Author Topic: valg af loddekolbe, til at lodde på print  (Read 2162 times)

Offline sharza

  • picoposter
  • Posts: 3
valg af loddekolbe, til at lodde på print
« on: August 16, 2015, 06:16:08 PM »
Hej

Jeg faldt over denne side, i min jagt efter informationer omkring det rigtige valg af loddekolbe til at lodde på print. Jeg så i en anden tråd at Weller whs 40 skulle være god nok til formålet. Jeg har imidlertid allerede en sådan, indkøbt efter sidste forsøg på at finde den rigtige. Den er dog ikke kraftig nok (vil jeg antage).

Jeg er absolut lodde newbie og har brug for lidt råd.

Jeg skal ikke bygge mit eget print, men skal derimod arbejde på fabriksprint - bundkort i pc'ere, og print i strømforsyninger etc. Den primære årsag er at jeg har et par Acer laptops, som er gået i stykker i PSU stikket - en kendt svaghed hos disse - og jeg vil lodde nye stik på. Inden jeg kaster mig ud i dette har jeg forsøgt at øve mig på et gammelt bundkort som, alligevel skal ud.

Det som jeg oplever, er at Weller whs 40 er meget lang tid om at få nok varme ført over i lodningen, til at lodde eksisterende komponenter af - dermed bliver en meget stor del af printet udsat for varmegrader, der efter min bedste overbevisning, ikke har nogen gavnlig effekt, og for visse komponenters vedkommende, formentlig vil kunne aflive dem. Min teori her er, at fabrikslodninger er væsentlig stærkere end en DIY lodning - eller ihvertfald blyfri og dermed kræver en højere temperatur.

Så det jeg leder efter, og ret mig endelig hvis det lyder helt forkert, er en loddekolbe der opfylder følgende:

Kraftig nok til at kunne overføre nok varme til at lodde fabrikslodninger af, hurtigt nok til at omkringliggende komponter og print ikke bliver udsat for alt for meget varme.

Jeg er klar over at det vil kræve noget øvelse, da der ikke er samme plads til fejl, når kolben bliver kraftigere.

Nogen der kan kaste lidt lys over options her?

Jeg er ikke ude efter en 2000 kroners prof. loddestation - men alle råd modtages gerne ;-)

På forhånd mange tak for jeres tid.

- Kenneth

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2751
    • http://tunetown.dk
Re: valg af loddekolbe, til at lodde på print
« Reply #1 on: August 16, 2015, 09:04:56 PM »
Jeg lavede mine første maskiner med en WHS-40. Det fungerede glimrende, men spidserne døde ret hurtigt og man skulle lige finde G-punktet på den med temperaturen som jo kan indstilles på den.

Hvis du skal aflodde noget så kom lidt loddetin på spidsen inden du sætter den på den gamle lodning. Så går det tjept.
Med fordel kan du også bruge en lidt tykkere spids at aflodde med da den har lidt større kontaktflade end en tynd spids.

Med endnu større fordel kan du jo så også bruge en afloddepistol til at aflodde med.

MEN en WHS-40 er jo ikke den allerfedeste loddekolbe. Sagen er bare at skulle det være billigt ville jeg f.eks. anbefale netop dén. ???

Ellers så vil jeg anbefale sådan en som denne som er god uden at sprænge budgettet i smadder: http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=442_3907_3913_3914&products_id=9958&osCsid=cf89587321aea5d8a643bfc6e125b735
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1940
    • http://www.gyraf.dk
Re: valg af loddekolbe, til at lodde på print
« Reply #2 on: August 17, 2015, 09:20:49 AM »
Jeg fik en Weller WTCP da jeg var i lære omkring 1980 - og bruger den endnu, stort set hver dag. Er blevet repareret nogle gange, men reservedele er stadig til at finde rigtig mange steder.

Den er ret fleksibel pga. tempetaturregulering i spidserne, og spidserne holder fornuftigt længe hvis man husker at slukke når man ikke lodder.

