Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353178 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #315 on: September 01, 2007, 11:20:41 PM »
Har du prøvet at arbejde på den og så se om du overhovedet kan høre noget støj i praksis?

Et helt tomt lokale støjer jo også men så længe støjen er lavere end -60 dB regnes det for fint til at optage i.

En rumklangs udklingningstid regnes fra signalets start til det er faldet 60 dB.

Har du prøvet at lave samme målinger på andet grej?

Hvordan er den insertet? Balanceret eller ubalanceret? Sender du et ubalanceret signal ind i et balanceret kredsløb uden at lægge - til stel så har du - hængende som en løs ledning som ikke laver andet end at trække lidt støj med ind i maskinen.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline KWelner

• picoposter
GSSL Støjer
« Reply #316 on: September 02, 2007, 10:24:12 AM »
Jeg har før irriteret mig over det når jeg har siddet og arbejdet med den. Det har været i forbindelse med at jeg har comp'et meget. Men da jeg sad og lavede testen i går må jeg indrømme at jeg synes det var meget svagt... :?

Jeg kører både balanceret ind og ud af en DIGI002. Sidst jeg arbejdede på den var det gennem en RME Multiface, og der kunne man faktisk se støjen på metrene i ProjectMix, RME's software mixer...

Måske jeg lige skulle prøve at måle støjen individuelt for hver kanal?

Jeg har en RNC, og hvis man skruer helt op for dens makeupgain kommer der ikke noget tilsvarende støj...

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
Re: GSSL Støjer
« Reply #317 on: September 02, 2007, 10:47:22 AM »
Quote from: "KWelner"
Jeg har før irriteret mig over det når jeg har siddet og arbejdet med den. Det har været i forbindelse med at jeg har comp'et meget. Men da jeg sad og lavede testen i går må jeg indrømme at jeg synes det var meget svagt... :?

Jeg kører både balanceret ind og ud af en DIGI002. Sidst jeg arbejdede på den var det gennem en RME Multiface, og der kunne man faktisk se støjen på metrene i ProjectMix, RME's software mixer...

Måske jeg lige skulle prøve at måle støjen individuelt for hver kanal?

Jeg har en RNC, og hvis man skruer helt op for dens makeupgain kommer der ikke noget tilsvarende støj...
Det kan også være støj i strømforsyningen.. Det er der nogle der har kæmpet med.
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #318 on: September 02, 2007, 10:49:26 AM »
Kan jeg bruge 1mm printspyd til de huller der er i SSl'en. Jeg vil gerne sætte dem på til mit sidechain board så jeg kan skille lortet ad. Det vil sige L, R, +-15 volt. Passer et 1 mm printspyd fra elsupply ned i der?

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Black Dog

• milliposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #319 on: September 02, 2007, 11:53:59 AM »
Quote from: "Søren Sømand"
Kan jeg bruge 1mm printspyd til de huller der er i SSl'en. Jeg vil gerne sætte dem på til mit sidechain board så jeg kan skille lortet ad. Det vil sige L, R, +-15 volt. Passer et 1 mm printspyd fra elsupply ned i der?

Søren Sømand

Det er 0,8mm huller, så der er ikke plads til printspyd medmindre du borer op til 1mm..

..ikke noget problem..

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL Støjer
« Reply #320 on: September 02, 2007, 12:42:05 PM »
Quote from: "KWelner"

Ja, altså man kan jo sige at hvis det ikke er et praktisk problem ude i virkeligheden så er det måske ikke noget at bruge for mange kræfter på.

Specs for maskinen siger:
Noise: Less than -80dB

Og du ER jo dernede af i hvert fald. :)

Jeg lyttede lige på mine maskiner og jeg har samme støj som dig. Forstået på den måde at da jeg lyttede til din lave støjoptagelse så tænkte jeg:"Hvorfor er der sådan en phaser-agtig effekt på?", og troede at det var på din optagelse det lå. Men det var bare fordi jeg havde en af mine patchet ind på summen, og dens støj er akkurat mage til.

Undskyld hvis du allerede har skrevet det tidligere og jeg så bare ikke kan huske det, en har du en printmonteret trafo eller en ringkerne monteret i kassen?

Jakob har advaret om at en printmonteret trafo kan være en potentiel støjkilde og da det ikke er sus, men svag brum der er tale om her så er det jo enten en stelsløjfe eller indstråling fra f.eks. en trafo der er på spil.

Hvis din er printmonteret (som alle mine er!) og støjen irriterer dig så kunne du jo prøve at skifte til en ringkerne...
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline KWelner

• picoposter
GSSL Støjer
« Reply #321 on: September 02, 2007, 07:25:51 PM »
Jeg har ringkerne. Har også prøvet at løsne den og rykke den rundt og det gør ingen forskel...

Men det er jo helt sikkert noget med strømmen. Opdagede at Power lysdioden ikke var sat til. Da jeg satte den til blev brummen noget højere. Målte den dog stadig til lidt under -70db på den venstre kanal der støjer mest.

Sammenlignede lige med min RNC og den har ikke skyggen af brum selv ved fuld makeupgain og mine monitors cranket HELT op! Bare lidt almindelig susen som der jo er i alting...

Det kan godt være at man bare skal leve med det. Det er mere tanken om at hver gang man har noget baggrundsstøj på et spor så bliver ens generelle noisefloor hævet lidt der nager mig...

Offline kjær

• nanoposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #322 on: October 07, 2007, 03:49:05 PM »
Nu har jeg surfet rundt for at finde ud af, hvor man køber ind- og udgangstrafoer til gssl - og jeg ka' sgutte finde noget!!
Hvor køber man så'en no'en dæwler - hvad kan anbefales, og hvilke alternativer er der?

på forhånd 10³ tak
mvh
Søren Kjær

I thought I was wrong, but I was mistaken

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #323 on: March 04, 2008, 01:40:01 PM »
Ja så fik jeg samlet min GSSL. Jeg har haft en del start problemer med den men jeg har fået fikset de fleste af dem.

Nu er problemet at der ikke er signal i den højre kanal. Jeg har vendt stik og byttet rundt og rundt ud af at det er min højre kanal på bordet. Den komprimere engang imellem og når den går det virker den okay på venstre kanal.
Jeg kan høre en svag brummen fra trafoen men når jeg piller vca'en op i højre kanal stopper det. Den og opampen er meget varme. Jeg har kigget efter lode klatter men ingen at se. Der jeg startede den op første gang kom et lille knald men jeg kan ikke se hvor der er noget der er brændt. Måske det er en lyt.
Når jeg piller begge opamps op i VCA området spiller den højre kanal men ikke den venstre.. :evil:

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #324 on: March 04, 2008, 03:38:26 PM »
Jeg kan høre en svag brummen fra trafoen men når jeg piller vca'en op i højre kanal stopper det. Den og opampen er meget varme.
(...)
Når jeg piller begge opamps op i VCA området spiller den højre kanal men ikke den venstre..

Mit gæt er en brændt højre VCA - prøv evt at bytte, hvis du er helt sikker på at der ikke er kortslutninger omkring den.. (og prøv at kigge på den med lup - hvis den døde med et knald, kan man næsten altid se det på den)

Jakob E.

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #325 on: March 04, 2008, 05:00:25 PM »
Quote from: "gyraf"
Jeg kan høre en svag brummen fra trafoen men når jeg piller vca'en op i højre kanal stopper det. Den og opampen er meget varme.
(...)
Når jeg piller begge opamps op i VCA området spiller den højre kanal men ikke den venstre..

Mit gæt er en brændt højre VCA - prøv evt at bytte, hvis du er helt sikker på at der ikke er kortslutninger omkring den.. (og prøv at kigge på den med lup - hvis den døde med et knald, kan man næsten altid se det på den)

Jakob E.

Det var det sgu, mærkeligt. Det er da sort den bare brænder af. Det var godt jeg havde nogle gamle liggende...
Tak for hjælpen Jakob. Du er en hjælper i nød. 8)

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #326 on: March 05, 2008, 07:02:35 AM »
Er der nogle af jer der oplever at jeg regulatorer kan sove timen. I mit tilfælde er det min -12 regulator der engang imellem sover når jeg tænder op. Så skal jegf lige slukke og tænde igen og så kommer der somregl gang i den igen. :?

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF

Offline Black Dog

• milliposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #327 on: March 05, 2008, 07:06:15 AM »
Jeps, den regulator er kendt for at lave problemer.

Skift den evt. til en 1.5A version i en TO-220 hus(husk at tjekke benforbindelser..)

Lars

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #328 on: March 05, 2008, 11:45:04 AM »
Ja, især de regulatorer der hedder TS78xx (jeg kender ikke producenten) er slemme til denne form for "latch-up" - dem skal man nok holde sig fra hvis muligt

Jakob E.

Offline Michael

• mikroposter
    • http://www.artbyaccident.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #329 on: March 14, 2008, 03:59:25 PM »
Har jeg forstået det rigtigt, når jeg mener at ensretteren skal flyttes
som på tegningen, når man ikke bruger en PCB strømforsyning?
Hygge......:-) Michael.