Author Topic: Program til Diagram design  (Read 4489 times)

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Program til Diagram design
« on: September 25, 2015, 07:57:16 AM »
Hey,

er gået i gang med at designer en lille mixer til min modulære synth. Efter at have brugt noget tid på teori er jeg nu nået til at skulle tegne diagrammet.

Hvilke programmer bruger i til det? Det må gerne være noget billigt eller gratis, hvis der altså er noget som holder. Jeg er i gang med at kigge på TinyCAD, men inden jeg ligger mig fast på noget ville det være rart med et par tips.

Thanks  :)
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1965
    • http://www.gyraf.dk
Re: Program til Diagram design
« Reply #1 on: September 25, 2015, 09:35:30 AM »
Måske det gratis DesignSpark? http://www.rs-online.com/designspark/electronics/eng/page/designspark-pcb-home-page

Det fungerer mere eller mindre som alle de "store" - så du har ikke spildt tiden med at lære at bruge det, hvis du senere køber dig ind i de professionelle...

Skulle jeg starte forfra i dag, ville det være sådan noget jeg ville investere min tid i. Men jeg sidder fast i EasyPc 1.03 fra 1989, der stadig kan alt det jeg skal bruge, incl. interfacing til printproducenter (!!)

Jakob E.

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: Program til Diagram design
« Reply #2 on: September 25, 2015, 10:18:06 AM »
Tak, har kigget lidt på DesignSpark, men er stadig i beslutningsfasen. Jeg kaster et ekstra blik på det  :)

Det gode ved DesignSpark, tænker jeg, er at det er integreret med RS' database, men det kan måske også være en begrænsning?

Ellers kigger jeg lige nu på www.circuitmaker.com som virker interessant, men lidt langsomt at arbejde med da det er cloud baseret.

Fritzing har jeg også downloadet og kigger nu lidt på det.
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: Program til Diagram design
« Reply #3 on: October 19, 2015, 07:55:23 AM »
Men jeg sidder fast i EasyPc 1.03 fra 1989, ...
Ahh, det forklarer måske det unikke look på dine diagrammer ikke set før?  8)

Hvilke programmer bruger i til det?
Bruger Eagle, men har du overvejet KiCad?
- Fås både til Linux og Win, og er open source.. ikke låst fast til noget eller nogen, som har skyhøje print-priser eller begrænser dig osv..

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: Program til Diagram design
« Reply #4 on: October 19, 2015, 08:27:54 PM »
Ind til videre er jeg blevet ret glad for ExpressSCH/PCB. Jeg er udemærket klar over at det er meget begrænset på nogle områder, men jeg synes det er dejligt overskueligt, så til en start har det været et godt hjem for mig.
Jeg har altid været vant til at skulle lære mange nye programmer, så jeg ville ikke have noget problem med at skifte senere hvis jeg støder på begrænsninger.

Jeg har også arbejdet lidt med Fritzing, som jeg synes ar mange spændende funktioner, men dog er for buggy i nuværende tilstand.

Jeg har kigget på KiCad også, men kan ikke helt huske hvorfor jeg ikke har givet det en chance, men der var et eller andet som holdt mig fra det.

Det største problem jeg har er at designe custom dele, jeg synes ikke jeg har fundet et program som nemt lader mig gøre det. Jeg snakker primært potmetre, stik osv.

2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: Program til Diagram design
« Reply #5 on: October 19, 2015, 09:28:07 PM »
Det største problem jeg har er at designe custom dele, jeg synes ikke jeg har fundet et program som nemt lader mig gøre det. Jeg snakker primært potmetre, stik osv.
Var egentlig dét kriterie, der gjorde at jeg valgte Eagle. Laver utrolig mange custom parts,.. og både stik, potmetre og transformers er lette at lave i Eagle..
Youtube:  eagle custom part  - Så finder du masser .. så kan du se om det fungerer for dig.

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: Program til Diagram design
« Reply #6 on: October 19, 2015, 09:48:18 PM »
Tak  :)
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)