Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353200 times)

Offline Weimar

• picoposter
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #465 on: April 04, 2009, 10:27:32 PM »
Ak, efter at have monteret min fine velfungerende GSSL i sin kasse, er den nu gal igen. Jeg tændte den og alt virkede fint i ca. 20 min., hvorefter LED'en pludselig gik ud, kompressionen forsvandt og meteret stillede sig permanent på ca. 2dB gain reduction. Jeg tænkte at det måtte være en overophedet regulator, men i så fald burde den vel virke igen efter at have stået slukket et stykke tid?
Eftersom maskinen har fungeret fint går jeg ud fra at alle komponenter er monteret rigtigt. Kan nogen mon genkende dette problem?

tak.

Offline Weimar

• picoposter
« Reply #466 on: April 05, 2009, 12:34:21 AM »
oooog så fandt jeg selv problemet. 78L12 var stået af. Måske man alligevel skulle give den en køleplade af en art....

Offline bluesfendermanblues

• nanoposter
« Reply #467 on: April 05, 2009, 09:02:45 AM »
Hmm, hvis det er så kritisk med køling af regulatorerne, må jeg hellere åbne min GSSL og checke, om jeg fik sat køleplader på, da jeg byggede den for to år siden.  :-\
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #468 on: April 05, 2009, 09:48:14 AM »
Det er meget, meget sjældent at 78L12 står helt af på grund af varme - de er rigtig godt beskyttede, og kommer (næsten) altid tilbage når de har talt til ti og trukket vejret dybt.

I stedet for at køle på 78L12, kan man bruge større serie-modstande i stedet for de to 10R de får strøm igennem. Prøv dig frem for at finde værdier der stadig giver 14-15V på 78l12's input - og beregn derefter den nødvendige effekt-størrelse.

JAkob E.

Offline Weimar

• picoposter
« Reply #469 on: April 05, 2009, 08:38:04 PM »
Tak for tippet Jakob. Jeg tror lige jeg ser om ikke det bare spiller nu hvor jeg har skiftet 78L12'eren.

Fenderman, hvis din GSSL har kørt i to år er der vel ingen grund til bekymring?

• nanoposter
« Reply #470 on: April 05, 2009, 11:07:07 PM »
Tak for tippet Jakob. Jeg tror lige jeg ser om ikke det bare spiller nu hvor jeg har skiftet 78L12'eren.

Fenderman, hvis din GSSL har kørt i to år er der vel ingen grund til bekymring?

Næh, det har du vel ret i :)
« Last Edit: April 10, 2009, 09:21:10 AM by bluesfendermanblues »
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline CKP

• picoposter
« Reply #471 on: April 09, 2009, 11:39:42 PM »
Så fik jeg den til at spille efter at have fundet forkerte modstande, forkert kabling og andet sjovt.

Den lyder bare for fedt.....

Tusind tak for al hjælp jeg har fået her.

Er der en let måde jeg kan tjekke om meteret viser rigtigt?

Og så tænkte jeg så at man kunne smide nogle lundahl trafoer i!
Men hvilke skal man bruge ? og er det både indput og output trafoer eller ?
og kan det overhoved betale sig???

christian

• nanoposter
« Reply #472 on: April 10, 2009, 09:23:37 AM »
Så fik jeg den til at spille efter at have fundet forkerte modstande, forkert kabling og andet sjovt.

Den lyder bare for fedt.....

Tusind tak for al hjælp jeg har fået her.

Er der en let måde jeg kan tjekke om meteret viser rigtigt?

Og så tænkte jeg så at man kunne smide nogle lundahl trafoer i!
Men hvilke skal man bruge ? og er det både indput og output trafoer eller ?
og kan det overhoved betale sig???

christian

Stemningen på forummet er vist mest til at smide OEP trafo'er i apparatet.  Har ikke selv haft tid til at montere min egen GSSL med trafoer endnu, men  det skulle give en god farve.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #473 on: April 13, 2009, 12:59:26 PM »
Jeg synes det lyder fedt med outputtrafoer. Jeg vil dog sige at jeg blev en smule træt i ørerne med OEP'er i den maskine jeg har siddende på mit master insert. Det er som om de farver/fortætter lyden lidt for meget. Jeg har også haft kunder der syntes at det blev lidt for meget. Lundahl LL5402'ere yder det samme gode men fedter ikke lyden så meget ind.

