Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353179 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #345 on: March 23, 2008, 05:10:36 PM »
:lol:

Nå, men den er ligeglad med hvordan trafoen vender. Bare den ikke sidder i printet, så jeg prøver da lige at smide den direkte på converteren i stedet.

EDIT: Det gav ingen forskel at smide den direkte på converteren.....men det hjalp til gengæld at fixe den anden GSSL der var insertet på tammerne i mit test-arrangement. :roll:  :lol:
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Morten Pilegaard

• picoposter
    • http://www.mpj.dk
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #346 on: April 13, 2008, 01:20:39 PM »
Hejsa!
Jeg har gang i en GSSL, med sidechain på veroboard og OEP in/out.
Alt går godt og jeg er næsten færdig.

Jeg har dog bare et sjovt problem.

1. symptom:
Når ratio er 10:1 comper den fint, og meteret viser nogenlunde hvad jeg hører.
Når jeg sætter den i 1:4, hviler nålen i 80% udslag og det virker som om threshold er sat VOLDsomt op. (dvs, hvis jeg drejer threshold HELT mod urets retning tager den stadig meget fat!)
Når jeg sætter ratio i 1:2 forsvinder nålen simpelthen og den tager nu så meget fat at det er helt håbløst.

2. symptom:
Den comper ikke når min sidechain knap står i OFF, men makeupgain virker.
Min sidechain knap har 4 forskellige highpass filtre og en EXT sidechain, og når den er i OFF skulle den bare fungere ligesom en almindelig.
Jeg ved ikke om de to ting har noget med hinanden at gøre, men sidechain tingen skulle jeg selv kunne finde ud af, men det med meteret er altså lidt sort.

Nogen idéer? Jeg skal kigge den igennem i aften, og det kunne jo være rart hvis der var nogen der lige havde prøvet det samme som kunne give et prej!

De bedste hilsner
Morten.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #347 on: April 13, 2008, 01:45:59 PM »
Quote from: "Morten Pilegaard"
OEP in/out.

Kun out, ikk'?

Med hensyn til "1." så er det jo individuelt hvad vi synes er "håbløst" osv. men maskinen er lavet sådan at den søger mod samme level ud og den kompenserer for ændret ratio ved at ændre threshold også.

(Der ændres også andet men ikke noget du umiddelbart ville høre sådan.)

Men det lyder en anelse mere voldsomt det du oplever så det kan da godt være der er noget galt. men nu ved du at selve fænomenet altså er fint nok.

Hvordan fejlen med filterboardet kan indvirke på ovennævnte ved jeg ikke da jeg ingen erfaring har med filterbordsne til GSSL.

Kan du demontere filterboardet så du kan isolere fejlen? Det er vel hægtet på et par steder hvor du måske lige kan aflodde det og se om compen i øvrigt så opfører sig ordentligt. Det kunne godt lyde som om boardet har en eller anden indvirkning på Thershold...
Torben

Offline Morten Pilegaard

• picoposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #348 on: April 13, 2008, 01:56:39 PM »
Hej Luny!
Selvfølgelig.. Kun out! Jeg er også ved at bygge mig en 1176, som har Lundahl I/O. Mit hoved kan ikke skelne mellem de ting (og i øvrigt tænke på andet.. - Kender i det?)

Nåja. Jeg har læst lidt om at threshold ændrer sig ved forskellige ratioer og jeg har en smule erfaring med Waves SSL pluginnet, så jeg kender til hvordan maskinen arbejder.
Det her er dog helt ekstremt. - Og det der er helt skørt er at meteret skifter "0"punkt til omkring 80% udslag og begynder så at arbejde derfra.
Hvis jeg drejer lidt på mit 5k trimmepot som sidder for at kunne "trimme sig ind i alskens ukkurante metre", som Jakob skrev, ændrer den "0"punkt-en lille smule op og ned.
Jeg troede kun at det var DC-metre (som i 1176) der kunne arbejde udfra et 0-punkt der fx lå midt på skalaen og så bevæge sig opaf eller modsat.

Det er i øvrigt det der almindelige selvbygger meter fra disko-lys i roskilde.. Finder lige et link!
EDIT: http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=4291

Morten.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #349 on: April 13, 2008, 05:42:32 PM »
Det er det også, og det tyder så på at der ryger noget DC ind på meteret.

Hvis Threshold sættes med en DC spænding kunne dét jo være et sted at lede... :wink:
Torben

Offline bluesfendermanblues

• nanoposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #350 on: April 13, 2008, 08:31:08 PM »
Vil det være til nogen nytte at lave en ensretter kreds med germanium dioder ligesom til 1176's meter - eller er det netop noget man bruger til et "DC meter" ??
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #351 on: April 13, 2008, 10:59:58 PM »
Meteret dér er helt fint når der lige smides en trimmer på som Morten også gør.
Torben

Offline Morten Pilegaard

• picoposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #352 on: April 14, 2008, 10:35:02 AM »
Godt så!

Der var 2 fejl som begge blev løst i går:

Helt generelt lavede maskinen nogle mærkelige fejl hele tiden og det blev fremprovokeret af at trykke på main PCB´et. Vi havde det oppe og vende og tjekke for loddefejl og kortslutninger og da vi lagde det ned igen virkede det fint.. - indtil vi trykkede paa printet.
Det brugte vi lidt tid på inden vi lige for sjov tog det stykke "oasis"-lignende skumgummi som VCA´erne kommer i ud.. - Det havde jeg lagt nedenunder for at støtte på midten..

På (eller i) det målte jeg så en modstand på 200k eller sådan noget. - Så det havde ligget og kortsluttet nærmest halvdelen af printet!

Og så var der 2 løse stik på det molexstik. (det blev også sat på som noget af det første, og er blevet bøjet og hevet i mange gange.. - Så der vil jeg lige købe mig et nyt!)

Nu ser det ud og lyder som om at alting virker som det skal.
Jeg har ikke trimmet meteret endnu så det må jeg lige se om jeg kan finde ud af.

Det eneste jeg umiddelbart bemærker er at jeg smed noget lyd igennem den igår som den faktisk ikke kunne få threshold langt nok ned til at reagere på. selv ved 2:1.
Det må jeg lige kigge på.

Alt i alt lyder den simpelthen forrygende! Jeg skiller mig aldrig af med den. Jeg er meget tilfreds!

(Billeder kommer snart!)

Morten.

Offline Jens Ledet

• mikroposter
gsslér spiller skævt
« Reply #353 on: August 22, 2008, 08:43:38 AM »
Hejsa, nu er begge mine gsslér begyndt at spille skævt.. de har begge være lidt på landevejen her i sommer. Så tænkte jeg det kunne være en ballancering da det passer ca med 6 db.. men ledningerne ser fine ud.. nogen idé til hvad det ellers kunne være? der må jo sidde et ballancerings kredsløb.. kan det være det. og hvad kan jeg gøre?
Mvh Jens
Nu med 2x G-ssl i studiet :-)
Og 2x 1176 :-)

Offline Jens Ledet

• mikroposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #354 on: August 23, 2008, 06:14:07 PM »
det er øv  :(
Nu med 2x G-ssl i studiet :-)
Og 2x 1176 :-)

Offline Tom J

• picoposter
Right... så overgiver jeg mig
« Reply #355 on: September 16, 2008, 03:13:33 AM »
Hey alle.

Nu har jeg fået samlet min første ssl.
Jeg har fået en super flot front og er begyndt at få julelys og tårer i øjnene når jeg forestiller mig mine inputs senere på året når jeg har fået lavet et helt sæt gyraf'er.

Det hele er samlet og klar... men virker ikke.
Jeg har tjekket alle lodninger og det ser ikke ud som om at der er noget galt.
Når jeg sætter lyd igennem har jeg et mono signal med lidt støj når den er slukket. Når jeg tænder den bliver det et stort stereo signal, men stadig med støj. Ingen af knapperne virker, meteret reagerer ikke og der er ikke lys heller. Suk. Jeg har virkelig ikke forstand på det her så ved slet ikke hvor jeg skal starte med at lede. Jeg har lånt en "måler" (i mangel på det rigtige navn)... men ved ikke hvordan det fungerer.

Er der nogen der umiddelbart kan trylle mig i retning af løsningen?
Elsker jer!

Thomas

Offline dalecooper

• picoposter
VCA sokkler
« Reply #356 on: September 16, 2008, 10:17:42 AM »
Vi sidder og skal til at have VCA'er på PCbet. Har ladet mig fortælle at det er en god ide at smide dem i sokler ligesom ICerne. Er der noget om snakken? og evt. hvilke sokkler?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #357 on: September 16, 2008, 10:45:46 AM »
SIL sokler. Der passer med antallet af ben selvfølgelig. :lol:

"Tulipan" eller "Tulip" typen er rar at arbejde med.

Man kan også sagtens bare købe DIL typen og klippe dem over men SIL er pænest.

(DIL=Dual In Line, SIL=Single In Line)

Man kan også få nogle hvor det  er en lang række af pins og så klipper man bare til efter hvor mange ben man skal bruge. Jeg kan ikke huske hvad de hedder...

@Tom J
Start med at tage en lup og gå dine lodninger efter. Se om der er kortslutninger.

Tjek også at du ikke er kommet til at vende ledningforbindelsen fra det store print til det lille.
Torben

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
Re: Right... så overgiver jeg mig
« Reply #358 on: September 16, 2008, 12:59:00 PM »
Quote from: "Tom J"
Hey alle.

Jeg har fået en super flot front og er begyndt at få julelys og tårer i øjnene når jeg forestiller mig mine inputs senere på året når jeg har fået lavet et helt sæt gyraf'er.

Når jeg sætter lyd igennem har jeg et mono signal med lidt støj når den er slukket. Når jeg tænder den bliver det et stort stereo signal, men stadig med støj. Ingen af knapperne virker, meteret reagerer ikke og der er ikke lys heller. Suk. Jeg har virkelig ikke forstand på det her så ved slet ikke hvor jeg skal starte med at lede. Jeg har lånt en "måler" (i mangel på det rigtige navn)... men ved ikke hvordan det fungerer.

Elsker jer!

Thomas

Og tjek dine forbindelser til XLR stikkene. Husk at der er forskel på input og output orienteringen. Tjek også at alle IC'erne sidder den rigtige vej med prikken i det rigtige hjørne og hvis du har et sidechain board på så tjek at der er stel er monteret på den. Ellers er det bare igang med at tjekke lodninger. De skal være helt fyldte rundt om benet men der må ikke være så meget på at der kommer en kugle. Måleren kan til tider hedde et multimeter;-). Du kan bruge det til at tjekke at der er de spændinger du skal bruge. Får at gøre det skal du sætte "måleren til at måle jævnspænding. Jævnspændings tegnet ligner = men den øverste streg er punkteret. Derefter sætter du den sorte pin på 0 volt, fx på kassen chassis og den røde på en af de målepunkter der på printet er markeret med + eller - 12 eller 15 volt.
Det er et sted at starte..

Held og lykke
Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Tom J

• picoposter
Re: Right... så overgiver jeg mig
« Reply #359 on: September 16, 2008, 01:14:34 PM »
Quote from: "Søren Sømand"
Quote from: "Tom J"
Hey alle.

Elsker jer!

Thomas

Og tjek dine forbindelser til XLR stikkene. Husk at der er forskel på input og output orienteringen. Tjek også at alle IC'erne sidder den rigtige vej med prikken i det rigtige hjørne og hvis du har et sidechain board på så tjek at der er stel er monteret på den. Ellers er det bare igang med at tjekke lodninger. De skal være helt fyldte rundt om benet men der må ikke være så meget på at der kommer en kugle. Måleren kan til tider hedde et multimeter;-). Du kan bruge det til at tjekke at der er de spændinger du skal bruge. Får at gøre det skal du sætte "måleren til at måle jævnspænding. Jævnspændings tegnet ligner = men den øverste streg er punkteret. Derefter sætter du den sorte pin på 0 volt, fx på kassen chassis og den røde på en af de målepunkter der på printet er markeret med + eller - 12 eller 15 volt.
Det er et sted at starte..

Held og lykke
Søren Sømand

fuck hvor er du god. tusind tak