Som man kan se i
denne tråd har jeg fået repareret min Roland R-880 og både den og dens remote GC-8 spiller nu igen lige så godt som førhen.
MEN ganske ligesom førhen så udsender den en hyletone. Tonen ligger på præcis 1360 Hz og jeg mistænker at det måske kan være den switchmode strømforsyning der forsyner den der savner nye filter caps. Kan det passe? Jeg troede førhen hyletonen kom fra LCD displayet, men synes nu et det mere kommer fra kortlæseren i den. Maskinen bruger sådan nogle gamle Roland Memory-kort og de indstikkes i remoten.
På billedet herunder har jeg markeret de kondensatorer jeg har skiftet i forbindelse med min reparation. Nederst, uden for den grå køleplade i L-form, kan man se de kondensatorer der sidder lige før +5V, +10V og -10V og dem har jeg IKKE skiftet. Min reparation var en smule touch-and-go og da jeg ikke havde de lige værdier kondensatorerne er på (39µ/10V, 330µ/25V og 2200µ/kan-ikke-huske-spændingen) så lod jeg dem være.

Jeg er ikke klar over hvor påpasselig man skal være med værdierne i sådan en switchmode strømforsyning. Min ven Rasmus som er ret klog på disse ting, men som desværre heller ikke var helt sikker på lige præcis dette, nævnte noget med at kondensatorerne måske kan være afstemt til noget svingningskreds-halløj i sådan en switchmode strømforsyning. Skal man være meget opmærksom på værdierne og ikke bare sige som man kan i andre situationer at "større er bare bedre, men måske unødvendigt"...? I stedet for de der 39µ/10V har jeg f.eks. nogen i samme størrelse men bare enten 33µ eller 47µ. Kan jeg smide 47µ i uden problemer?
Lige hér tænker jeg at når de sidder på udgangen af strømforsyningen så er det vel ikke så touchy, eller hvad?
Nå, men mit grundspørgsmål er egentlig: KAN den hyletone skyldes en forsyningsspænding fra en switchmode-forsyning hvor dens filtercaps på udgangen er blevet trætte?