Author Topic: Lyrec  (Read 7500 times)

Offline UffeK

• picoposter
Lyrec
« on: June 01, 2016, 09:57:55 PM »
Hej med Jer
Se, jeg har reddet mig en fin gammel Lyrec TR50 master båndoptager, som har kørt ca 1000 timer.

Den har ikke kørt i årevis(måske 40år?), så jeg tænkte at det nok var lidt risky at sætte strøm til.

Jeg skildte den ad(virkelig nemt og gennemtænkt servicevenligt design) således jeg kunne komme til alt elektronik. Så satte jeg strøm til.....
Med det resultat at den startede, og alt båndtransport, båndstrammere, spolemotorer etc. kørte fint.
Jeg smurte lige de to dæmpercylindre med et par dråber WD40 og voila, så kørte det hele faktisk perfekt  :o
Du milde for et teknisk vidunder fra hvad? 1962?

Nå, men efter ca. 10 minutter kom det første knald: Denne hersent Rifa PMR 2026 100nF 47 Ohm gnistfanger på forsyningstrafo eksploderede.

Fandt en 100n og en 100ohm og puttede dem i istedet. Så kørte maskinen igen  :)
10 minutter mere, så røg der en til, men herefter har den kørt roligt og stabilt.

Ok, så langt så godt.
Næste step er at få lyd igennen, og her kommer jeg nok til at mangle et diagram, for der har virkelig været "mus" i maskinen:
Der sidder en gudsvelsignelse af krokodillenæb og og tapede ledninger mellem indgangsforstærkerne og udgangsforstærkerne osv. så hvordan det oprindelig var tiltænkt er lidt en gåde.

Mon der er en herinde, som kender en, der har et diagram over sådan en maskine?

Hovederne er fine, og kortene ser fine ud. Der er fine JS trafoer på ind og ud, båndtransport er perfekt, så den burde kunne komme til at sige en lyd igen, ikke sandt?

På forhånd tak for hjælpen.

Venligst
UffeK

« Last Edit: September 29, 2016, 06:24:10 PM by UffeK »

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: Lyrec
« Reply #1 on: June 03, 2016, 11:19:11 AM »
1) Ikke WD40 (det fordamper, og residues størkner)!! Rens det ud bedst muligt, og giv den lidt syrefri symaskineolie el. lign.

..har desværre ikke diagram. Måske Søren Plough i Lyngby har?

Jakob E.

Offline UffeK

• picoposter
« Reply #2 on: June 03, 2016, 10:25:05 PM »
Hej Jacob
Tak for insights; Nul WD40, det er modtaget.

Jeg prøver at finde Søren.
En har også foreslået kontakt til Rued Storland. Kender du ham?

Venligst
Uffe

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #3 on: June 05, 2016, 01:15:03 PM »
Hvis du kan få fat i Rued har du fat i den lange ende. Hvis ikke han selv laver service mere så er jeg sikker på han ved hvor du skal henvende dig.
Han kan formentlig svare på alle spørgsmål du måtte have, men hvis han stadig laver service så er det nok ikke gratis.

Han er, ligesom Jakob, en guldgrube af viden på sit felt.
« Last Edit: June 05, 2016, 01:17:34 PM by Luny Tune »
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline UffeK

• picoposter
« Reply #4 on: July 10, 2016, 11:59:36 AM »
Lige en lille update herfra:

Så kører TR50'eren igen efter 30-40års pause.

Rued Storland hjalp med diagrammer og dele og Claus Byrith hjalp ligeledes med dele, specifikt det originale Phillips glaskeramiske stereo tonehoved.
Da jeg købte maskinen var den forsynet med stereo indspillehoved, men med mono afspillehoved, så jeg har ledt med lys og lygte efter et stereo hoved. Det havde Claus så tilfældigvis liggende.

Det har taget timer at få maskinen sat i stand, men jeg må sige at det har været det hele værd.
Maskinen kører nu som en drøm, og lyden er i mine ører helt i særklasse (det havde man kun turdet håbe)
Skarp lydende digital indspilning bliver som fløde for ørerne efter en tur igennem Lyrec'en. Om det er båndlyden udelukkende, eller det er de fine JS indgangs og udgangstrafoer ved jeg ikke, men godt lyder det.

