Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353148 times)

Offline Simon

• nanoposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #300 on: August 26, 2007, 07:28:43 PM »
Hej! Jeg vil gerne have lys i mit meter (9v). How to?

Vh Simon

Offline Black Dog

• milliposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #301 on: August 26, 2007, 09:38:05 PM »
Quote from: "Simon"
Hej! Jeg vil gerne have lys i mit meter (9v). How to?

Vh Simon

Så vidt jeg husker, har du en velvoksen ringkerne siddende, så der skulle være rigeligt strøm at gøre med.
Jeg synes, at vi for nemhedens skyld, skal lodde os direkte på den regulerede 15V forsyning via en faldmodstand.

Desværre er det ikke specificeret i Monacors dokumentation, hvor meget strøm dit meter bruger - så vi er nødt til at gætte os lidt frem, da jeg ved, at du ikke har en variabel strømforsyning på hånden til at teste med..

Lad os antage at pæren bruger 6V/100mA - vi skal altså have beregnet et spændingsfald på 9V..

U/I=R = 9V/0.1A=90R

Og modstanden skal kunne klare mosten, så vi laver følgende beregning af hvor meget effekt vi afsætter i modstanden..

U*I=P = 9V*0.1A=0.9W

De 0.9W ganger vi med 2, for at være på den sikre side..

Vi skal altså have fat i en 90R/1.8W modstand, men da det ikke er en standard værdi, går vi efter en 82R/2W istedet..

Du kan lodde dig på den lus, hvor der står +15V lige ved de to VCA'er.
Herfra skal strømmen gå igennem modstanden og videre igennem pæren i meteret og til sidst til 0V/GND - f.eks ved den lus der sidder bagved 7915 spændingsregulatoren..

Offline Simon

• nanoposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #302 on: August 27, 2007, 09:39:22 AM »
Oookay! Jeg skal lige være helt med på hvad du mener med jorden. Kan det bare være jord trukket hvilketsomhelst sted fra, f.eks.:

?

Offline Black Dog

• milliposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #303 on: August 27, 2007, 09:49:04 AM »
Det skal være den samme 0V, som 15V forsyningen referere til - f.eks ved lusen bagved 15V spændingsregulatorene.

Så nej, du kan ikke montere den på den møtrik du viser på tegningen..

Ps. Tillykke med dit nye avatar - jeg havde godt på fornemmelsen, at du var en hestepige..!

Offline marco

• mikroposter
    • http://www.pladeselskabetmarcosound.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #304 on: August 27, 2007, 12:08:28 PM »

?

Jeg elsker bare paint så meget ... :D
G9 - GEQ1P
På vej - G7, G1176, GSSL, Forsell Optocomp og en G9 med Lundahl trafo!

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.lavfrekvent.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #305 on: August 27, 2007, 03:15:43 PM »
Jeg har en GssL, der kun komprimerer i den ene side. Her er hvad jeg har fundet ud af indtil videre.

Den ene kanal "kan" komprimere, for den gør nogle gange.

Jeg mente oprindeligt, at kompressionen kom ind, som følge af, at jeg rokkede lidt på ledningerne til kontrolprintets connector til mainboardet, men det er nu skiftet med en 10 vejs forloddet molex fra el-supply, og det virker ikke. Det virker heller ikke at rokke på kablerne nu, så der må være sket noget andet, da jeg pressede på stikket og rokkede med kablerne før.

Den kanal der ikke komprimerer giver udslag på meteret, og meteret holder op med at indikere kompression, når jeg slår den i bypass.

Jeg har skiftet TL072 ved sidechain, uden resultat.

ICerne og VCA ved L/R synes at være ok.

Jeg synes også, at jeg har været godt igennem for at lede efter korslutninger eller skidne lodninger, men jeg kan ikke rigtigt finde noget. Jeg har kun ledt i sidechain kredsløbet og ved L/R VCAerne.  Det kan være den skal have en tur mere.

Det er venstre kanal der skaber sig.

Nogen forslag?

Gustav

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #306 on: August 27, 2007, 05:09:00 PM »
..kig i vca-erstatnings-kredsløbet omkring den vca der ikke komprimerer..

Virker make-up-gain i begge sider?

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #307 on: August 27, 2007, 05:34:02 PM »
Quote from: "gyraf"
..kig i vca-erstatnings-kredsløbet omkring den vca der ikke komprimerer..

Virker make-up-gain i begge sider?

Jeg kigger, og nej. Der sker intet på fronten med den kanal der ikke komprimere, ud over, at jeg kan se, at meteret arbejder, selvom den kun er sat til i den kanal - og at den ikke slår ud, når den er bypasset.

Gustav

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #308 on: August 27, 2007, 05:46:36 PM »
Nu har jeg kigget.

JEg forstår ikke helt, hvordan jeg kunne overse den grimme lodning.

Den komprimerer i begge kanaler nu - endnu.

:P

Gustav

Offline KWelner

• picoposter
Øv
« Reply #309 on: August 27, 2007, 09:36:12 PM »
Nu har jeg prøvet det, og det gjorde ingen forskel overhovedet.

Jeg vil måske lige fortælle at det er ikke en øredøvende støj. Det er dog nok til at det er irriterende, især når man giver meget makeup gain. Støjen i den ene kanal er også noget kraftigere end i den anden.

Hvis jeg tager forbindelsen til kontrol pcb'et af hovedprintet bliver støjen så lav at man næsten ikke kan høre den.

