Author Topic: Afloddestation - what to buy?  (Read 5152 times)

Offline bjorne42

• picoposter
Afloddestation - what to buy?
« on: October 14, 2016, 10:07:24 AM »
Hej allesammen

Jeg har efterhånden brugt en del tid på at aflodde forskellige komponenter sådan helt klassisk med en tinsuger eller tintråd, sidstnævnte tror jeg aldrig jeg kommer til at lykkedes med. Med tinsugeren går det, men der er altid rester, og som regel aflodder jeg jo et komponent for at sætte et andet i, hvilket ofte er bøvlet.

Efter en byggeweekend på Sonic College, hvor Jakob Erland havde sit bæst af en afloddestation med, er jeg blevet ret varm på ideen med at anskaffe mig sådan én. Jeg har dog nogle kvaler med at vælge, hvad det skal være.

Er der nogen der har erfaringer med mærker som Hakko?

Optimalt ville alt ens værktøj være fra Weller, men til hobbybrug er det jo lige heftigt nok (prismæssigt i hvert fald).

Jeg havde tænkt mig noget i stil med denne her:
https://www.reichelt.de/Xytronic-Rework-Stations/STATION-LF-8800/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=4124&ARTICLE=95327&OFFSET=16&SID=96V8o-g6wQATIAADYmPXk9dadc3069dec9c8e2f98a75a20e27cef&LANGUAGE=EN

Så får jeg også en erstatning for min Velleman loddestation, men til gengæld aner jeg på forskellige fora at reservedele kan være svære at skaffe til Xytronic værktøj, især når modellen bliver ældre.

Jeg skal bruge den til følgende blandt andet: recappe en Tascam 520, Neumann PV76, Neumann PEV, Neumann PEV C, AMEK BCII, nogle lodninger i en 1176 og nogle andre sjove ting, så den må jo gerne holde over længere tid.

Men lad mig høre om nogen har nogle forslag til afloddestation, erfaringer med gode og dårlige, osv., Al hjælp i den henseende er kærkommen!

Bjørn   

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: Afloddestation - what to buy?
« Reply #1 on: October 14, 2016, 11:25:33 AM »
Min to-go udlodder har altid været Hakko 474/809

har for nylig købt en extra - en billig reichelt STATION ZD-987 - den fungerer for så vidt hæderligt. Og den er kompatibel med min hakko mht. spidser osv.

Uanset hvilken model du vælger skal du være indstillet på at rense, møffe og tømme den dagligt, og at have et ret stort forbrug af spidser og filtre. Det er ikke som en almindelig loddekolbe som man bare tænder og bruger. Men uundværlig når først man har en.

Jakob E.

Offline bjorne42

• picoposter
« Reply #2 on: October 14, 2016, 12:43:34 PM »
Hej Jakob

Fedt, det var lige den hjælp jeg havde brug for :)

Jeg tror da den ZD-987 er et godt bud, den må jeg have fat i, indtil jeg måske en dag skal have den Hakko der.

Lige to hurtige spørgsmål til den til gengæld:

Der er to størrelser filtre, og to forskellige desoldering guns. Filtrene er henholdsvist Ø 16,8 og 20,8 mm, men der står ikke hvilken størrelse der skal bruges? hvad desoldering guns angår, så er den eneste forskel jeg kan se hvor mange pins connectoren har, men det kan jeg til gengæld ikke se på stationen selv. Kan du evt. se på din hvor mange pins de skal have? 

Udstyt til rensning og møffning :) hvad anbefaler du der?

tak for hjælpen

Bjørn

Offline siig

• picoposter
« Reply #3 on: October 15, 2016, 07:11:41 PM »
Prøv at kigge på Cypax.dk - de har hakko + udstyr til at tømme og rense med. Har selv en meget gammel Hakko, som jeg fornylig har købt reservedele til.
Ejer selv en del weller loddestationer, men har for et års tid siden skiftet dem med et mærke, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder - det skal jeg lige tjekke - men jeg køber ALDRIG Weller igen efter at have skiftet. jeg skal nok se om jeg kan huske navnet - det er den svedigste loddestation ever!

go aften!

siig

Offline bjorne42

• picoposter
« Reply #4 on: October 16, 2016, 02:57:58 PM »
Hej Siig

Det skl jeg da helt sikkert ind og tjekke ud, selvom jeg lige umiddelbart kan se at Hakko er i den dyre ende for mig.

Til gengæld er jeg meget interesseret i at høre om det andet mærke der du snakker om som skubber Weller af banen, den lyder interessant :)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #5 on: October 17, 2016, 02:35:25 AM »
Siig, du har set at det er en udloddestation, det gælder ikk'?
Det ser bare lige ud som om du taler om loddestationer. :)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #6 on: October 18, 2016, 10:58:16 AM »

Der er to størrelser filtre, og to forskellige desoldering guns. Filtrene er henholdsvist Ø 16,8 og 20,8 mm

nej, det er en lodekolbe og en udlodder. Filtrene er to forskellige fordi der sidder eet i selve udloddepistolen, og et andet nede i stationen hvor luftpumpeslangen kommer ind. Fordi du ikke vil ha' loddetin ind i pumpen...

Jakob E.

Offline bjorne42

• picoposter
« Reply #7 on: November 03, 2016, 08:40:55 PM »
Det blev sgu en ZD-987, som jeg indtil videre kun har loddet med, men her virker den meget lovende, og har ikke skuffet i hvert fald :)

Tak for indspark.

MVH

Bjørn