Sådan en maskine er dansk teknik, - og industrihistorie fra øverste hylde.
Ifølge Rued Storland blev der ikke gået på kompromis med noget under design og konstruktion af maskinerne.
De blev udviklet til DR og SVR først i tresserne.
Blandt andet fortæller han at de magnetiske afskærmede kassetter til forstærkermodulerne kostede 1000 kr stykket(!), ligesom den specielle præcise laminerede plan, som hele mekanikken er opspændt på har enddog meget skrappe tolerancer.

En sjov feature på maskinen er at båndet transporteres via et såkaldt "isoloop". Det betyder at der er to kapstan aksler, som holder båndet stabilt over hovedblokken.
Den foreste kapstan aksel er i princippet standard direkte drevet fra Pabst motoren.
Den bagerste kapstan aksel er koblet til et svinghjul, som i stopposition holdes i omdrejninger af et lille drivhjul, som forbinder kapstanmotoren med svinghjulet.
Når man trykker play udkobles svinghjulet, og båndet trækker nu den bageste kapstan, og dermed svinghjulet.   
Se herunder:

Sjovt at kunne genskabe den eksakte lyd af tresserne her i 2016.

Tak for hjælp herinde fra groupdiy.dk
Much appriciated  :)

UffeK
« Last Edit: July 10, 2016, 12:28:42 PM by UffeK »

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #5 on: July 11, 2016, 12:14:13 PM »
Dejlige billeder - tak!

..og tillykke med maskinen, må den tjene dig vel i mange, mange år...

Jakob E.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #6 on: July 11, 2016, 01:38:41 PM »
Aj, hvor er det fedt!! :P
Torben

Offline Bodtbody

• picoposter
« Reply #7 on: August 12, 2016, 06:44:00 PM »
det er smukt at se , jeg kan mærke jeg trænger til en Lyrec maskine

Offline UffeK

• picoposter
« Reply #8 on: September 25, 2016, 08:55:15 PM »
Tak for Kommentarer  :)
Skal i høre hvordan den lyder?

Jeg fandt et lille skønt klip som Luny Tune har delt, som jeg synes lyder rigtig fedt  8)

Hvad mon der sker hvis det får en tur gennem en båndoptager fra 1962?

Originalt klip (fra en GSSL tråd):
http://www.tunetown.dk/download/trafotest/GSSL_U_TRAFO.wav

Klippet sendt igennem Lyrec TR50 og returneret rent til Pro tools:
https://soundcloud.com/user-949802321/gssl-u-trafo-lyrec-tr50-1

UffeK
« Last Edit: September 29, 2016, 04:14:38 PM by UffeK »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #9 on: September 27, 2016, 03:55:02 PM »
Det lyder bare lækker-lækker! :P
Torben

Offline UffeK

• picoposter
« Reply #10 on: September 29, 2016, 09:26:33 AM »
Torben,
Håber det var ok at låne dit lydklip for test?

Se, jeg ved egentlig ikke om jeg synes at det lyder bedre efter en tur i gennem båndoptageren, men det lyder da lidt anderledes  :)

- Jeg synes at det lyder som om at der er en smule mere bund i? Ikke en tight/fast bund, men lidt rund, tresseragtig.
- Der er lidt mindre diskant (lyder måske lidt ulden i toppen)
- Sker der ikke også et eller andet med cross-talk mellem kanalerne?
- Lidt mere støj bliver der i hvert fald, omend det er meget lidt ift. det er en +50år gammel båndoptager  :)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #11 on: September 29, 2016, 02:36:12 PM »
Det er selvfølgelig helt fint med lydklippet. :)

Bedre eller ej?
Jeg synes der sker de ting jeg forventer. Der er en hørbar ændring, men især på et færdigt mix er det enormt svært at sige bedre/dårligere. Som jeg opfatter det helt specifikt (som ophavsmand til mixet og hvis jeg f.eks. havde sendt det til dig for at høre om det skulle en tur via båndet eller ej) så ville jeg ændre et par ting i mixet og så få det gjort igen. Som du siger så er det måske ikke nødvendigvis bedre efter en tur igennem maskinen, men der er altså noget der trækker i retning af at det pleaser øret. Også selvom der er ting/fænomener man måske gerne ville sortere fra hvis man kunne. Men sådan har det jo altid været førhen. Ting havde en "egenlyd" og så kunne man bedst lide den ene eller anden model/fabrikat.