Når jeg har et større mix på bordet hvor jeg i forvejen har smurt alt ind i trafoer på kryds og tværs så oplever jeg også til tider at min mastermaskine bliver "over the top" så jeg har en plan om at modificere den så jeg kan switche trafoerne ind og ud. Jeg har en Pultec type stereo eq i samme kasse siddende foran med trafoer i inputtet. De skal også kunne switches ind og ud.

OEP'erne lyder i midlertid fedt på individuelle spor. Mit yndlingseksempel er at smide en GSSL med OEP'er på et VST elpiano som man synes lyder lidt fersk i det... Så får det lige dét mums man savner. :P
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

• nanoposter
« Reply #474 on: April 13, 2009, 01:36:02 PM »
Hej Luny,

Jeg vil huske at lave mulighed for at switche trafoer ind/ud, når jeg monterer trafoer. Men jeg vil da iøvrigt overveje om jeg så gider at sætte de OEP'er i, som jeg i forvejen har liggende.....

Offline person

• nanoposter
« Reply #475 on: April 13, 2009, 06:14:44 PM »
Er det OEP A262A2E i smider i ?
Mvh Per

Offline dalecooper

• picoposter
« Reply #476 on: April 26, 2009, 04:14:26 PM »
Så den gal igen i det lille testcenter her :'(

På målepositionerne får vi flukturende målinger der svinger mellem 0 og 1 volt, hvilket jo ikke er særligt godt. Vi har målt på regulatorne ved siden af de store lytter og ved lusene der føre ind til VCA delen af boardet. Altså stel og regulator output.
Der er dog lys i power LED'en. Da vi først målte kom vi til at røre begge ben på lytterne samtidigt hvilket resulterede i nogle gnister. Kan det være vi har brændt dem af? Det samme kom vi til at gøre på regulatorene... (ja det betaler sig at tjeke tingene ud før man går i krig   ;)) Vi er lidt på herrens mark her så al hjælp ville være velkommen. Hvad ville i køre for at fejlfinde herfra?

Offline Jens Ledet

• mikroposter
« Reply #477 on: May 05, 2009, 09:21:51 PM »
Altså, jeg vil tro i har skudt regulatorene af. tror lytterne har overlevet. Hvis der ingen spænding er ud af regulatorene så er de helt 100 skudt af.
Mvh Jens
Nu med 2x G-ssl i studiet :-)
Og 2x 1176 :-)

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #478 on: May 06, 2009, 09:21:45 AM »
Så den gal igen i det lille testcenter her :'(

På målepositionerne får vi flukturende målinger der svinger mellem 0 og 1 volt, hvilket jo ikke er særligt godt. Vi har målt på regulatorne ved siden af de store lytter og ved lusene der føre ind til VCA delen af boardet. Altså stel og regulator output.
Der er dog lys i power LED'en. Da vi først målte kom vi til at røre begge ben på lytterne samtidigt hvilket resulterede i nogle gnister. Kan det være vi har brændt dem af? Det samme kom vi til at gøre på regulatorene... (ja det betaler sig at tjeke tingene ud før man går i krig   ;)) Vi er lidt på herrens mark her så al hjælp ville være velkommen. Hvad ville i køre for at fejlfinde herfra?

Hvis der er lys i lysdioden, så er der jo noget strøm til stede - og så kan man komme i tvivl om hvorvidt I måler rigtigt. Sæt meteret på 20V og DC(!!), Forbind sort prøveledning til 0 på printet (f.eks på in/out stikkene), og mål med den røde prøveledning på +12V-punktet lige før modstanden til lysdioden (det er lettest at finde hvis man kigger på print-layout-tegningen og på diagrammet). Nu skal du måle ca. 12V DC når dioden lyser, ellers er der noget galt med måleteknikken.

Når dette fungerer, så mål de andre spændinger på samme måde.

Jakob E.

Offline dalecooper

• picoposter
« Reply #479 on: May 07, 2009, 12:30:12 PM »
Jakob! Uendelig tak herfra! Vi ulmindeligt glade for du gider at hjælper et par rookies i nød! God stil mister!!! ;D