Fås til omkring 800 brugt - sommetider billigere. Der er mange i omløb fordi den var industristandard i virkelig mange år.

F.eks. http://ham.brugtgrej.dk/annonce/116836

Jakob E.
« Last Edit: August 17, 2015, 09:26:55 AM by gyraf »

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
    • Bear Repair
Re: valg af loddekolbe, til at lodde på print
« Reply #3 on: August 17, 2015, 03:26:28 PM »
Den station Torben nævner, har jeg haft i godt fem år nu. Har skiftes spids en enkelt gang og har ikke haft en opgave den ikke kunne løse.

Mht. aflodning af PSU stik, skal du være opmærksom på at det ofte kun er én af terminalerne der er svær at lodde fri. Det er den der er monteret på printpladens stel-plan. Der skal meget varme til at gøre den ordentligt fri uden at skade printet, men det er sjældent et problem for omkringliggende komponenter. Varmen når ikke ud til dem før din lodning bør være flydende.

Jeg skulle mene at de fleste kolber med station på, kan klare sådan en opgave. Jakobs anbefaling er som han nævner en industristandard. De kan præcis hvad de skal kunne. Nemlig lodde. ;)

For at gøre din lodning lidt nemmere:

Varm kolben op. Påfør lidt bly-holdig loddetin på spidsen. Varm lodningen op i mens du påfører yderligere bly-holdig loddetin på lodningen.
Så skulle den gerne blande sig med den eksisterende loddetin og løsne sig. Tag der efter en tang og lav et let træk på bøsningen i mens du holder varmen på.
Så skulle den gerne slippe nogenlunde let.
De renser så efterfølgende loddehullet med sugetråd eller en tinsuger inden det nye stik kan monteres.
/ Bjørn
https://www.db-balance.dk/ - Studie ved Viborg
https://www.facebook.com/bear.repairDK - Elektronikreparation i Aarhus

Offline sharza

  • picoposter
  • Posts: 3
Re: valg af loddekolbe, til at lodde på print
« Reply #4 on: August 17, 2015, 08:43:12 PM »
Hej Alle

Mange tak for input. Som sagt har jeg forsøgt mig med Weller WHS-40. Det gik, omend resultatet var ikke prangende, og holdt da heller ikke længe. Det var PSU socket til en Acer laptop - komponenterne sidder ret tæt i sådan en svend, og det sætter automatisk også nogen begrænsninger ift. størrelsen på spidsen. Kan iøvrigt sige at det var samtlige ben der var svære at lodde af, ikke kun det ene ;)

Jeg havde tin på spidsen, og temp på max, men den tabte ganske enkelt for hurtigt varme - for at tinnet skal kunne blande sig, skal det jo smeltes til at starte med, og det holdt hårdt.

Tror jeg lurer på sådan en WTCP. Har læst meget godt om den... behøver heller ikke være voldsomt high tech og med lys i spidsen, bare jeg kan få det til at virke.

Startede Welleren op igen... og forsøgte mig på et alm. bundkort, uden noget større held - med tin på spidsen osv... tænker mig at industrilodningerne kan være temmelig hårde at få af??

Eller også er det bare mig der er en kegle til at lodde - det er bestemt også en mulighed  ;D

Offline crevil

  • nanoposter
  • Posts: 481
    • Bear Repair
Re: valg af loddekolbe, til at lodde på print
« Reply #5 on: August 17, 2015, 09:22:52 PM »
Industrilodninger er ikke hårde en andre lodninger lavet med blyfri loddetin (Så vidt jeg ved)
De kræver en temperatur på 350 grader for at flyde. Det der kan gøre dem "hårde" er deres forbindelser til andet kobber som baner og kobberplan på printpladen.

