Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353198 times)

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #405 on: January 21, 2009, 01:53:59 PM »
Super. Tak for den fyldestgørende udredning  :)

Så må jeg se hvordan det står til når jeg kommer hjem...
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline dalecooper

• picoposter
« Reply #406 on: January 22, 2009, 12:16:58 AM »
Ked af at skulle stille sådan er tyndt spørgsmål, men jeg kan simpelthen ikke se mig ud af præcis hvor jeg skal måle på min GSSL for at tjekke at spændingerne er som de skal være.. Har kredsløbstegningen men kan simpelthen ikke oversætte den til diagrammet eller til printet for den sagsskyld. Et hurtigt oprids ville være rigtigt fedt!... kort sagt hvor skal jeg måle og hvad bør værdierne være?

Offline Jens Ledet

• mikroposter
« Reply #407 on: January 22, 2009, 07:41:38 AM »
Et hurtigt oprids:
jeg ville tjecke mine regulatore. der sidder 1 7815 kreds, ved siden af den sidder der en 7915 kreds, hvis du sætter din sorte målepind på kassen, eller stel, og så måler outputtet af disse hver for sig.
udgangen af 78kredsen er det højre ben, når man kigger på den fra tekst siden og her skal være +15v. 79 kredsen  mener jeg har udgang på venstre ben, men er faktisk lidt i tvivl.. Men på udgangengen skal der være -15v

Er disse ok så ville jeg tjecke 78L15 og 79L15 kredsene her er samme spændinger gældene.
DOG er 78L kredsens output ben det venstre, altså modsat hvad 78kreden havde. Her måles +15v
79L kredsen er også modsat af før og har nu udgang på højre ben og skal måle -15v
Disse er også set fra tekst siden

det går :-)
Nu med 2x G-ssl i studiet :-)
Og 2x 1176 :-)

Offline dalecooper

• picoposter
« Reply #408 on: January 22, 2009, 07:53:39 AM »
tak du det var lige hvad jeg skulle bruge! :)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #409 on: January 22, 2009, 09:40:16 AM »
Vend printet om, eller kig i pdf'en, og se at der allerede er skrevet på printet hvor man skal have hvilke spændinger. ;)

Jens har bestemt ret, (bortset fra at der sidder 78- og 7912 i den anden sektion. Men bare kig på loddesiden af printet eller tegningen i pdf'en af den. Der står målepunkter noteret.

Disse punkter er også noteret på print og pdf'er til de andre projekter så når der bare snakkes om "Har du de rigtige spændinger på målepunkterne?" i hjælpetråde og sådan så handler det altså om de spændinger som er noteret på printene. Jeg MENER at alle disse spændinger kan måles uden de skrøbelige komponenter i, altså i GSSL'ens tilfælde helt uden kredse i soklerne. Så er man mere sikker på ikke at få brændt noget ærgerligt af. :)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Jens Ledet

• mikroposter
« Reply #410 on: January 22, 2009, 04:43:56 PM »
Nåe ja det det er 12ére der sidder der men så er det bare +/- 12v der skal være der i stedet

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #411 on: February 04, 2009, 04:37:04 PM »
Nå, jeg er stødt ind i 2 problemer med min GSSL.

Det første er at threshold skal vrides helt i bund for at få bare lidt komprimering, jeg kan kun komprimere ca 2-3 db. Der er 50K potmeter i, og en 47K modstand i serie. Kan det eventuelt ha' nogen betydning om det er lin eller log der sidder i? Jeg bliver pludselig i tvivl om hvad der er i, og jeg synes ikke rigtig jeg kan aflæse på selve potmeteret om det er lin eller log. Det er et 24 mm alpha potmeter.

Det andet problem er at jeg ikke får nogen spænding til meteret. Det kommer spænding fra hovedprintet til kontrol printet, men kan ikke rigtig følge den rundt på kontrol printet. Jeg må lige gå det hele igennem, men ville lige høre om der eventuelt er nogen som lige ved hvad det drejer sig om...?

Offline Jens Ledet

• mikroposter
« Reply #412 on: February 04, 2009, 07:10:22 PM »
Hejsa.
Det er et lin pot der skal sidde til threshold, og ganske rigtigt med 47k i serie. Men om det er et lin eller logaritmisk, burdte hvertfald give mere comprimering, der vil bare kun ske noget på lille stykke af omdrejnings kredsen.

det med spænding til metret? altså det slår ikke ud?  eller er det til lys eller hur?

Mvh Jens

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #413 on: February 04, 2009, 08:10:29 PM »
Jeg har fået testet mine to GSSL'er og de lyder fantastisk godt. Dog har jeg et lidt underligt problem med den ene..

Den starter fint op og comper fint, men efter 30-40 sekunder så dør den ud. Der kan sendes lyd igennem, men den comper ikke mere.

Er der nogen som har et godt tip til, hvor jeg skal starte min fejlsøgning?

Kan det være en regulator der bliver for varm og sætter ud eller bare er defekt?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #414 on: February 04, 2009, 08:30:38 PM »
Det lyder nøjagtig som den fejl jeg havde efter byggeweekend hos gustav. Jeg skiftede de 2 regulatorer  7812/7912 til nogle med køleplade. Jeg lavede dengang en tråd hvor torben uploadede et billede og forklarede præcis hvorledes problemet skulle løses. Prøv at søg på "GSSL type 4000 fejl". med venlig hilsen lasse

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #415 on: February 04, 2009, 09:02:10 PM »
Det lyder nøjagtig som den fejl jeg havde efter byggeweekend hos gustav. Jeg skiftede de 2 regulatorer  7812/7912 til nogle med køleplade. Jeg lavede dengang en tråd hvor torben uploadede et billede og forklarede præcis hvorledes problemet skulle løses. Prøv at søg på "GSSL type 4000 fejl". med venlig hilsen lasse

Fedt.. Takker mange gange..

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #416 on: February 05, 2009, 12:07:28 AM »
Det første er at threshold skal vrides helt i bund for at få bare lidt komprimering, jeg kan kun komprimere ca 2-3 db. Der er 50K potmeter i, og en 47K modstand i serie. Kan det eventuelt ha' nogen betydning om det er lin eller log der sidder i? Jeg bliver pludselig i tvivl om hvad der er i, og jeg synes ikke rigtig jeg kan aflæse på selve potmeteret om det er lin eller log. Det er et 24 mm alpha potmeter.
Log eller Lin er ligemeget når du kommer ud i yderpositionerne så det er ikke dér fejlen er.

Det andet problem er at jeg ikke får nogen spænding til meteret. Det kommer spænding fra hovedprintet til kontrol printet, men kan ikke rigtig følge den rundt på kontrol printet. Jeg må lige gå det hele igennem, men ville lige høre om der eventuelt er nogen som lige ved hvad det drejer sig om...?
Nej, hvis maskinen ikke reducerer gain så kommer der ganske rigtigt ingen spænding/strøm til meteret...for så er der jo ingen gainreduktion at vise. ;)

Først skal selve comp fixes så den arbejder rigtigt og så kan det være det andet er som det skal være. Lad os se på det til den tid.
Her først et par ideer til mulige fejl:

- De to 47KΩ modstande der sidder lige ved siden af dér hvor der står "LEFT VCA" på printet...ER de 47KΩ?

- Dobbelttjek modstandsværdierne omkring TL072. Det er Thresholdspændingen der sættes dér og har du f.eks. en 5K6 modstand siddende i stedet for en 56K i tilbagekoblingen så er der 10 gange så lidt forstærkning igennem og dermed kun 1/10 af "CV to SC CTRL" som betyder "Control Voltage To Sidechain" og det kunne jo godt tyde på sådan noget hvis du kun har 2 dB dæmpning hvor du forventer at have 20 f.eks...

Det er hvad jeg lige kunne finde på nu. Lad høre om det var brugbart. Ellers må vi jo finde på noget andet at kigge efter, eller vente på nogen der er klogere end mig! :)
Torben

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #417 on: February 05, 2009, 08:36:42 AM »
Gode forslag  :) Tak, jeg kigger på det i eftermiddag...'

Med hensyn til meteret, så måler jeg (hvis jeg husker rigtigt) ca 1,2 på minus siden, og så en variabel strøm på plus siden. kan det være rigtigt. De målinger er hvad jeg får ind på kontrolprintet fra hovedprintet, men det er som om at spændingen forsvinder et eller andet sted på kontrol printet. Jeg har ikke helt 100% gennemskuet hvordan strømmen til meteret vandrer gennem kontrol printet, men jeg skal lige ha' fundet ud af hvor det forsvinder og om det overhovedet forsvinder, eller om det er threshold problemet som er ansvarlig for begge dele.

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #418 on: February 05, 2009, 04:13:38 PM »
Nå, nu har jeg fået checket alle værdier i forbindelse med threshold. Det hele er rigtigt, så min næste tanke er endten selve TL072'eren, eller måske endda potmeteret der er fejl i? Kan ikke helt gennemskue hvad der ellers har indvirkning på threshold...

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #419 on: February 05, 2009, 05:10:18 PM »
Tjek også at du har alle lus monteret.

VCA'en i Sidechainen vender rigtigt? (Altså modsat af de to andre...)

Og generelt kunne det jo også godt lyde som en loddeklat eller noget der lige kortslutter et eller andet på loddesiden. Rids eventuelt efter alle steder i området...

Har du mulighed for at uploade et stort detaljeret billede
Torben