Author Topic: Gyraf G7  (Read 9763 times)

Offline Torben Frederiksen

• picoposter
Gyraf G7
« on: November 16, 2014, 08:24:37 PM »
Så blev jeg endeligt færdig med min G7 :). Det var vildt at høre første gang der var lyd igennem. måtte prøve et par forskellige power transformer, og eksperimenteret lidt før jeg fik de rigtige volt, 160 volt til røret, og 60 volt til kapslen . Gitter og bundstykke er fra en defekt Avantone Ck-7, Messingrøret er fra et gammel gelænder, afstands stykker og gevindstænger var noget jeg have liggende, bundstikket er fra et hanstik som jeg brugte indmaden fra. de fleste komponenter var også nogle jeg have liggene, på nær Wima kondensatorene, og de 2 modstande på 1 G Ohm tog jeg fra Avantonen. printet er hjemme gjort. tak til Gyraf (Jakob Erland) uden ham og andre på både det danske og det internationale forum der deler ud af deres viden, var jeg aldrig gået i gang med sådanne et project. Efter jeg tog billederne har jeg skiftet kapslen ud med en Tim Campbell ct12.

« Last Edit: November 16, 2014, 08:41:47 PM by Torben Frederiksen »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: Gyraf G7
« Reply #1 on: November 16, 2014, 09:51:56 PM »
(Du fandt dit password?)

Det er fandme godt arbejde det der!! Damn, den ser lækker ud i denne lidt længere udgave end CK-7. Fed farve også.

Virkelig pænt lavet!

Godt arbejde! :o
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

• picoposter
« Reply #2 on: November 16, 2014, 10:10:29 PM »
Tak. nej men det var Google crome der ikke ville som jeg ville, nå jeg klikkede på linket kom jeg til forsiden af forumet, men da jeg tog et kopi af linket og satte det i søgefeltet kom jeg ind det rigtige sted, og kunne ændre mit password. :)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #3 on: November 17, 2014, 12:08:51 AM »
Kan det lade sig gøre at du laver en lydbid på et tidspunkt?

Nu er det jo lidt svært at lave A/B tests med to mikrofoner i hver deres studie, men jeg er særdeles nysgerrig efter forskellen fra min RK-12 kapsel og til din CT-12 kapsel.
Torben

• picoposter
« Reply #4 on: November 17, 2014, 06:14:32 AM »
jeg kunne da komme forbi en dag hos dig så kunne vi lave en lille test  :). mener at vi ikke bor så langt fra hinanden. jeg sender lige en mail lidt senere i dag.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #5 on: November 18, 2014, 08:07:58 PM »
Det gør vi sgu en dag så. Det bliver nok først i det nye år, for jeg har et par albums jeg skal ha' produceret og nogle sideløbende speakjobs i alle de huller jeg har i kalenderen.
Men det bliver da supernice at lave en regulær A/B mellem de to kapsler.

Jeg ved godt det er en lille bitte bitte ting, men dette er vel forummet at være RIGTIG nørdet på. Jeg må i øvrigt lige sige at jeg er vild med din skærm/0V til chassis løsning nede på bundstykket. Mere elegant bliver det vist ikke. :D
Torben

• picoposter
« Reply #6 on: November 19, 2014, 10:41:18 PM »
 :( Øv jeg sad og testet mikrofonen i de forskellige pattern, den lyder super godt i Cardioid, men i omni og 8 tals, lyder bagsiden af kapslen ikke særligt godt. og når jeg skifter pattern kommer der en  knasende lyd, altså ud over den normale støj der opstår. jeg målte spændingerne  igen. jeg har 156 volt xlr pin 2, 58 volt i mellem spændningsdeleren i mikrofonen, på xlr pin 5 pattern har jeg o volt ved Omni 57,6 volt ved Cardioid, og 115 volt ved figure 8. da jeg ikke havde en 33 Mohm  modstand har jeg brugt en på 51 Mohm, læste et sted at Jacob skrev at det ikke skulle betyde noget da den bare styrer omskiftningen af pattern. Da jeg ikke kunne måle mig til nogle fejl. pillede jeg gitteret til min ny indkøbte Tim Campbell CT12 af, og dette er hvad jeg til min skræk så.

Dette er den dårlig lydende Kapsel side, det er tydeligt at se at der er noget galt. men den får jo ikke mere end de anbefalet 60 volt. ? :(

Dette er den super gode lydende kapsel side.

Hjælp behøves, kan sgu ikke lige gemnemskue hvad der er gået galt. Øv Øv
« Last Edit: November 20, 2014, 12:20:00 AM by Torben Frederiksen »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #7 on: November 20, 2014, 01:11:59 AM »
Jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter. Du siger det er tydeligt at der er noget galt, men jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter?

(Måske er det et spørgsmål til G7 Hjælpetråden?)
Torben

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #8 on: November 20, 2014, 07:39:00 AM »
160V er for meget.

Optimalt 115-120V til kapsel / rør

Det der lyder forkert er membranen der suges ind til bagpladen elektrostatisk

Jakob E.

• picoposter
« Reply #9 on: November 20, 2014, 08:16:41 AM »
Den får jo ikke mere end 116 volt til kapslen, har læst flere steder at du har anbefalet ca160 volt til røret. de 2 modstande på 1 Gohm er taget fra en defekt mikrofon som jeg ikke har diagrammet på. Men der står 1G på dem, og går ud fra at det er næsten standart værdi til mikrofon kapsler, har prøvet at måle på dem, men min fluke kan ikke måle så høje værdier. Det ser næsten ud som membranen har været varm. Jeg må have fat i Tim Campbell, det kunne jo være at han kunne skifte den defekte side.  Men jeg må jo finde fejlen først. Der må sgu da være et eller andet jeg har gjort forkert.

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #10 on: November 20, 2014, 01:20:35 PM »
Prøv at vende kapslen om, så den anden side bliver "front"

Så kan du vide om det er kapslen eller polariseringsspændingen den er gal med...

Jakob E.

• picoposter
« Reply #11 on: November 20, 2014, 06:42:40 PM »
Hvis man ser godt efter på det første billede kan man ser at der er sket noget med kapslen den er blevet mat i kanten og i overfladen Kan man se den er boblet op. Så hvis jeg nu vender kapslen om er jeg bange for at der sker det samme med denne side af kapslen. At der ikke en måde at måle sig frem til det i stedet for ?.

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #12 on: November 21, 2014, 07:30:33 AM »
den er kollapset (membran suget ind til backplate).

prøv at aflade, dvs kortslutte membran og backplate-ledninger (uden strøm på selvfølgelig) - så skulle den gerne slippe igen ganske langsomt..

• picoposter
« Reply #13 on: November 22, 2014, 09:31:54 AM »
 :) Det var som du skrev, den var kollapset. Er der forskel på hvilken modstand i spændningsdeleren jeg ændre værdi på, for at opnå de 60volt, Over den modstand der går til 0 sidder der parallelt en kondensator på 100nf, det fungere vel som et slags filter. ?
« Last Edit: November 22, 2014, 10:20:09 AM by Torben Frederiksen »

• picoposter
« Reply #14 on: November 23, 2014, 03:19:01 PM »
 :)Fandt frem til at det var mikrofonhuset (messingrøret) der lige var for tæt på 0 volt siden af styroflex kondensatoren, den på 10n. har foreløbigt lavet et pap rør som inderrør i mikrofonhuset, så nu spiller den som den skal. så må jeg se om jeg kan finde en styroflex 10n i en mindre størrelse. Det lyder ikke som om at den membran der var kollapset har taget skade.