Jeg hører både båndcompression og trafoer. Jeg har m-a-n-g-e gange tænkt at det ville være fedt med netop sådan en maskine at bounce individuelle spor eller grupper igennem.

Det eneste jeg ikke er ubetinget pjattet med er faktisk bunden. Jeg har usandsynligt mange timer med en Lyrec 533 (2") i bagagen og genkender lidt samme fænomen fra dén. Det er i mine ører ikke ubetinget godt. Bunden bliver fladet lidt ud (compression/trafoer) og der dukker lidt mere af den helt dybe bund op. Samtidig lyder det en smule "flydende" ... Du skriver at den ikke er tight/fast, og jeg hører netop at det ikke er ønskværdigt. Og dét gør, at jeg ikke mener, man bare lige kan fylde lidt mere bas/stortromme på for at kompensere.

Cross-talk? Jo, det synes jeg at jeg hører. Nu ved jeg jo ikke hvor hot du kørte på bånd her, men det kunne måske begrænses lidt ved at bakke lidt? Dels kan det måske give mindre cross-talk i sig selv, og så er der jo stadig fænomenet båndcompression som jo også godt kan lyde lidt "low-level compression"-agtigt og så bliver der jo også bare hevet nogle detaljer frem som kan lyde lidt som crosstalk. Det synes jeg nemlig også jeg hører. Hi-hatten (og der er vi jo netop i problemområdet) er ikke i mono og pannet ud. Den er ambient og jeg hører efter båndet at ambiencen er blevet tydeligere. Der foregår noget "smearing" og cross-talk, men altså også dette compression-fænomen. Men er det skidt? Ikke nødvendigvis. Jeg ville i dette tilfælde ikke være ked af det. Jeg synes det lyder fedt, og modsat fænomenet i bunden så kan jeg sgu meget godt lide at der opstår det her "liv" deroppe. Ja, det er lidt diffust, men giver også noget uforudsigeligt på en musikalsk måde. Synes jeg. Men tjek om du kan styre det lidt ved at hælde mere/mindre på bånd.

Der er for resten byttet rundt på venstre og højre.
Torben

Offline UffeK

• picoposter
« Reply #12 on: September 29, 2016, 04:30:45 PM »
Tak, Torben
Så jeg fik lavet 100% crosstalk ved at bytte rundt på venstre og højre. Flot  ::)
Jeg har rettet optagelsen + linket herover, således de to klip har ens L/R.
https://soundcloud.com/user-949802321/gssl-u-trafo-lyrec-tr50-1

Jamen, du er meget velkommen til at sende mig en fil, for sammenligning.
Jeg kører gerne et mix igennem Lyrec'en uden beregning i jagten på vellyd :)
Anytime

Jeg mener at jeg havde normal level på optagelsen. Men du har ret; det kunne være sjovt at lave et par optagelser mere, og se resultatet på low-end indholdet med f.eks. en -3db og en +3db input level optagelse.

Jeg kigger lige på det...

Offline UffeK

• picoposter
« Reply #13 on: October 09, 2016, 08:26:52 PM »
Så fik jeg lavet en optagelse med tre takes af clip'et.

https://soundcloud.com/user-949802321/gssl-u-trafo-lyrec-tr50-0db-3db-3db

1)   0db (normaliseret)  løber til 1:30
2) +3db (normaliseret)  løber til 3:00
3)  -3db (normaliseret)  løber fra 3:00 til end

Hvad hører du?

Offline Anders 81

• picoposter
« Reply #14 on: September 29, 2021, 12:22:47 PM »
Hej Uffe,

Jeg ved det er længe siden der har været gang i denne tråd, men nu prøver jeg alligevel.

Jeg er igang med at fikse en gammel lyrec TR40 båndoptager. Det er en meget fin gammel sag. Men der er problemer med at få lyd ind og jeg har derfor haft maskinen til reperation - men for at komme videre, mangler jeg diagrammer til indspilningsforstærkeren.

Har du evt. diagrammer - eller kontakt til Rued Storland? I så fald ville jeg blive lykkelig - hvis du kunne sende mig i hans retning.
Mvh Anders Christiansen