Author Topic: G7 vs. U47 klon  (Read 5099 times)

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
G7 vs. U47 klon
« on: June 04, 2015, 03:20:35 PM »
Jeg har bygget en U47 klon fra MicAndMod.com for en kollega og da jeg leverer speaks til ham fra tid til anden så ville jeg lige se hvor meget forskel der er på min foretrukne og hans nye. Og så er det jo helt obligatorisk at lægge lidt lyd herud så I andre kan høre hvordan de spiller.

Bare for at opsummere så vi ved hvad vi lytter på vil jeg lige nævne at der i min G7 sidder en lille Beyer Dynamic trafo og en prisbillig RK12 kapsel fra microphoneparts.com

G7
U47 klon fra Mic&Mod

De er her stillet op til en photoshoot ved siden af hinanden men jeg kunne ikke være derinde samtidig med begge stativer så jeg måtte trække lidt ud i lokalet for at teste. Derfor er der lidt baggrundsstøj, men der er ikke mere end at man slet ikke er generet af det i denne lille test.



Lige en kommentar på selve U47 byggeprojektet. Der følger ikke instruktioner med så der skal man kigge på deres website og finde den relevante tutorial dér.

Der er et par stupide ting i projektet.

1. Der følger der et "7-leder + skærm"-kabel med (selvom der kun skal bruges 5 leder +skærm) men man selv opdage at det ikke skal loddes ens op i begge ender. Hvorfor i himlens navn er det ikke lavet sådan at man skal lodde det op 1:1 i begge ender? Det gør det unødvendigt risikabelt at lodde op og selv med min erfaring lykkedes det mig at lodde stikket i mikrofonen op spejlvendt fordi jeg sad og vendte og drejede stik og sådan for at hitte ud af hvad der skulle sidde hvor. Men alene det at pin 1 i stik A ikke refererer til pin 1 i stik B er sgu da tåbeligt. Det er DIY så vi kan jo NETOP undgå den slags tåbeligheder. Jeg gik efter de mangelfulde anvisninger, opdagede balladen og fik så alligevel lavet fejl i mit forsøg på at rette det ind. Så læg mærke til at man altså ikke bare kan lodde kablet helt almindeligt op når det skal laves og at du dermed ikke har et universelt brugbart kabel efterfølgende. Planlæg eventuelt fra starten at bruge pin 1-4 og 7+skærm i begge ender og lod stikkene i strømforsyning og mikrofonhus op lige sådan. Det vil også gøre fejlfinding lettere.

2. Stikket i bunden af mikrofonen er ændret fra de billeder der ligger på deres website. Det er noget bæ at samle der nede i bunden. Inden du samler huset så lod stikket op og monter det mens du dér kan komme ordentligt til.

3. Monter i den forbindelse også Choke-modstanden der skal monteres dernede. Lod ikke kablerne på modstanden så de stikker ud sidelæns, men så du stikker dem vinkelret ned i hullerne. Så er du fri for at bukke dine lodninger.

4. Vær forsigtig ikke at få drejet gevindene i de 6 små vinkelbeslag over. Det er meget let at komme til at gøre.

Men ellers et fint og rimelig hurtigt projekt at lave. Man tjekker spænding to gange undervejs samme sted og så er det ellers bare at tælle for. :)
« Last Edit: June 04, 2015, 03:56:08 PM by Luny Tune »
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #1 on: June 04, 2015, 06:48:20 PM »
Cool. Overordnet, synes jeg de lyder ens. Der er dog en del mere kraft i G7 i bunden og nedre mellemtone / mere top i U47eren.

Tak for sharing. Og bum, det lyder tåbeligt med det kabel! :S
/ Bjørn

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #2 on: June 05, 2015, 02:49:58 AM »
Ja, de er ligesom en my forskelligt "vægtet" på den måde. Jeg testede for hvad jeg lige skulle gøre for at bringe dem endnu tættere. Ikke fordi jeg foretrækker U47'en men der opstår nogle gange situationer i mit samarbejde med det pågældende studie at jeg senere må rette noget jeg har speaket hos ham. Derfor ville det være praktisk lige at finde tricket til hvordan jeg kan få G7 til at lyde som U47'en. Med en meget bred Q ved ca. 10 kHz hævede jeg 1,5 dB og så var det nærmest umuligt at høre hvilken en der var åbnet for.

Jeg foretrækker i midlertid G7. Transienterne er en smule mere beherskede igennem den og U47 kalder altså lidt på en de-esser.

Også U47'en lyder pissegodt og jeg har altså også de-esset løs på f.eks. Sony C800G optagelser, så dels skal dét ikke tage noget fra U47'en og dels sker der da også ting med G7 optagelser inden de er færdige i et mix, så jeg ville da også elske at lave vokaler med denne U47 klon. Den lyder fandme godt og ligesom G7 er der virkelig godt hul igennem.