Jeg har optaget en stump af støjen hvor threshold er skruet helt ned og langsomt bliver skruet op (altså knappen. Threshold bliver vel i virkeligheden skruet ned...)

Her er den i originalt niveau (Direkte ind i Digi002 sat til +4dbu):

http://www.mediafire.com/?azcxdetmjwf

Og her er den hvor jeg har gain'et den 24db i Wavelab, så det er lettere at høre

http://www.mediafire.com/?dz2zjjsvigf

Det kan da ikke være fordi jeg ikke bruger skærmet kabel til og fra xlr, vel? Monteringskablerne vi har brugt er snoede og larmen er lige kraftig på begge vores GSSL'er...

Forøvrigt dejligt at der er nogen der gider hjælpe en stakkels newbie i nød!  

EDIT: Der fik jeg vist vrøvlet godt og grundigt!! Threshold er jo ikke omvendt i forhold til hvilken vej man skruer knappen. Nu bliver jeg i tvivl om hvilken vej jeg skruede  Tror det var med uret...

Er der slet ingen der har et lillebitte forslag til hvad mit problem kan skyldes?  :(

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #310 on: August 27, 2007, 10:42:50 PM »
Du skriver at det er nok til at være irriterende især når der gives meget makeup gain. Hvor meget make up gain har du givet den hér på testfilerne?

Der er ret meget makeup gain at give af. Støjen på din testfil ligger ved ca. -64 dB og hvis det er med makeup gain skruet højt op så er det da ikke så galt.

Prøv lige at lave din test sådan her:

- Drej Threshold helt til højre.
- Drej Makeup helt til venstre.
- Hvis du for testen her vil sende testsignal ud af lydkortets output 3-4 så sæt kabler fra disse outputs til input 5-6.
- Sæt et sterospor på computeren i record mode med inputs 5-6
- Send mastereretmusik som testsignal ud af 3-4 og juster outputtet sådan at du har præcis samme nivau ind på optage kanalerne som du sender ud. (Det burde bare være at stille faders i 0dB/unity gain.)
- Tag nu kablerne som sidder i input 5-6 og sæt dem over i GSSL inputtene.
- Sæt kabler fra GSSL outputtene til input 5-6
- Start testsignalet/musikken og se at du har samme niveau ind gennem 5-6 igen. Det bør passe nogenlunde. Hvis der er mindre gain igennem kan det skyldes at du kører ubalanceret og så skal du lige ha' lavet et par kabler som tager højde for det. Er dét tilfældet så korriger for det med makeupgainen så du har det rette niveau tilbage ind i 5-6.
- Gør nu dét at du gennem GSSL optager musikken ind på optagesporene så den peaker nogenlunde ved 0 dB (Vi er ligeglade med om det lige akkurat når at overstyre lidt eller ligger ved -1 dB, bare det passer nogenlunde!) og så stopper du musikken men fortsætter med at optage sådan at du får optaget den støj der måtte være. Og stop så optagelsen når du har fået en stump musik og så en stump støj bagefter.
- Markér et stykke af støjen og mål nu hvor kraftigt det er. (I ProTools bruger jeg Gain pluginnet til at "Find Level", i Logic bruger jeg Change Gain funktionen og dets "Search Maximum" feature. Ved ikke hvilket program du bruger...)

Hvad siger resultatet?
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Simon

• nanoposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #311 on: August 28, 2007, 09:13:22 AM »
Undskyld den lille afbrydelse, men jeg vil bare lige sige, at jeg nu er helt færdig med GssL'en, efter at have kørt land og rige rundt efter en 1/16 inch unbraco så jeg kunne sætte knapper på. Enormt tilfredsstillende fornemmelse.

Offline Michailov

• nanoposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #312 on: August 28, 2007, 09:57:11 AM »
Undskyld den lille afbrydelse, men jeg vil bare lige sige, at jeg nu er helt færdig med GssL'en, efter at have kørt land og rige rundt efter en 1/16 inch unbraco så jeg kunne sætte knapper på. Enormt tilfredsstillende fornemmelse.

du kunne have lånt en af mig, eller brugt en torx7-bit.... du kunne også have henvendt dig til en eller anden veterantosse med en britisk bil eller en Landrover- eller Harley-fanatiker.... fælles for aller er at de alle er bygget efter tomme-mål
 :D

I know: bagklogskab er fedt :roll:  :lol:

MEN STORT TILLYKKE :D
er det godt?
Got hitched, got debt - God damn
Bli'r der nogensinde tid til DIY igen, eller bliver min kælder ommøbleret til systue og walk-in closet?

Offline Simon

• nanoposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #313 on: August 28, 2007, 10:50:07 AM »
Quote from: "Michailov"
...Harley-fanatiker....

Bingo! Jeg kom i tanke om, at jeg har spillet med en rockerbassist engang, og selvfølgelig havde han unbraco i tommemål. Hurra!

Nu kan jeg ikke vente med at komme igang med Pultec EQ

Offline KWelner

• picoposter
GSSL Støjer
« Reply #314 on: September 01, 2007, 09:48:16 PM »
Nu har jeg målt støjen ved unity gain, og "find level" i gain plugin'et i PT siger ca. -75db. (Når jeg måler på et stereospor. Som sagt er den ene kanals støj    
lidt kraftigere end den andens.)

Er det mig der bare skal tørre øjnene og acceptere lidt støj?

BTW så boostede GSSL'en signalet lidt, selv med makeupgain skruet helt ned. Skal den det?