Det lyder meget neutralt, synes jeg. Jeg har set det rost til skyerne til hifi-forstærkere fordi det netop er meget neutralt og farver ikke lyden. I G7 forekommer det mig så en smule...kedeligt...i forhold til de ovennævnte. Jeg har testet to Valvo-rør i min G7 og da syntes jeg ikke mikrofonen lød særlig meget mere spændende end min FET-type Soundelux U195. Kvalitetsmæssigt er det svært at udsætte noget særligt på røret, omend jeg oplevede en lidt mere udtalt øvre mellemtone hvor også U195'eren er lidt "barsk". Og måske gør det så alligevel at Valvo-røret bør høre til i den næste kategori...

  • Electro-Harmonix, JJ Tesla og adskillige andre... Jeg kender ikke disse mærker af EF86 typen men efter jeg har brugt dem i andre apparater kan jeg nikke genkendende til rapporterne jeg kan læse på nettet i retning af at de er lidt hårde i lyden og hvor de jo overholder specs for den rørtype det nu gælder så kan der også være relativt stor forskel på rørene.

Det kunne være interessant at høre om ovenstående giver mening for mere erfarne folk end mig.(?)

Og hvad med Tung-Sol, Tungsram, RFT, RCA osv.? Og hvad har vi ellers? Kan deres EF86'ere placeres i de kategorier?

Hvad ville I selv gå uden om eller omvendt gerne betale lidt ekstra for at få fat i?
« Last Edit: November 14, 2014, 04:46:49 PM by Luny Tune »
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1965
    • http://www.gyraf.dk
Re: Rør-guide! Kan vi lave sådan en?
« Reply #1 on: November 14, 2014, 09:18:45 AM »
Imo, så er problemet med EF86 nok at det er et rør der er almindeligt i hifi.

Dette gør tre ting: For det første, så bliver lagrene af gode rør efterhånden hurtigt udtømt (der er flere hifi'ere end audio diy-ere), hvilket gør at prisen for et godt rør bliver presset latterligt højt op. Dette medfører at gode rør pludselig bliver betragtet som et investeringsobjekt, og prisen stiger yderligere. Hvilket så igen medfører at markedet oversvømmes med re-brandede/forfalskede rør.

Dette er baggrunden for at jeg anbefaler PF86 i stedet - dét kan ikke bruges i kommercielt hifi gear (pga. meget anderledes glødespænding, 4.5V i stedet for 6.3V), så der er stadig store lagre, fornuftige priser, og ingen tilskyndelse til at forfalske dem.

De ny-producerede rus/kina/slovakiske/EH/JJ EF86'ere er en joke. Og de bliver ikke bedre af at re-sellere som f.eks Groovetubes sætter deres eget navn på.

Men der er ikke den store forskel mellem de originale "store" brands (Telefunken, Philips, Mullard, Miniwatt, Toshiba og Siemens) - ideen er lidt noget hifi-verdenen har opfundet. Der er små tendenser til at telefunken holder noget længere (de havde vist lidt bedre vacuum og pin-gennem-glas-teknologi) - resten vil jeg tillade mig at afskrive som placebo/psykoakustik. Ved blinde tests kan ingen i praksis identificere fabrikanten udfra lyden.

Second-choice-fabrikaterne som f.eks Mazda, National, CPC, Pinnacle, Tesla, Haltron, Hoges, var lidt billigere versioner tilbage dengang, men også en smule ringere lavet mht. tolerancer osv.. Dog slet ikke så ringe som de nye rør lavet efter 1990.

Jakob E.
« Last Edit: November 14, 2014, 09:20:58 AM by gyraf »

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: Rør-guide! Kan vi lave sådan en?
« Reply #2 on: November 14, 2014, 04:05:03 PM »
Ok, cool. Jeg sammenfatter lige en liste som kommer til at stå øverst i tråden. F.eks. Toshiba havde jeg ikke med. Ligesom alle de mærker du nævner som knap så god kvalitet.

Der er også Ultron og Lorenz. Er det nogle mærker der er interessante? Jeg har hørt tests af dem (PF86) og inden du fortæller om hvilken kvalitet de falder ind under så vil jeg gætte på at de hører til dem du kalder "second choice" og formentlig med Lorenz lavest rangerende da jeg synes Ultron lyder lidt mere smooth a la de gode rør.

Og til G7 en anbefaling om PF86. Cool og god pointe. Og nu da strømforsyningen pærelet kan justeres op og ned med trimmeren mellem de to glødespændinger så kan man jo sagtens indrette sig efter det rør man til enhver tid lettest kan få fat i. (Ved at måle modstanden i trimmeren ud ved de to spændinger kunne man faktisk lave en switch til det. En dip switch bagpå strømforsyningen f.eks.)

Placebo...hmmm...jeg hører en forskel i praksis så en hørbar forskel også på rør af rigtig god kvalitet vil jeg nu hævde at der er. Men lad os da så i hvert fald hive Telefunken "ned" hos de andre rør i en samlet kategori hvor vi kan være enige om at der er tale om rør der tilfører noget fedme/lækkerhed/"vintage"/yumyum. Topkategorien vil således indeholde rørproducenter hvis NOS-rør kan dét som vi gerne vil have at de kan. Vi får noget forærende af de rør.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1965
    • http://www.gyraf.dk
Re: Rør-guide! Kan vi lave sådan en?
« Reply #3 on: November 14, 2014, 05:04:06 PM »
Quote
Placebo...hmmm...jeg hører en forskel i praksis så en hørbar forskel også på rør af rigtig god kvalitet vil jeg nu hævde at der er.

Åh, jo - der er da helt klart forskel på rør: Men der er større individuelle forskelle mellem f.eks Telefunken-rør, end der er forskel mellem "gennemsnit" af f.eks. tele og philips.

Med andre ord - hvis du prøver to rør af samme brand, er forskellen på disse i "gennemsnit" (hvis man kan tale om et sådant) stort set den samme son forskellen mellem to forskellige brands.

Læg mærke til at den eftertragtede forskel i "sound" mellem fabrikaterne er noget der er dukket op MEGET senere end da rørene rent faktisk kunne fås ved købmanden: Hvis der var en reel forskel, ville det da have afspejlet sig i efterspørgsel/pris på det tidspunkt hvor rørene blev lavet/solgt/brugt..

Jakob E.

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: Rør-guide! Kan vi lave sådan en?
« Reply #4 on: November 14, 2014, 08:39:25 PM »
Ok. Ja, dét har jeg slet ikke testet nok rør til at vide noget om. Jamen, super! Det gør jo det hele lettere for os hér.

Tak for uvurderligt input! :D
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: Rør-guide! Kan vi lave sådan en?
« Reply #5 on: November 20, 2014, 02:53:52 AM »
Måske er det logic for burhøns osv. men jeg spørger lige alligevel. Er det det samme for de store power-rør?

Der er jo forskel på hvordan de fremstilles rent fysisk i forhold til de små rør, og da jeg ikke ved hvorfor kvaliteten af nye rør ikke matcher den gamle kan jeg heller ikke lige ræsonere mig frem til om det også gælder de anderledes fremstillede større rør.

I øvrigt så jeg at Telefunken har deres egen rør-shop kørende: http://store.t-funk.com/c/vacuum-tubes_black-diamond-series
Og så har de lige valgt JJ til at lave deres nye rør.(!?) Er der nogen der kender til Telefunkens nye rør? Er det stadig ikke godt?
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter