Author Topic: Eurorack mixer projekt.  (Read 5350 times)

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Eurorack mixer projekt.
« on: October 12, 2015, 11:28:33 AM »
Hej, jeg er i gang med at designe mit første projekt. Jeg er stadig ved at lære om Diagrammer og PCB design, så jeg kommer nok til at stille nogle noob spørgsmål her i tråden  :P

Jeg arbejder på en Mixer til Eurorack modul synth formatet. Mit koncept ser ind til videre sådan her ud:



Det er en mono mixer med en Aux til sends og en, pr kanal, switchable insert. Meget simpel. Jeg har taget udgangspunkt i dette stereo design:

http://www.musicfromouterspace.com/index.php?MAINTAB=SYNTHDIY&PROJARG=STEREOMIXER2006/STEREOMIXER2006.php&VPW=1910&VPH=827

Og for lige at få præsenteret det hele fra starten, så får i mit foreløbige diagram design her:

Enkelt kanal:


Busses:


Master:


AB = Audio buss, SB = Send buss, IB = Insert buss

Jeg er ikke sikker på om jeg bare kan overføre værdierne fra stereo mixer diagrammet, men jeg har tænkt mig at breadboarde inden jeg designer PCB'erne, så jeg er sikker på det hele.
« Last Edit: October 12, 2015, 11:30:21 AM by Uncite »
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #1 on: October 12, 2015, 11:35:04 AM »
Og nu til mit første problem:

Jeg er stadig ved at finde ud af hvordan jeg får implementeret mute funktionen.

Jeg kigger meget på dette diagram, som benytter en P-channel FET:

http://www.neatcircuits.com/audiosw/index.html

Har nogen inputs til det? Er en P-channel FET den rigtige/bedste vej at gå?

Skal jeg forstå det sådan at man smider v+, i mit tilfælde 12v, ind i switchen sådan her:



Håber det giver mening, og på forhånd tak for hjælpen  :)
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #2 on: October 13, 2015, 09:33:33 PM »
Jeg gad godt være klog nok til at kunne hjælpe. Men jeg nøjes lige med at kigge med fra sidelinjen. :)
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #3 on: October 14, 2015, 08:15:40 AM »
Ja, gad også godt være klogere  :)

Jeg synes faktisk det er et af de sværeste problemer jeg er stødt på, har googlet mange timer nu uden at finde en klar løsning.
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #4 on: October 14, 2015, 08:40:47 AM »
A-ha! Tror jeg har fat i noget af det rigtige, efter jeg har læst lidt mere info omkring JFET's:

http://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/Semi/SEMI_5.html

12v ind i gaten er dog en alt for høj værdi ser det ud til, så det skal selvfølgelig lige justeres.

Har bestilt breadboard og komponenter, så nu glæder jeg mig usigeligt meget til at prøve kredsløbet af.
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1965
    • http://www.gyraf.dk
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #5 on: October 14, 2015, 11:07:27 AM »
Et par skud fra hoften:

- Hvorfor vil du ka' FET-mutes, og ikke bare switche audio som vi altid har gjort? Hvis du har DC på signalet, så klick'er FET mute lige så meget som switche. Og FETmutes er ikke hel-mute, ofte kun 60-80dB. Og de forvrænger, hvis de ikke lige sidder i et virtual-ground-punkt (i serie med inverterende indgang i opamp).

- Du vil gerne AC-koble (kondensator) FØR input-level-potmeteret, ellers begynder det at knase hvis der er DC (som på mange D/A outs)

- 10K potmetre ville give mindre støj end 100K - hvis du ka' leve med 10K indgangsimpedans. Som regel kan man.

- Output attenuator giver ikke mening: Du spolerer fuldstændig output drive/impedans. Brug en buffer efter pot.

- Insert J10>AB kigger ind i virtuel ground mixbus: Skal have en mix-modstand i serie for ikke at give uendelig gain.

- Mix-amp ser ud til at have 300K i feedback, mix modstande er 20K: Du har 15x gain i mix-amp. Er dét ikke for meget?

- På mock-up-tegningerne er du alt for langt ude ved siderne - der skal være mere plads til "rack-ører". Check selv den størst mulige interne bredde på 19" kasse - tror det er 435mm.

Jakob E.

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #6 on: October 14, 2015, 11:56:59 AM »
Mange tak for dit svar Jakob.

Jeg vil ikke nødvendigvis have FET-mutes, men blev på muffwiggler.com rådet til at undgå at køre direkte i en switch netop pga. klick's. Jeg skal dog kun køre AC signaler, så det er super hvis jeg bare kan AC-koble inden switch'en.

Jeg ville dog meget gerne have visuelt feedback (lys on/off) på mute knappen, så hvis jeg ikke bruger FET'er, men bare bruger en switch er jeg ligepludselig helt lost på hvordan jeg får det implementeret. Har du evt. et hint til hvad jeg skal kigge efter?

Jeg har stadig ikke rigtig forståelse for impedans, så de to punkter du nævner herom skal jeg helt sikkert have kigget på. Lige nu har jeg bare hevet værdierne direkte fra dette diagram:
http://www.musicfromouterspace.com/index.php?MAINTAB=SYNTHDIY&PROJARG=STEREOMIXER2006/STEREOMIXER2006.php&VPW=1910&VPH=827

J10, insert return = Check!

Mix-amp, her har jeg igen bare hevet værdierne fra det oprindelige diagram uden at have forståelse for sammenhængen og 15x gain er helt sikkert alt for meget, men de 20K mixmodstand du snakker om, hvordan skal jeg forstå det?

Og så lige for at præcisere: Mixeren er ikke til 19" formatet, men til Eurorack modul formatet, så målene passer, men tak for lige at have øjnene på den del også.

Og mange tak for dine hofteskud, jeg må hellere lige få læst lidt mere op på impedans.

2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1965
    • http://www.gyraf.dk
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #7 on: October 14, 2015, 04:20:28 PM »
Jeg vil ikke nødvendigvis have FET-mutes, men blev på muffwiggler.com rådet til at undgå at køre direkte i en switch netop pga. klick's. Jeg skal dog kun køre AC signaler, så det er super hvis jeg bare kan AC-koble inden switch'en.

Jeg ville dog meget gerne have visuelt feedback (lys on/off) på mute knappen, så hvis jeg ikke bruger FET'er, men bare bruger en switch er jeg ligepludselig helt lost på hvordan jeg får det implementeret. Har du evt. et hint til hvad jeg skal kigge efter?
Kommer an på hvilken switch du bruger: hvis der er to sæt kontakter, så brug det ene til lys, det andet til audio. Er der kun eet sæt, så brug denne til lys, men sæt også et relæ til at skifte når lyset tænder. Det bedste er at skifte på input-siden af mix-modstanden (den ende der vender væk fra mixbus) - mellem signal og ground. Så holdes mix gain konstant ved mutes...

Jeg har stadig ikke rigtig forståelse for impedans, så de to punkter du nævner herom skal jeg helt sikkert have kigget på. Lige nu har jeg bare hevet værdierne direkte fra dette diagram:
http://www.musicfromouterspace.com/index.php?MAINTAB=SYNTHDIY&PROJARG=STEREOMIXER2006/STEREOMIXER2006.php&VPW=1910&VPH=827

Impedans har at gøre med hvor meget "saft"/strøm du kan trække (eller trækker), og altså også hvor meget der skal til for at forstyrre signalet. Output-impedans er modstanden af en virtuel modstand i serie med outputtet - i dette tilfælde er den helt oppe på 50KOhm når output potmetret er skruet halvt op/ned. Så er der ikke meget mad til det næste trin.




J10, insert return = Check!

Mix-amp, her har jeg igen bare hevet værdierne fra det oprindelige diagram uden at have forståelse for sammenhængen og 15x gain er helt sikkert alt for meget, men de 20K mixmodstand du snakker om, hvordan skal jeg forstå det?

I en virtuel-ground mix-forstærker er gain ca. -1x(feedbackmodstand/mixmodstand) - jeg kiggede på R5 og tænkte at R33 var for stor - men R5 hører til R31, der er på 15K - og dét gir mening

Men R33 på 150K/R34 på 300K er for store, selv om du kun får 2x gain - der er megen støj i så høje impedanser. brug 20K/15K, dét giver bedre mening. Men så er du nok nødt til at bruge 10K el.lign. pot til effect-return-level.

Jakob E.


Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #8 on: October 14, 2015, 06:11:05 PM »
Fedt, endnu en gang mange tak for inputs.

Jeg kigger på det og justerer ind efter dine anvisninger.

Og jeg er ikke bleg for at bruge 10k potmetre. Mixeren er alligevel ikke til fintfølende justeringer.
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #9 on: October 18, 2015, 08:03:37 PM »
Hej allesammen.. er ny herinde..
- Tænkte at jeg lige ville bidrage .. så håber ikke jeg fremstår som en bedrevidende trold, der bare kommer og ved det hele..

Men her er mine tanker om dine diagrammer..

Som Jakob nævner, jeg ville flytte C1 om på den anden side af R1.

Hvorfor bruger du polariseret kondensatorer? Forventer du et positivt DC offset ved indgangen til C1? Jeg ville bruge 100-220 nF non-pol.
- Det samme med C17-C18 i en - 'poly emulering', der er ingen offset efter U8.
Samme med C2 - C13.
Når du bruger elektrolytter / poly caps i AC kredsløb, kører du halvdelen af dine cyklusser - 'forkert', nej de springer ikke i luften og rydder gaden, men jeg gad heller ikke at smide min bil i bakgear 50% af tiden, og køre lige så hurtigt som jeg gør i de andre gear.
C1, C17, C18 - ville jeg skifte til 100 nF non polarized.
C2, C13 - non pol.

Nogen speciel grund til at du har valgt så dårligt lydende op-amps TL071/72?
-NE5532/34 lyder bedre, og koster ikke et organ på eBay. (Pas på kopier.)

Går udfra at du har bypass caps på både positiv og negativ rails til gnd ved alle op-amps? (100nF)

Bliver du ikke led og ked af, at det den er ubalanceret, i hvilke sammenhæng skal mixeren bruges?
Du kunne lave den balanceret med op-amps, så undgår du store dyre transformers.
(Google:  differential opamp)

Dit - 'insert out', J9 signal er 180 grader ud af fase med dit - 'originale signal', men bliver vendt igen ved U8 - nogen dybere mening med at du kører alle op-amps inverted?
Og hvorfor din insert maskine skal modtage signalet fasevendt?

Som Jakob også påpeger, du har ingen modstand før U8, eller 100 nF (Ville det ikke netop være her at du ville fjerne dc offset?)
Enten uendelig unity, eller faktisk tror jeg at din gain er afhængig af output impedansen på det insert hardware du bruger - måske enda du kan ende med forvrængning /spændingsfald, fordi du prøver at - 'trække så meget du kan', med uendelig unity gain, men at den eventuelle insert hardware maskine du har indsat, kun har 600-100 ohm i output impedance.
Det sidste må du ikke hænge mig op på, var bare løse tanker uden at ha' prøvet det scenarie.
Men indsæt en 300K før U8 - evt. en 100 nF non-pol cap før modstanden.

Angående din JFET, i følge dataskema er Vgs på 1,5 - 6 v, så 12 v er nok lige i overkanten - hvis du kun har 12v så brug en spændingdeler af to modstande.
Igen, som Jakob spørger.. nogen grund til at du vil ha' en JFET i stedet for en simpel switch?

Dine pull-down modstande R36, R37, 10K. Når dit R35 potmeter på 100K ikke er helt åbent, så vil R36, R37 - 'trække for meget' - tror at det R35 potmeter vil ha' log karakter på grund af det.

Nu har jeg vist også fluekneppet nok, og er jo ikke fordi vi alle behøver at påpege at dit design er lige til skraldespanden, men.. du bliver nød til at læse lidt om impedans, for du har lidt problemer dér.. og jeg beklager stavefejl, dårlig grammatik, slang og dovenskab i min retorik..  ;D

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #10 on: October 18, 2015, 10:14:57 PM »
Hej og velkommen til!

Vi kan godt lide bedrevidende trolde her. Især hvis de retter fejl i vores diagrammer og layouts. ;D
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline RainbowUnicorns

  • picoposter
  • Posts: 21
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #11 on: October 19, 2015, 12:26:34 AM »
Hej og velkommen til!

Vi kan godt lide bedrevidende trolde her. Især hvis de retter fejl i vores diagrammer og layouts. ;D

Mange tak..

Tja, om ikke andet så retter jeg fejl, og andre påpeger mine fejl - og vi lærer allesammen, at vi har meget at lære endnu..  ;D

Offline Uncite

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 666
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: Eurorack mixer projekt.
« Reply #12 on: October 19, 2015, 08:19:10 PM »
@RainbowUnicorns: Ja, velkommen til. Jeg tror vi alle sætter stor pris på bedrevidende trolde, så længe vi lærer noget af det  :)

Tak for alle dine anskuelser. Som svar på de fleste spørgsmål om hvorfor jeg benytter den ene eller anden værdi/komponent, kan jeg simpelt sige: Jeg ved det ikke.

Dette er mit første projekt og er vejen ind i forståelsen af kredsløb og diagrammer. Jeg har bygget en del ting i tidens løb, men det har altid været andres projekter som har været velbeskrevne, men det har ikke drevet mig til at forstå designet, kun til dels i hvert fald.
Jeg bliver nødt til at have fingrene i mulden før jeg har drivet til at gå videre, jeg kan ikke sidde og læse teori og udelukkende få forståelse den vej.

Jeg vil dog dykke ned i de ting du tager fat i, og det var også ligepræcis det denne tråd har til formål, nemlig at lede mig i den rigtige retning, så jeg forhåbentlig kan tage et par skridt op ad forståelsens smalle sti. Alle værdierne er dog taget direkte fra dette diagram, hvis du ikke lige fangede den information:
http://www.musicfromouterspace.com/index.php?MAINTAB=SYNTHDIY&PROJARG=STEREOMIXER2006/STEREOMIXER2006.php&VPW=1910&VPH=827

Nej, mixeren skal ikke balanceres, da den er til Eurorack modul synth formatet, hvilket også er grunden til den er mono.

Jeg er allerede gået væk fra JFET ideen, og er nu meget mere hooked på Jakob's forslag om at bruge relæer i stedet.

Og bliv endelig ved med at fluekneppe, det er lige det jeg har brug for.

2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)