Det kunne være skægt at høre om der er nogen her der kender den originale U47 og som synes at denne klon nærmer sig?
Jeg mistænker at den ikke nærmer sig the real deal mere end så mange andre lækre stormembranmikrofoner. Ikke at det gør noget, og igen lyder denne mic jo hamrende godt uanset om den lyder som en U47 eller ej, men når de nu ligefrem selv synes de sælger et " Kit for making a vintage tube microphone U47", så kunne det være interessant at høre nogle kyndige folks kommentar til det.(?)
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Bodtbody

  • picoposter
  • Posts: 49
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #3 on: June 06, 2015, 11:35:28 PM »
De lyder fint syntes jeg , hvad man kan høre ud fra de filer , jeg har en fornemmelse af at der er compresset en smule , kan det passe ?
nå men de lyder rigtigt fint  men ikke som U47 , jeg vil dog i parantes bemærke at U47 lyder forskelligt , der er mange udgaver.
Jeg lavede en test for sjov med en mikrofonven jeg har i malmø , vi havde så vidt jeg husker 7 U47 og 8 M49 , samt nogle andre gode rørmikrofner samlet sammen.
M49 erne  var ret ens , medens U47 erne var ret forskellige , man kunne dog genkende både U47 og M49.
Skal ikke være nogen hemmelighed at jeg mener M49 er toppen af de gamle , U47 har noget særligt , svært at forklare.
Du skal være velkommen til at låne en U47 så kan du nok høre hvad jeg mener.
De senere år har jeg gået meget op i kapsler , og her ligger efter min mening den største del af lyden.
Jeg har endu ikke hørt en rigtig god Kinesisk kapsel , men mon ikke det kommer når der er nogen der beder dem om at lave en.
Et enkelt tilfælde , er der dog på en super fin kapsel til omkring 500 kr , jeg var målløs , jeg fik et par stykker hjem , men de lød virkeligt dårligt , så øv.
Det dur jo ikke rigtigt med prøv lykken , og man må betale for de gennemtestede og stabile produkter , som Neumann og Thiersch , og Tims er også ensartede.

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #4 on: June 07, 2015, 03:54:17 PM »
Øj, det kunne jeg sgu godt tænke mig, Jørn! Er du cool med at jeg vender tilbage med det om nogle uger?

Jeg skal lige ha' bygget mit studie om. (Det er ikke så stort så det tager ikke så lang tid.) Når det er gjort så ville det være super hvis jeg kunne komme ned til dig låne en U47 med hjem at teste et par timer og så komme ned til dig igen nogle timer senere og aflevere den tilbage.

Jeg afleverer den U47 klon jeg har bygget til ejeren i dag, men dels lyder den ikke så forskelligt fra min G7 at det gør noget, og dels så vil det nu også allermest være for ligesom endeligt at få placeret G7 et sted i kvalitetsspektret og jeg vil have en pejling at måle udfra når jeg engang får fat i Tim C og dermed en af hans kapsler. ;D

Der er ikke komprimeret eller noget på lydfilerne. Det er mikrofonerne direkte gennem mit RME Fireface UCX og ind i Pro Tools.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #5 on: June 09, 2015, 11:29:04 AM »
Har lavet en U47 klon med IOAUDIOs kit og hus fra Chunger på det internationale forum. Kapsel fra Beesneez Microphones og GE NOS rør. Der er en test af den op mod bl.a. Fleas m. org. Neumann kapsel på lydmaskinen. Skal bare lige have Morten til at afsløre hvilke filer der hører til hvad så kan i evt sammenligne det. Eric Heisermann fra groudiy.com laver også nogle rigtigt gode kapsler. Har en af hans i min U67 klon.
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #6 on: June 15, 2015, 11:53:45 PM »
Jeg har spurgt om hvad der er hvad derude men det er ikke blevet besvaret overhovedet. Jeg er ligeglad med testen som sådan, men vil gerne høre de filer der er relevante for mig, netop med dette formål.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #7 on: June 18, 2015, 06:05:58 PM »
Fandt filerne med navne på mics. De ligger her: http://soundz.dk/Mikrofontest.zip

Vær opmærksom på C12'eren havde en defekt kaspel i. Har fået en ny fra Beesneez nu.
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #8 on: June 19, 2015, 12:04:47 PM »
Cool. Jeg så det faktisk lige på lydmaskinen og tænkte så nok at du havde skrevet her også. :)

Kan du sige noget om hvordan fejlen høres? Støj? Eller er karakteren anderledes?
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #9 on: June 19, 2015, 12:22:30 PM »
C12'eren lød "muffled" og meget lidt 3D. Slet ikke som den burde og som jeg har hørt andre DIY C12'ere

/M
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: G7 vs. U47 klon
« Reply #10 on: June 19, 2015, 05:03:23 PM »
Ja, jeg kan godt høre den er gal.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter