Hej allesammen
Jeg har efterhånden brugt en del tid på at aflodde forskellige komponenter sådan helt klassisk med en tinsuger eller tintråd, sidstnævnte tror jeg aldrig jeg kommer til at lykkedes med. Med tinsugeren går det, men der er altid rester, og som regel aflodder jeg jo et komponent for at sætte et andet i, hvilket ofte er bøvlet.
Efter en byggeweekend på Sonic College, hvor Jakob Erland havde sit bæst af en afloddestation med, er jeg blevet ret varm på ideen med at anskaffe mig sådan én. Jeg har dog nogle kvaler med at vælge, hvad det skal være.
Er der nogen der har erfaringer med mærker som Hakko?
Optimalt ville alt ens værktøj være fra Weller, men til hobbybrug er det jo lige heftigt nok (prismæssigt i hvert fald).
Jeg havde tænkt mig noget i stil med denne her:
https://www.reichelt.de/Xytronic-Rework-Stations/STATION-LF-8800/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=4124&ARTICLE=95327&OFFSET=16&SID=96V8o-g6wQATIAADYmPXk9dadc3069dec9c8e2f98a75a20e27cef&LANGUAGE=EN Så får jeg også en erstatning for min Velleman loddestation, men til gengæld aner jeg på forskellige fora at reservedele kan være svære at skaffe til Xytronic værktøj, især når modellen bliver ældre.
Jeg skal bruge den til følgende blandt andet: recappe en Tascam 520, Neumann PV76, Neumann PEV, Neumann PEV C, AMEK BCII, nogle lodninger i en 1176 og nogle andre sjove ting, så den må jo gerne holde over længere tid.
Men lad mig høre om nogen har nogle forslag til afloddestation, erfaringer med gode og dårlige, osv., Al hjælp i den henseende er kærkommen!
Bjørn