Bundkort kan have mange lag på hver side. Derfor kan der også være rigtig meget der skal varmes op. Igen har det nu aldrig været et problem syntes jeg. :/
/ Bjørn
https://www.db-balance.dk/ - Studie ved Viborg
https://www.facebook.com/bear.repairDK - Elektronikreparation i Aarhus

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2751
    • http://tunetown.dk
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline sharza

  • picoposter
  • Posts: 3
Re: valg af loddekolbe, til at lodde på print
« Reply #7 on: August 23, 2015, 10:18:21 PM »
Mange tak for alle svarene.

Jeg har besluttet mig for en Weller WTCPs loddestation. Jeg faldt tilfældigvis over en loddekolbe - dog uden station da firmaet ryddede ud forleden. Den kan jeg ikke bruge til så meget, men når jeg får en station, har jeg altid en i reserve at skifte med hvis alt går galt ;-)

Det var første skridt, så må vi se hvornår tiden tillader at jeg går igang med projekterne :-)

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1940
    • http://www.gyraf.dk
Re: valg af loddekolbe, til at lodde på print
« Reply #8 on: August 24, 2015, 09:03:07 AM »
Hvis det virkelig er en WTCP (der indstiller temperatur via magnetkodning i spidsen), så behøver du ikke nogen station til den: bare giv den 24V AC fra en 2.5A (50W) transformer eller større.

Hvis det derimod er en WECP, så har du brug for stationen pga. den deri indbyggede thermostat/indstilling.

En WECP til salg her: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/125293 - sælger har også et dejligt Fluke73 voltmeter til små penge.

Jakob E.

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2751
    • http://tunetown.dk
Re: valg af loddekolbe, til at lodde på print
« Reply #9 on: August 25, 2015, 06:51:23 PM »
Yes, og en holder den kan sidde i koster jo ikke ret meget.

http://ham.brugtgrej.dk/annonce/124033
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: valg af loddekolbe, til at lodde på print
« Reply #10 on: October 18, 2015, 10:01:47 PM »
Startede med at lodde da jeg var 7 år, (Ja, ingen overdrivelse for at fremstå som et vidunderbarn, jeg loddede XLR / jack kabler til min far.)
Han havde en crappy 230v loddekolbe uden termostat, eller en - 'elkedel', som man vel kan kalde sådan én.

Fik en WTCP meget kort efter, og er 30 år idag - har stadig en WTCP stående på mit bord. (Dog ikke den samme.)
Byggede en Weller WMRP for kort tid siden.. varmelegemet er i selve spidsen (Så spidser er dyre), men du er utrolig tæt på printet når du lodder, og den regulerer helt anerledes, og resultatet er endnu mere robot agtige perfekte lodninger end andre - 'normale', loddekolber.

Her er et billede af min færdige loddekolbe:
https://raw.githubusercontent.com/FlyGlas/WMRP/master/pictures/diy_wmrp_dennis.jpg

Hvis man kan lide at lodde, og ofte på store projekter både smd og through-hole, så vil jeg anbefale den her til alle.
Hvis nogen har mod på projektet, så sælger jeg gerne prints til projektet (Har 10 liggende i overskud.)

Er 1206 og 0805 komponenter, SOP og vist også MSOP (Drag soldering, tråd og flux pen så kører det).
Og så skal du også programmere arduino bootloader via JTAG (Så du skal ha' en arduino eller programmer).
Men ellers er det nemt at uploade ny firmware via usb.

Gerd der står bag projektet har en github:
https://github.com/FlyGlas/WMRP

Selve loddestationen med kasse, lcd, alle komponenter osv gav jeg omkring 500-600 kr for. (Købte en del fra eBay, Reichelt,)
Håndtaget koster 800 kr på amazon.
Spidser koster 300 kr på eBay.

Så for cirka 1700 kr kan du bygge verdens bedste loddekolbe! Ja verdens, har prøvet utallige mærker og modeller der findes, og enda WTCP er en rusten lada i forhold til den feeling WMRP giver..